Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door Hexednl »

Je kijkt veel te vaak, zo zal ze nooit een kolonie gaan stichten...
Juist een startende gyne moet je niet tot nauwelijks storen.
En cruentatus is nou eenmaal gauw gestrest.. beter leg je haar weg in een buisje en laat je haar eens 2 maanden met rust .
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door BartR »

Zal dat echt uitmaken? Ik twijfel namelijk nog steeds of ik haar weer in de buis moet vangen in plaats van de buitenruimte en haar lekker strak moet instoppen alvorens ik haar een paar maande weg leg
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door Hexednl »

Lijkt mij wel het beste om te doen.
Mits ze geen eitjes buiten het buisje heeft gelegd nu..
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door Mika »

Kciroj schreef:Ze doen dit dus inderdaad soms;

"...kwam bij mij alléén voor in kolonies, waar veel naar gekeken werd, d.w.z., die dikwijls gestoord werden. Dan wordt het kroost door de moeder opgepakt en weggesleept. Dat gebeurt haastig en vaak onhandig en dan worden er wel nymphen en ook larven en eieren per ongeluk bezeerd. Er treedt bloed uit en de moeder likt het dier af en dan komt het voederings-cliché in werking. Wordt het nest vaak gestoord, dan treden door „conditioned reflexes" (PAWLOW) bepaalde gewoonten in kannibalistische richting op. Zulke moeders zijn dan voor de kweek verloren. Niet alle soorten regredieeren even gemakkelijk; ik heb het vooral gezien bij Camponotus-moeders {herculeanus, ligniperda, mitis.) die in het algemeen onder de waargenomen soorten de stompzinnigste zijn. Ook een solitaire kolonie-stichtster van Polyrhachis bicolor uit Java toonde zich weinig hoogstaande op dit punt."

Bron: http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=492383
Allemaal leuk om eens te lezen, maar soms met vele korrels zout te nemen... Ook de vermelde pavloviaanse respons hoeft helemaal niet de verklaring te zijn... Het kan gaan om onbvruchte eitjes bij een niet gepaarde gyne, die steeds opgegeten worden... En dat men daarom frequenter kijkt...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door Mika »

Nu zijn de eierstokken niet mee geëvolueerd. Die leveren nog hardnekkig het oude aantal
eieren. Die zijn nog niet ingericht op distributie-peil.
Op twee manieren past de soort zich daaraan aan. Ten eerste worden de eerste werksters
klein gehouden (micro-ergaten). Ten tweede worden eenige van de geproduceerde eieren en
larven gebruikt om de moeder en de overige larven te voeden. Het ovarium laat zich niet gemakkelijk
remmen, het is onopvoedbaar.
Ik had deze verklaring nog nooit gelezen, maar ze is duidelijk verkeerd, en in de tussentijd verbeterd door wetenschappelijk onderzoek. Dat is natuurlijk het geval met vele zaken in dergelijke oude teksten.

Wel heel leuk om te lezen, en dan nog in het nederlands.
DUCKDUCKGO!
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door BartR »

Ok, ik weet het: even een tijd met rust laten enzo... maar ik zit toch een beetje met mijn handen in het haar.

Ik heb haar nu in de trapkast staan. Rustig, warm door de vloerverwarmingsunit en donker. Ook ben ik eigenlijk nooit in de kast en staat ze ook nog beschut achter spullen zodat er minimaal verschil is in licht en donker.

Zoals ik eerder in mijn blog vertelde heb ik om haar een klein beetje bij te voeren een kleine voedereuimte aangesloten. Een rond bakje van 7 cm doorsnede.

Echter die ene keer in de week dat ik de kast voorzichtig open, kan ik een heel klein stukje van dit bakje zien. Nog steeds zit ze vaak hierin en probeert hier vaak uit alle macht tegen de want op te klimmen om er uit te komen.

Wat kan ik hieraan doen? Omdat als ze in de buis zat, ze vaak in de connector zat ben ik bang dat hierin broed lag. Maar nu ik haar steeds in het bakje zie lijkt het mij steeds stugger worden dat ze überhaupt eitjes heeft.

Toch gewoon lekker laten gaan of proberen in de buis te krijgen en dan lekker strak opsluiten met watten en paar weken lagen liggen?

Ik zit er ook aan te denken om de buis gewoon open in een grotere bak te leggen zodat ze vrij kan rondlopen. Ik weet dat dit alleen voor grotere kolonies is, maar vanaf het begin lijkt ze niet graag in een buis te zitten.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door KC »

Gewoon niet kijken en over nadenken. De mijne heb ik bij ontvangst weg gezet en ik zou momenteel niet eens weten of ze nog leeft..... maar ik denk dat dat met cruentatus de enige manier is om het begin door te komen...negeren en vergeten en dan komt het vanzelf goed
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door Mika »

Het is geen normaal gedrag voor een gyne. Het is eigenlijk gewoon werkstergedrag.

De kans dat het goedkomt is erg klein.
DUCKDUCKGO!
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door BartR »

Ik heb toch hoop dat de ruimte gewoon te groot is?

Ze zit overigens ook regelmatig in de buis. Hier heeft ze ook niks aan, dus denk dat ik haar toch weer eens probeer op te sluiten in de buis en dan echt twee maanden niet storen.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door KC »

Ik denk inderdaad dat dat het beste is, ik kan de buis met Pheidole gewoon op pakken of bewegen om er wat voedsel in te stoppen en interesseert ze niet. Maar bij C. cruentatus zie ik meteen 6 salto's en een backflip, bewijst het stress gevoelige maar weer.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door BartR »

Ik vind het bij mijn Formica fusca vergeleken meevallen. Die zie je nog net niet met de voorste pootjes omhoog gillend rondrennen. Maar deze blijft vrij rustig zitten en heb nou niet het idee dat ze zich iets van mij aantrekt
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door Kciroj »

Ze zijn behoorlijk gevoelig voor licht en trilling vind ik.
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door KC »

Kciroj schreef:Ze zijn behoorlijk gevoelig voor licht en trilling vind ik.
Ik heb mijn koningin nu pas 2 keer gezien en sluit mij hier volledig bij aan.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door BartR »

Ik heb haar nu dus terug in de buis, lekker klein afgesloten met een watje. Ik heb haar donker, warm en trillingvrij weggezet. Nu even een paar weken niet kijken.

Watje tegen water was wel aardig zwart, maar nog niet schadelijk denk ik
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door BartR »

Goed, ik begin een beetje wanhopig te worden. Ik heb haar opgesloten met ongeveer 10 cm watten, maar een dag later heeft ze al ruim 5 cm verplaatst naar achter en is er dus al voor de helft doorheen. Ze stoort zich totaal niet aan mij als ik kijk, maar is hard bezig met ontsnappen.

Ik ga als ultieme poging de buis open in een bakje leggen zodat ze rond kan lopen. Ook leg ik er dan nog andere buizen bij zodat ze er een kan kiezen. Ik weet dat dit niet gangbaar is met 1 gyne, maar dit wordt ook niks want over 2 dagen is ze uit de buis.

Ik baal ontzettend. Ik had zo gehoopt een kolonie te beginnen volgend jaar, maar kennelijk nog een jaar wachten.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door KC »

Ik denk toch echt dat je er teveel mee bezig bent. Ik weet dat ik zelf ook pas sinds een week deze gyne heb en dus weinig recht op spreken, maar denk toch dat je er teveel mee speelt. Ik zie veel berichten van je voorbij komen op vrij snelle frequentie.

Stop haar gewoon weg en dan horen we je eerste bericht over 2 a 3 weken ;)
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door BartR »

Hahah 1 reactie nog (je hebt gelijk hoor), ik ga haar wel in een grote doos leggen dat ze vrij kan inlopen. Want de watten houden haar niet tegen dus loopt ze straks vrij in de kamer rond :)
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door Hexednl »

Het zou natuurlijk goed kunnen dat je een onbevruchte gyne in handen heb, anthouse kan wel zeggen dat ze broed had, maar dat is niet te controleren. Ik heb ook een keer een onbevruchte gyne gehad van ze, nooit broed gelegd en na 2 maanden dood..
Kreeg wel een nieuwe gratis opgestuurd.
Of ze is gewoon helemaal gestrest door al dat heen en weer verplaatsen wat ook goed mogelijk is.
8-)
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door KC »

Succes ermee Bart! We spreken elkaar over een x aantal weken en dan gaan we beiden kijken hoe onze gyne/kolonie ervoor staat ;)
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door wardvander »

Zou je opnieuw dezelfde soort bestellen?
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door BartR »

Ja zeker. Ik vind ze schitterend
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door wardvander »

Maar deze keer groter dan?
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door BartR »

In ieder geval met poppen en/of werksters en uit Nederland.

Of iemand moet een andere Camponotus soort weren.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door Erikomanos »

BartR schreef:Inmiddels zijn we een paar maanden verder en wonder boven wonder lag ze inmiddels verstopt in een buis. Ik heb daarom de hele bak op zolder gezet en heb er een handdoek overheen gegooid. Eens in de maand heel voorzichtig gekeken, maar ze bleef gelukkig in de buis zitten. Omdat de temperatuur ongeveer tussend e 15 en 20 graden ligt op de zolder is het de ideale plek voor een welverdiende winterslaap.

Deze week echter was ik genoodzaakt om de boel een beetje te verbouwen. Ik heb een warmtematje gekocht en om deze wat plaats te geven moest de bak met Cruella iets verschoven worden. Stiekem besloot ik even onder de handdoek te spieken en wat denk je? Door het verplaatsen van de bak is mevrouw weer haar buis uitgekomen en is inmiddels al een aantal dagen weer lekker vrij door de bak aan het lopen. De bak dek ik inmiddels niet meer af, in de hoop dat ze terug gaat de buis. Toch denk ik dat ik deze gyne moet opgeven, want na een winterrust van een aantal maanden in complete rust vertoont ze helaas nog steeds hetzelfde gedrag.
Vertoond zij of jij hetzelfde gedrag Bart? ;)
Volgens jouw bericht lag ze heerlijk in haar buisje, totdat er een aardbeving 12.0 kwam...
Vooral bij de soort die jij hebt, is elke trilling 1 teveel vrees ik.
Kan gebeuren hoor, als ik Mn mieren uit de kast pak dan rolt er ook weleens een buisje iets om, maar dan wel met Lasius niger..schade beperkt.

Ik herinner mij nog je vraag: wat is er zo leuk aan Lasius soorten. Misschien is het meer een therapeutische soort voor mensen die iets te enthousiast zijn?!
Ikzelf was precies zo, ik kon niet wachten met voeren, kijken of de mieren uit winterslaap halen of een nest te bouwen.
Allemaal goede bedoelingen maar met slechte gevolgen voor de gynes.
De winter is nog niet voorbij dus heb geduld.
Zorg dat je opstelling in een open bakje staat met talkpoeder barrière zodat ze niet kan ontsnappen maar wel kan gaan en staan waar ze wil.
Bedenk ook hoeveel mensen problemen hadden om mieren te verhuizen in of uit een buisje of nest. Die beestjes laten zich niet opnaaien. Zoals mijn vrouw zou zeggen: tranquilo! Rustig!
Kijk in juni (met warmtematje) hoe ze ervoor staat. Voer af en toe wat zoetigheid in een watje. Misschien een kleine vlieg oid eens per 2 week.

Relax ;)
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus V&O (BartR)

Bericht door BartR »

Hahah na daar heb je wel een punt.
Ze staat nu met haar bak half op het warmtematje dis ze kan kiezen waar ze zit. Ik ga haar nu weer lange tijd met rust laten.

Mijn andere cruentatus gyne stresst trouwens helemaal niet als je kijkt
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Plaats reactie