Mieren gaan niet op ontdekking?! HELP

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Abcdenley
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 februari 2019

Mieren gaan niet op ontdekking?! HELP

Bericht door Abcdenley »

Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort mieren maar ik heb een probleem, mijn mieren gaan niet op ontdekking naar de arena terwijl ze er wel heen kunnen. Ze blijven in het reageerbuisje.
Soort: Lasius Niger
Ik heb ze nu 1 week.

Hoe moet ik ze nu voeren als ze niet uit het reageerbuisje gaan en ook niet naar de arena toe willen.
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mieren gaan niet op ontdekking?! HELP

Bericht door wardvander »

Momenteel is het eigenlijk nog winterrust voor hun. Dat wil zeggen dat ze op dit moment in een soort winterslaap zijn. Ook als ze hun nest niet uitkomen betekent dit gewoon dat het niet nodig is om voedsel te halen. Ze hebben genoeg reserves. Moest je eens hier op deze forum rondkijken zal je zien dat al uw vragen eigenlijk al eens eerder zijn beantwoord.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Abcdenley
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 februari 2019

Re: Mieren gaan niet op ontdekking?! HELP

Bericht door Abcdenley »

Super bedankt! Wanneer zijn ze uit winterslaap?
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mieren gaan niet op ontdekking?! HELP

Bericht door wardvander »

wardvander schreef: Moest je eens hier op deze forum rondkijken zal je zien dat al uw vragen eigenlijk al eens eerder zijn beantwoord.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mieren gaan niet op ontdekking?! HELP

Bericht door Westdijk »

Eigenlijk kan je daarvoor beter contact opnemen bij de persoon bij wie je ze hebt besteld en vragen wanneer de kolonie in diapauze is gegaan. Mijn grootste kolonie Lasius niger verblijft ongeveer vier maanden in de koelkast bij een constante temperatuur van 5 °C. Kijk eens rond op het forum of gebruik de zoekmachine en dan zal je er achter komen dat er verschillende tijden worden gehanteerd. Er zijn mensen die zelfs het eerste jaar overslaan, maar ik weet de gevolgen voor de kolonie daar niet van op langer termijn, maar bij jou zijn de mieren al zelf in rust gegaan. Ze hebben het dus blijkbaar nodig.
Zelfs in de koelkast of andere koele plaats zullen de mieren actief blijven, maar in een veel trager tempo om energie te besparen. Gedurende deze tijd kan je ze beter niet met insecten voeren, maar wel van vocht blijven voorzien.
Jammer voor je dat de hobby zo moet beginnen, maar je zal geduld moeten opbrengen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mieren gaan niet op ontdekking?! HELP

Bericht door dvd »

Hoelang hebben ze winterslaap gehad?Als ze pas uit winterslaap zijn kan het zijn dat ze nog een paar dagen inactief zijn ( niet meteen op kamertemp zetten ) geleidelijk opwarmen!Als het een kleine kolonie is is het normaal dat ze niet veel naar buiten komen!Ze komen alleen naar buiten als ze voedsel moeten hebben voor hun larven enof drinken.Dat veranderd als de kolonie groter word.
Plaats reactie