warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Nobody
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 juni 2018
Gender:

warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Nobody »

hallo allemaal, ik heb een probleem. ik heb sinds gister avond een warmte matje onder mijn terrarium gelegd, aangezien het ik mijn kamer toch nogal koud is en omdat de kolonie op dit moment zich nog niet heeft uitgebreid (ik heb deze kolonie al sinds het midden/eind van de zomer). nu is dus het probleem dat toen ik vanmorgen keek dat er allemaal condens in mijn terrarium zit en ik weet nu niet precies wat ik moet doen. ik heb tenminste de warmte mat alweer weg gehaald.
Daan12
Junior lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 februari 2019
Locatie: Privè
Leeftijd: 17

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Daan12 »

Ik heb het ook mee gemaakt. Je moet maar een kleine gedeelte hebben, aan de zijkant of in een hoek. Je moet ff experimenteren welke plek ze fijn vinden, als ze het fijn vinden zullen ze daar hun larven het meest leggen. Want in het egt gaat het nest steeds dieper, en dan is het boven in het nest het meest warm. En onder meestal eeen beetje koud. En kijk uit bij een gipsnest moet je ff eeen handdoek er tussen leggen. En zorg dat het vocht niet het helen nest over neemt anders verdrinken/ontpoppen zaden ofzo en de mieren verdrinken dan. Veel suc6 nog met je kolonie! Hoop dat het helpt. :D
Lasius Niger
Themnothorax nylanderi
Nobody
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 juni 2018
Gender:

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Nobody »

Daan12 schreef:Ik heb het ook mee gemaakt. Je moet maar een kleine gedeelte hebben, aan de zijkant of in een hoek. Je moet ff experimenteren welke plek ze fijn vinden, als ze het fijn vinden zullen ze daar hun larven het meest leggen. Want in het egt gaat het nest steeds dieper, en dan is het boven in het nest het meest warm. En onder meestal eeen beetje koud. En kijk uit bij een gipsnest moet je ff eeen handdoek er tussen leggen. En zorg dat het vocht niet het helen nest over neemt anders verdrinken/ontpoppen zaden ofzo en de mieren verdrinken dan. Veel suc6 nog met je kolonie! Hoop dat het helpt. :D
Dankjewel! :) Ik zal het eens proberen. Mijn enigste vraag is nu wat ik aan die condens moet doen die er nu nog in zit.
Daan12
Junior lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 februari 2019
Locatie: Privè
Leeftijd: 17

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Daan12 »

:) Als ze het merken dat het warmer word dan zullen ze het vast verhuizen. Of als ze gaan ontpoppen worden ze verzorgt en geonpopt. Zorg dat je er geen ander levend dier er bij laat. Ze hebben vast een reden voor die condens. Mieren zijn slimmer dan je denkt, dus laat maar zo het komt goed. Ze worden waarschijnlijk gewoon naar binnen gehaald door de werksters. Veel suc6 met je kolonie! :)
Lasius Niger
Themnothorax nylanderi
Nobody
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 juni 2018
Gender:

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Nobody »

Dankjewel voor je uitleg :) het enigste probleem is dat de condens door de warmte mat komt, dit kan dan toch ook zorgen voor bacteriën en dat is niet goed toch? Of heb ik dat fout. Ik heb verder geen larven jammer genoeg na al die tijd, ik weet eigenlijk niet precies wat er mis is
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Koejj90 »

Je kunt aan de ene kant van je bak de condens misschien wat weghalen met een wattenstaafje of zakdoekje? Dan kan jij de mieren weer beter zien en in de gaten houden en kunnen de mieren beslissen aan welke kant ze gaan zitten ;)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Hexednl »

Zou je misschien een foto kunnen plaatsen? Dan kunnen we je beter begrijpen en helpen.
8-)
Nobody
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 juni 2018
Gender:

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Nobody »


Ik hoop dat deze link werkt. Zo niet zeg het dan alsjeblieft

Er zit nu ook geen deksel op maar een zatdoek. Gewoon zodat de condens misschien weg kan

Aan de kant waar ik nu de warmte mat nog heb is het al wel weg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Hexednl »

Ja dat is een lastige om de condens weg te krijgen,
Het matje aan de zijkant ipv de onderkant zou wel goed kunnen helpen denk ik.
8-)
Nobody
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 juni 2018
Gender:

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Nobody »

Ja best wel he haha, ik zal de warmte mat maar eens verplaatsen naar de kant met de condens, kijken als het dan weg gaat ja
Nobody
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 juni 2018
Gender:

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Nobody »

Ik vind het alleen zo stom. Dit is nu mijn tweede kolonie en er gebeurt echt helemaal niets. Ja er gebeurt wel 1 ding en dat is dat de kolonie steeds kleiner wordt. De eerste kolonie had één of andere rare ziekte want die waren binnen een maand al allemaal overleden en bij deze kolonie legt de koningin helemaal geen larven..... Ik geef ze gewoon te eten en te drinken maar er gebeurt helemaal niks en ik snap zelf echt niet meer wat ik er nou mee moet
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Hexednl »

zorgen dat ze minder gestoord worden zou wel eens kunnen helpen.
8-)
Nobody
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 juni 2018
Gender:

Re: warmte mat zorgt voor vocht wat nu??

Bericht door Nobody »

Hexednl schreef:zorgen dat ze minder gestoord worden zou wel eens kunnen helpen.
Ik heb al eens een maand niet in het terrarium gekeken maar er gebeurt niks verder, verder laat ik ze eigenlijk gewoon de hele tijd met rust, maar dat is hem niet hoor
Plaats reactie