Natuurlijke formicaria

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Natuurlijke formicaria

Bericht door BartR »

Ik ben van plan om in de toekomst als ik een grote kolonie heb, om natuurlijke formicaria te bouwen in bijvoorbeeld een aquarium, al dan niet met ingebouwd gipsen nest(afhankelijk welke soort het wint in grootte)

Laatst las ik een bericht van iemand die noemde het natuurlijke formicarium ‘inmiddels zelf onderhoudend’, maar wat houdt dot precies in?

Ik weet dat pissebedden kunnen dienen als opruimcrew en dat springstaartjes voedsel zijn, maar kan je een formicarium zo draaien dat er precies een evenwicht ontstaat tussen eten en gegeten worden?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Natuurlijke formicaria

Bericht door wardvander »

Hoi Bart

Ik wil je graag helpen met wat ik al meegemaakt heb via een lange weg van vallen en weer opstaan.

Wat ik je nu al kan vertellen is dat er verschillende manieren zijn van het zogenaamde 'zelfonderhoudend' terrarium. Ik maak gebruik van gesloten en open systemen.

Een open systeem zal nooit echt zelfonderhoudend zijn, tegenover een gesloten systeem. Wat soms jaren kan leven door alleen in een zonnige plek te staan. Dit zijn de zogezegde gesloten ecosystemen, meestal in een grote kruik of pot met een gesloten deksel.

Hierin heb ik zelf nooit een kolonie mieren in gehouden. Meestal bestaat de fauna uit springstaarten, aardwormen en dergelijke. Zelfs hier vermijd ik grotere organismen, onder andere pissebedden. Vanwege hun snelle groei in populatie. Het leuke aan deze is dat je ze gewoon kan laten staan en de aanwezige groeiende flora maanden en zelfs jaren later nog steeds kan bewonderen. Uit deze haal ik soms ook stukken hout uit waarop reeds verschillende mossen/planten zijn gegroeid om deze dan te hergebruiken in een ander systeem. Wat een plezier ;)
Andere laat ik staan of kuis ik de glazen wanden af en toe metdat deze wel snel onder damp of/en mos zitten. Meestal zit er ook geen al te grote variatie van fauna in.

Bij een open ecosysteem word alles leuker. Hier moet aan gewerkt worden, en geduld is ook hier weer een gouden troef. De planten knippen/bevochtigen. Een bepaalde organisme verwijderen/toevoegen. Je veel inlezen wat mag/past, en vooral wat te vermijden. En zo krijg je wel je eigen ervaring.

Zoals op dit moment heb ik last van een bepaald klein vliegje. Er zijn er nu zon 50tal terwijl vorige week ze nog maar met de helft waren. Ze zijn waarschijnlijk na lange tijd uit hun larvestadium gekomen en hebben zich gereproduceerd. Er zitten ook een aantal kleine spinnen die ook effectief de vliegjes vangen. Maar de vraag is nu of dat de spinnetjes deze zeer snelle aangroei aankunnen. Terwijl ze hiervoor al perfect overleefden op het al reeds aanwezige organismen. De bidsprinkhaan is nu ook te groot voor deze vliegjes, terwijl hij als kleine l2 nymph praktisch alleen deze vliegjes opat. De tijd speelt dus ook weer een grote rol. Het veranderd constant. En wat jij moet doen is het voor jezelf niet te moeilijk maken.

Weet dat als je met weinig begint, er na een tijd vanzelf genoeg komt. Als er direct een chaos heerst, is dit moeilijk op lange termijn te onderhouden.

Uit ervaring begin ik altijd met een systeem alleen bestaand uit flora. Fauna komt altijd mee via de planten. Of het nu uit het wild komt, of uit de winkel. Maakt in mijn ervaring praktisch niets uit. (Bv. Rupsen, vliegjes, motten, wormen, duizendpoten zijn meegekomen via planten uit de winkel)

Ik ben ook geen expert hierin, maar ik kijk nog steeds na jaren elke dag uit wat er weer zou verandert of gebeurd zijn in de systemen. Of wat ik zou moeten aanpassen. Meestal blijft het bij wekelijks bevochtigen. Maar er zijn van die dagen, waar je zelf je toch diep mag instuderen dx

Ik zal het hierbij laten. Anders word het te lang dx
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Natuurlijke formicaria

Bericht door BartR »

Hoi,
Super dat je de moeite genomen hebt om dit allemaal te vertellen. Bedankt!

Ik heb nog een hele lange tijd voordat mijn kolonies wat gaan doen, dus ik ga lekker inlezen en kijken of het wat voor mij is.

Dank je!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Natuurlijke formicaria

Bericht door wardvander »

Geen probleem! Ik kijk net als jij uit wat anderen ook hierover te zeggen hebben!
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Natuurlijke formicaria

Bericht door don19542 »

Ik ben wel benieuwd hoe heb je het in het natuurlijke nest opgelost met de verwarming?
Ik heb een kolonie Pheidole yeensis waar ik morgen een custom made bak voor ga krijgen van 80x60x60. Dit wordt een natuurlijk formicarium. Ik zit alleen nog te prutsen met de verwarming. Hoe kan ik dit het beste doen volgens jou?
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Natuurlijke formicaria

Bericht door wardvander »

Ik maak gebruik zowel een warmtekabel en een hittemat. Het voordeel met een warmtekabel is dat je meestal zelf kan bepalen waar de warmte verspreid moet worden en ze het nest moeten maken, ook is er meestal een gradatie in warmte zodat ze nog eens zelf kunnen kiezen.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Natuurlijke formicaria

Bericht door don19542 »

Heb je dit aan de zijkant van het aquarium vast gemaakt?
Aan de onderzijde heb ik over nagedacht maar ik denk dat je dan een kletsnatte bak krijgt van de verdamping van het vocht... Heb jij er toevallig ook een thermostaat aan hangen? Of laat je ze gewoon op maximaal verwarmen?
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
Plaats reactie