cellenbeton

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

cellenbeton

Bericht door emier »

Ik heb een tijdje terug een blok cellenbeton gekocht bij de formido. volgens mij is dit hetzelfde als y-tong. dus ik ben daar mee gaan knutselen en ik heb een nestje aan mijn messor barbarus kolonie gegeven (100+) het was geen te groot nest. alleen toen begonnen ze te sterven door de droogte. het nest nam niet genoeg vocht op. zelfs met 20ml lukte het niet het binnenin vochtig te maken. nu heb ik ook met andere al gemaakte nesten getest ofdat ze wel vocht opnamen en dat doen ze niet. komt dit doordat y-tong en cellenbeton niet hetzelfde zijn of heb ik het verkeerde gehaald?
groetjes emier
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: cellenbeton

Bericht door wardvander »

Hoi

Als je het ytong bewerkt is het aangeraden om de blok eerst wat te weken in water en goed uit te spoelen. Indien dit niet gebeurd is komt er vrij veel fijn stof vrij, en dit is niet alleen dodelijk voor de miertjes maar ook gevaarlijk voor jezelf. Kan gemakkelijk de luchtwegen aantasten.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: cellenbeton

Bericht door Westdijk »

Ik weet niet of er verschil bestaat tussen verschillende merken cellenbeton en ytong cellenbeton, maar wat je wel kan proberen is om het nest enige tijd onder water te houden, emier. Ik heb zelf ook een keer een type blok gehad dat moeizaam vocht opnam, maar dat was alleen in het begin. Nadat het een keer goed nat was geweest bleek het nadien makkelijker in staat te zijn een bepaalde vochtigheid op peil te houden.

De mieren kunnen ook sterven als het nest niet goed is schoon geblazen en of afgespoeld met water, dus ik weet niet of het alleen aan de droogte is te wijten. De Messor zal voor de opslag van zaden wel een droog gedeelte willen hebben, om te voorkomen dat het zaad gaat ontkiemen
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: cellenbeton

Bericht door emier »

Oké bedankt. Dat wordt ze gewoon goed vochtig maken en schoonmaken
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: cellenbeton

Bericht door NedskeMier »

Ik ben wat dat betreft niet veilig voor mezelf met het ytong, ik draag geen kapjes en maak het niet vochtig. Ik borstel het wel af en ga er onder het bewerken vaak met een stofzuiger overheen.
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
RickMarsman
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: cellenbeton

Bericht door RickMarsman »

Ik hoop wel dat je dit met een aparte stofzuiger doet, normale stofzuigers zijn eigenlijk niet gemaakt voor bouwstof
1x Messor barbarus
1x Lasius grandis
1x Pheidole pallidula
1x Odontomachus monticola
1x Goniomma hispanicum
1x Camponotus barbaricus
1x Camponotus turkestanus
2x Odontoponera transversa
1x Iridomyrmex purpureus
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: cellenbeton

Bericht door NedskeMier »

RickMarsman schreef:Ik hoop wel dat je dit met een aparte stofzuiger doet, normale stofzuigers zijn eigenlijk niet gemaakt voor bouwstof
Mijn moeder wilt toch een nieuwe. ;)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: cellenbeton

Bericht door Erikomanos »

Ik gebruik Mn boormachine met een steenboor maatje 8-10. Boor zo diep als je wilt en hou de boor steeds schuiner zodat je mooie open kamers krijgt, dat gaat als een warm mes door boter. De stofontwikkeling vind ik ook minder erg, ik doe dit vaak buiten boven de afvalcontainer, genoeg ventilatie + weinig afval op te ruimen.

Als het stof echt zo dodelijk zou zijn voor de mieren dan vraag ik mij af waarom Messor erdoorheen knaagt..en dan niet doodgaan.
Dat neemt niet weg dat ff afspoelen wel lekkerder is voordat je het stof door je hele huis verspreid en voordat je begint met lijmen of kitten van een transparante plaat om ze te observeren!
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Plaats reactie