Niks groeit

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Niks groeit

Bericht door BartR »

Hoi,

Ik ben in augustus met deze hobby begonnen met een Formica fusca koningin. Hier zaten 7 werksters en een cocon bij. Uiteindelijk zijn zij met 5 werksters overgebleven. Omdat ze al sinds begin september niet meer actief waren ben ik er vanuit gegaan dat ze in winterslaap gingen en heb ik ze weg gezet.

Daarnaast heb ik in augustus een Lasius flavus koningin gevangen. Zij legde de eerste week al eitjes. Echter nu een aantal maanden later, zijn dit nog steeds eitjes. De koningin zelf is nog zeer actief en lijkt dus niet in winterslaap.

Hetzelfde geldt voor mijn Camponotus cruentatus koningin. Ik kreeg haar enkele weken geleden met 2 cocons, waarvan er 1 al bijna zwart is. Echter blijft dit stadium ook al enkele weken onveranderd.

Komt dit allemaal door de winterslaap of doe ik iets fout? Ze staan allemaal donker en trillingsvrij. De cruentatus staat bij gemiddeld 23 graden. Ik kijk hooguit eens in de week / twee weken om te zien of ze nog leven en al werksters hebben.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Fourmile1
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 november 2018
Locatie: Paris
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Niks groeit

Bericht door Fourmile1 »

Ik denk dat het goed gaat met je. Het is inderdaad het moment van winterslaap. Mijn Camponotus cruentatus en barbaricus uit Zuid-Spanje zullen de winter doorbrengen tussen de 10 en 15 graden Celsius. Mijn Formica lemani, die werd gevonden in de bergen op 2300 meter boven de zeespiegel, winter buiten beschut in een kartonnen doos en in katoen. Dit is een voorbeeld van mijn twee uitersten. Voor uw Lasius zult u weten of het na de winter is bevrucht.

Kijk eens naar deze link.
https://docs.google.com/gview?embedded= ... 26view%3D1
Messor barbarus, Lasius niger, Lasius brunneus, Solenopsis fugax, Camponotus barbaricus, Camponotus cruentatus, Formica lemani.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Niks groeit

Bericht door Hexednl »

Heb geduld, het komt vast allemaal goed.
Formica is al langere tijd in winter rust.
Lasius flavus is gewoon een traag groeiende soort in het begin, totaal niet vergelijkbaar met L. niger.
Camponotus cruentatus groeit pas vlot als ze hun poppen op zo'n 28+ graden kunnen leggen. Je kan het uiteinde (opening van buisje met watje) op een warmte matje leggen en je zal zien dat ze de poppen aan die kant neer zal leggen.
8-)
Plaats reactie