Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Hallo allemaal,
Gisteren heb ik bij Wardvander een kolonie Lasius niger opgehaald. De gyne is deze zomer gevangen en heel vruchtbaar! Nogmaals dank Ward voor de uitgebreide uitleg en het showen van je collectie!

Bij aankomst thuis heb ik een vers reageerbuisje op de arena aangesloten in de hoop dat ze zullen verhuizen.
De reden is dat ze van Ward een krekel hebben gekregen en die nu in hun nest opgeslagen hebben (dit geeft geurhinder).
20180922_105620.jpg
Ik laat hun originele nest buisje vandaag nog donker zodat ze wat tijd krijgen om aan te passen aan ons huis (niet teveel shockeren na een lange autorit)
Ze hebben het nieuwe buisje wel al onmiddellijk ontdekt :lol:

Ik heb ze vanmorgen ook 3 druppels suikerwater gegeven op een schelpje (steriel gemaakt door 5min. te koken)
20180922_105620.jpg
Ik vond een schelpje een natuurlijker idee dan pillenstrips

Prachtig om te zien hoe ze onmiddellijk kwamen kijken en begonnen drinken, waarna ze in kolonne naar het nest buisje af en aan liepen.
20180922_105510.jpg
Vanavond probeer ik een fruitvliegje :D

Ik heb geen idee met hoeveel ze zijn, zeker 20+
153760793870074471110.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Gisteravond 1 fruitvlieg aangeboden, eerst waren ze niet geintresseerd (ze liepen er omheen). Deze ochtend was hij verdwenen dus ik vermoed dat ze hem het nest ingesleept hebben.
Het suikerwater was ook bijna leeg vanmorgen dus heb ik 1 druppel bijgevoerd.
ik zet regelmatig(of heel regelmatig :D ) het lampje aan dat de arena belicht en ze lijken zich hier niet aan te storen (het nest laat ik steeds ongemoeid)
We hebben 1x 23 werksters geteld in de arena :-D
20180923_112916.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Zoals vorige post al vertelde was er veel bedrijvigheid, dit is uitgebreid naar een halve verhuis. Ze leggen momenteel al hun eieren/poppen/larven (moet mij nog eens inlezen in de verschillen) in de arena onder het licht.
20180923_155758.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Hallo,
Momenteel ligt alle broed buiten en de werksters zitten eromheen, af en toe gaat er één de gyne checken of het splinternieuwe buisje.
20180924_115218.jpg
De koningin blijft koppig in het oude buisje zitten samen met 1 of 2 werksters.
ik heb vanmorgen de verduistering van het oude buisje verwijderd (het is vervuild, ruikt slecht en het water is voor 3/4 leeg) in de hoop de gyne te overtuigen naar het verse buisje te verhuizen (alsook het broed).
Ik durf voorlopig de arena niet meer te openen (om suikerwater/ fruitvliegje te geven) uit angst dat er paniek uitbreekt en dat er wat met het broed zou gebeuren.

Heel eigenaardig om te zien dat ze het liever "out in the open" leggen dan in een vers, verduisterd buisje. Het zal wel loslopen ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Update: Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Tot onze grote verbazing zat gisteren de gyne in de arena.
Hun nestbuisje was verlaten, we hebben snel gehandeld en hun nest buisje afgekoppeld van de arena en grondig schoongemaakt(kokend water). Na enkele keren spoelen was het geurloos en heb ik het weer van vers water voorzien en weer aan de arena aangekoppeld.
Ook een nieuwe verduistering aangebracht dat een weer kunnen verhuizen :)
Na enkele uren zagen we de koningin nog steeds in de arena zitten naast de poppen, enkel de helft van de eitjes was verhuisd (geen idee waarheen aangezien er 2 proefbuisjes aangesloten zijn)
Het leverde wel deze fraaie foto's op
20180924_172755.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Update: eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Hallo allemaal,
Even een tussentijdse Update.
Na een volledige dag rust, hebben we een grote arena aangesloten op de kleine arena (de mieren zaten maar te zitten in de kleine arena, bovenop hun afval).
De mieren lijken er blij mee, ze rennen regelmatig met enkele werksters erdoorheen. We hebben ook 2 schelpjes suikerwater geplaatst en die hadden ze snel gevonden. Ook de fruitvlieg werd snel door 1 mier naar de kleine arena getrokken, waar ze versterking kreeg van haar zusters :D
ze krijgen momenteel elke dag een verse druppel suikerwater (schelpjes staan nooit droog hoor :D ) en elke 2 dagen een fruitvlieg, dit gaan we optrekken naar 1 vliegje per dag om te testen of ze misschien meer willen.
Ze hebben ook de ingang van hun buisje versmald met het zand uit de arena, het is leuk om ze bezig te zien.
Het nestbuisje zelf hebben we al 4 dagen niet meer aangeraakt dus hoe het met het broed gesteld is weten we niet maar we gaan ze zo lang mogelijk rust gunnen.
20180926_134144.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Hallo allemaal,
Het is een beetje stilgevallen in de arena's.
Ik weet dat ze met een 20-tal zijn maar ik zie er meestal maar 1 of 2 in de arena (die komen drinken/jagen?)
Ik neem aan dat dit is omdat ze het goed hebben in hun buisje :)
Ik gooi er elke dag een fruitvliegje in en dat verdwijnt binnen het uur dus dat duid wel op activiteit.
Verder vul ik het suikerwater dagelijks bij (ze drinken veel)
Komend weekend maar eens kijken hoe het er in het nest aan toe gaat :D
toen ze aankwam had ze eitjes en larven in verschillende stadia maar ik verwacht niet heel veel verandering in 2 weken tijd
De huiskamer is een 23 a 24 graden met een vochtigheid van 55%
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Update: Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Hallo alweer,

Gisteren hebben we honingdauw gemaakt (volgens het forumrecept (enkel het druivensuiker vervangen door gewoon kristalsuiker)).
1 potje in de koelkast en 8 in de diepvriezer (0,75cl/potje)
Direct een paar druppels in een schelpje gedaan en kijken maar :D :D
de spanning was te snijden maar het werd toch een teleurstelling want na 10minuten nog steeds geen beweging.... :(
Het blijft allemaal heel rustig in de arena af en toe een werkster op verkenning / die komt drinken van het suikerwater, de honingdauw negeren ze volledig.
Fruitvliegen worden aangenomen en verdwijnen snel in het nest :D we vermoeden dus dat alles zijn gangetje gaat (hebben al een dag of 10 niet in het nest gekeken)

EDIT: toch even gespiekt en snel een foto genomen,
De gyne leeft nog en zit op een berg nieuw broed, we hebben geteld (op foto) en komen aan een 40 tal werksters, dit wil zeggen dat al haar broed uitgekomen is en ze alweer nieuw gelegd heeft :o :D
20181008_125903.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Heyhey
Het is al even geleden maar na 2 weken toch nog eens in het nest gespiekt. Er ligt nog steeds een hele hoop broed waarvan veel larven (denk ik)
En zo snel geteld een 50 tot 60 werksters. We kunnen stellen dat de kolonie het goed doet :)
20181028_085050.jpg
Door te veranderen van schelpje (was vuil geworden door de honingdauw) zijn er op een half uur tijd 3 mieren verdronken :( dus snel een andere schelp genomen met iets minder honingdauw en nu lijkt het weer goed te gaan.
Had ze ook een made gegeven maar die laten ze ongemoeid (weer verwijderd)

We zien zelden meer dan 2 werksters in de arena. Dus ik denk dat ze het naar hun zin hebben :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Hallo,
Nogmaals een tussentijdse Update;
Ik heb een nieuw gipsnest aangesloten, hier hebben ze totaal geen intresse in :shock: ze proberen zelfs niet om erin te kruipen.
20181115_163641.jpg
(Foto's staan op hun zijde)
20181115_163700.jpg
Verder voeder ik zo vaak als ik eraan denk fruitvliegen gemiddeld om de paar dagen een vliegje of 3-4 deze worden onmiddellijk naar het nest gesjouwd als ik probeer de dag nadien vliegjes aan te bieden zijn ze niet meer geintresseerd dus voeder ik niet elke dag.
Ik heb ook al geprobeerd om ze een (dode)made te voederen deze laten ze ook gewoon links liggen wel staat er ten allen tijde vers honingdauw (zelfgemaakt volgens het forumrecept) dit vinden ze heerlijk. Rond het schelpje is bijna altijd activiteit waar te nemen.
ik heb al 2 weken niet meer in het nest gespiekt dus daar geen foto van dat is voor de volgende Update ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Mijn eerste kolonie (Lasius niger)

Bericht door Arrowing »

Hallo,

Even een tussentijdse Update,
Vandaag nog eens gespiekt in het nestbuisje aangezien merkbaar rustiger geworden in de arena,
De koningin is gestopt met eieren leggen(gaan we vanuit) want de stapel broed is zo goed als verdwenen op enkele poppen na.
We geven nu geen insecten meer enkel nog een dagelijkse druppel honingdauw (zijn ze nog steeds in geintresserd)
20181209_135138.jpg
20181209_141045.jpg
Verder gaan we ze nu enkele maanden met rust laten tot we weer meer activiteit waarnemen. En zolang ze komen drinken blijven we dagelijks vers honingdauw aanbieden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie