Myrmica rubra (Shadowsong)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Myrmica rubra (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Deze kolonie Myrmica rubra werd eerst besproken in de blog over mijn starter kolonies:
http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=499.
Op dit punt verdienen ze echter hun eigen blog.

Door het gigantische succes van de Myrmica rubra in mijn tuin,
waren er dit jaar enorm veel jonge gynes van deze soort.
Over een maand tijd is deze startende kolonie gegroeit van 3 naar pakweg 60 gynes, waarschijnlijk iets meer.
Eerst waren er maar een 6tal werksters van de moederkolonie, voor te helpen bij de oprichting van de kolonie.
Op een bepaald punt heb ik dan besloten dat dit echt wel te weinig werksters waren in verhouding
tot het toch wel zeer hoog aantal gynes.
Daarom heb ik enkele holle metalen buizen boven op de moederkolonie gelegt.
Een 2 of 3 dagen later heb ik één van deze buizen leeg geschud boven een bakje.
Het resultaat was heel wat werksters en ook naaktpoppen, geen gynes.

Het resultaat is deze kolonie, waarbij alle naaktpoppen ondertussen al ontwikkeld zijn in werksters.
Ook zijn er al heel wat eitjes van de nieuwe jonge gynes. In totaal zijn er een 5tal gynes niet aanvaard.
Voor de makkelijkheid zet ik het aantal gynes op 60.

Voor deze kolonie heb ik men eerste rechtopstaand nest gemaakt,
een volledig succes is het zeker niet, maar over het algemeen is het toch wel gelukt (uitleg onder de foto steeds).

Afbeelding
Je kan duidelijk de fouten zien die ik gemaakt heb bij het bouwen van het nest :lol:


Afbeelding
Dezelfde foto, maar zonder flash. Als buitenwereld gebruik ik op dit ogenblik een oud doosje
van fruitvliegjes :lol: . Werkt eigenlijk wel goed, zelfs tijdens het voederen, ook al zitten er veeeel
werksters in de buitenwereld soms, ze hebben nooit echt zin om tot boven te kruipen.
Op lange termijn wordt er waarschijnlijk een grotere buitenwereld voorzien, maar voorlopig is deze perfect.
Alle gynes nestelen zich IN het nest en niet in de buitenwereld + werksters moeten geen energie verspillen
ten opzichte van afstand / gynes terughalen / eten zoeken.
Het nest ligt op dit ogenblik plat trouwens, voor foto's te nemen. Normaal staat de onderkant in een schaal met water.


Afbeelding
Een close-up, jammer genoeg krijg ik mijn foto's niet duidelijker met deze camera.
Je kan een hoopje broed zien dat aan het raam plakt.


Afbeelding
De bovenste kamer/gang. Op deze foto kan je, als je weet hoe je ze kan herkennen ;) ,
toch wel een heel aantal gynes zien.


Afbeelding
De kamer met het meeste broed,
dit is eigenlijk nog maar een resente ontwikkeling, hiervoor nam de kolonie veel meer kamers in.
Door de lage temperatuur de laatste tijd zijn ze echter veel dichter bij elkaar gekropen,
in maar enkele kamers en gangen.


Afbeelding
Nog een foto van het geheel, één van de meer geslaagde foto's.
Hoeveel werksters schatten jullie dat deze kolonie heeft?
Ik gok op zo'n 300 tot 400, gynes inbegrepen.


Opmerkingen enzo graag hier :mrgreen: :
http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=673
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Myrmica rubra (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Even een update,
ik vind dat ze het niet zo goed doen, er is nu wel veel broed, en echt veel bedoel ik dan :mrgreen: ,
maar ze lijken een beetje een slechte start te hebben gehad sinds de winter.

Zodra ik tijd heb ga ik een betere setup voor deze kolonie ontwerpen, de huidige is echt niet toereikend.
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Myrmica rubra (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Ze zitten nu in een helemaal nieuwe setup :mrgreen:

Aangezien deze soort het graag nat heeft (observatie Myrmica rubra in het wild hier in de tuin), zitten ze nu in een aquarium :lol: .

- Bodembedekking bestaat uit aquariumgrind en twee platte stenen.
- Twee ytong blokken, een langs elke wand van het aquarium, een is voorlopig nog blootgesteld aan daglicht en is dan ook onbewoond (kamers afgesloten en bedoeld als uitbreiding later), de andere is verduisterd.
In de laatste is de kolonie dan ook ingetrokken. De ytong-blokken zijn dan opzich ook weer onderverdeeld in stukken die de mieren op lange termijn zelf kunnen verwijderen, dit om te voorkomen dat ze de ongebruikte kamers gaan vervuilen, iets waar Myrmica rubra zeer sterk in is. Op dit ogenblik hebben ze drie kamers ter beschikking, wat meer dan genoeg is voor hen op dit punt.

Alle gynes en broed zitten in deze drie kamers, er is ook een warmtematje voor deze ytong. Ookal heeft deze soort het liefst het niet te warm, het broed hebben ze wel graag bij het matje. Het grootste deel van de werksters zit vooral in de buitenwereld. De ytong-blokken zijn verbonden met elkaar door middel van een brugje, dat constant gebruikt wordt.

De activiteit van de kolonie is verdriedubbeld en nu dat de verhuis bijna helemaal is afgerond, lijkt het er op dat de kolonie zich al pakken beter voelt in deze setup. Het waterniveau staat tot net onder het aquariumgrind en dat lijken ze wel te waarderen. Ze hebben ook twee uitvalbases gemaakt onder de twee platte stenen in de buitenwereld, waar ze oorspronkelijk eerst waren onder gaan wonen. Na het aanbrengen van het warmtematje zijn ze echter in de ytong gaan wonen. De holte onder de platte stenen staat nu trouwens ook half onder water en wordt blijkbaar gebruikt als waterbron, aan het verkeer te zien. Nu afwachten wat deze kolonie gaat doen nu dat ze een deftige buitenwereld hebben, uitbreiding mogelijkheden en toegang tot warmte voor het broed + meer dan genoeg vochtigheid en water, zoals deze soort graag heeft.

Bespreking.
Laatst gewijzigd door Floris op 31 mei 2009, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling, koppeling aangepast
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Myrmica rubra (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Ik ben echt tevreden van deze setup, nog even een paar kleine aanpassingen, maar voor de rest alles nice.

Overal broed,
geen uitbraken,
hoge activiteit,
alle gynes doen het goed

Iets teveel condensatie, maar Myrmica rubra kan daar wel tegen, als iets lijkt het wel hun activiteit te verhogen.

Bespreking graag hier.
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Myrmica rubra (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Ze hebben al leuk wat broed van zichzelf, waaronder al larfjes. In gedachten houdende dat ze het helemaal
niet goed deden een tijdje terug, doen ze het nu echt fantastisch.

Een update gerelateerd tot mijn andere myrmica rubra kolonie, welke voor zij die het nog herinneren,
door men Lasius niger vroeger is kapot geraid, op de gynes na. Deze kolonie heeft moeten overwinteren met
maar 1 werkster, 3 gynes en 5 larfjes ofzo. Sinds dan hebben ze geen nieuw broed gelegd en hebben ze gefocust
op hun huidige broed groot te brengen, welke nu 5 grote larven zijn. Zoals ik vorig jaar al zei,
was een boost toch wel nodig om te herstellen van die aanval, waarvoor ik gisteren dus de kans heb gekregen.
Ik heb ze geboost met voornamelijk nymfen van buiten en bij toeval ook een 4de gyne, die direct aanvaard werd.

Het was wel een mooi zicht om al de gynes samen de nymfen naar binnen te zien dragen,
terwijl de 1ne werkster vooral druk was met de kaken open te dreigen naar mij :lol: .

Te veel boosten heeft ook geen zin, ze zijn ook maar met 5,
dus de overschot heb ik aan men grote Myrmica rubra kolonie gegeven, vooral larfjes dus.
In een mum van tijd was er een enorme activiteit hier. Na enkele scouts liepen er al snel hordes werksters in en uit
het bakje met het broed. Al het broed werd per grote geordend boven op de y-tong.
Dan ineens, echt vreemd, kwamen er tegelijk 4 gynes naar buiten, liepen naar de gesorteerde hoop, en begonnen
daar wat je het best kan omschrijven met inspecteren.

Echt vreemd. Pas daarna begonnen werksters, maar vooral de gynes zelf het broed naar binnen te dragen,
op zorgvuldige manier, in sterk contract met de werksters die het broed tegen zeer hoog tempo uit het bakje haalden.
Achteraf bleek dan ook dat beschadigd broed werd afgedankt en enkel het goede werd binnengedragen.
Het bakje, dat was wel kraaknet leeg :). Toch wel mooi gedrag om te waarnemen.

Bespreking graag hier.
Plaats reactie