Problemen met Camponotus ligniperda

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Antlord
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 32

Problemen met Camponotus ligniperda

Bericht door Antlord »

Hallo iedereen,
Dit is mijn eerste bericht op dit forum maar ik lees wel al een tijdje passief mee.
Ik heb de kolonie (1 koningin + 1 werkster) van Ants Kalytta op 10 september dit jaar ontvangen. Sindsdien is er weinig veranderd, het broed (enkel eitjes) is bijna niet gegroeid en ze heeft het grootste deel ervan denk ik opgegeten. Ik wist dat het broed van deze soort een trage ontwikkeling had maar na 2 maanden begin ik me nu toch zorgen te maken. Overdag wordt het nest en de buitenwereld verwarmd met een bureaulamp. Het waterreservoir in de proefbuis is al sinds de eerste dag leeg dus heb ik voor de ingang een nieuwe verduisterde proefbuis gelegd maar ze zijn nog steeds niet verhuisd.
Mijn vraag is nu is het beter om te wachten tot de werksters uitkomen om in winterslaap te gaan of moet ik ze nu al proberen te laten verhuizen zodat ze eindelijk in winterslaap kunnen?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Problemen met Camponotus ligniperda

Bericht door XToF »

Zoals je het beschrijft, lijkt het mij dat de beginnende kolonie zich momenteel in winterslaap bevindt. Ik zou daarom stoppen met verwarmen, ze op een koelere plaats houden en ze goed in het oog houden. Na enkele maanden van rust kun je ze uit winterslaap halen en zal de kolonie de activiteit hervatten. Je zal merken dat het broed zich duidelijk zal gaan ontwikkelen.
Antlord
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Problemen met Camponotus ligniperda

Bericht door Antlord »

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik zal dan nu langzaam aan de temperatuur geleidelijk laten dalen en ze in winterslaap brengen.
Maar zal het broed de winter overleven?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Problemen met Camponotus ligniperda

Bericht door Mika »

Even recapituleren: zijn er ooit larfjes geweest, en blijven die leven?

Het broed waarover je het hebt, zijn dat alleen eitjes?

En sowieso: eerst voldoende suikerwater geven voor de winterslaap begint.
DUCKDUCKGO!
Antlord
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Problemen met Camponotus ligniperda

Bericht door Antlord »

Het broed zijn denk ik kleine larfjes want toen ik ze voor het eerst zag kon je duidelijk zien dat het nog eitjes
waren aan de egale vorm, maar aan de grote is niet veel veranderd. Nog even een vraagje over de winterslaap van deze soort zou de zolder hiervoor een geschikte plek kunnen zijn? De temperatuur zakt er volgens mij niet onder het vriespunt maar het is er wel voldoende koud denk ik.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Problemen met Camponotus ligniperda

Bericht door Mika »

Het gaat sowieso moeilijk zijn om daar een kolonie uit te kweken. Als de larfjes steeds sterven, dan is de kans zeer klein, maar ik weet niet of dat het geval is.

Beter om cocons vragen om je kolonie meer kans te geven volgend jaar.
DUCKDUCKGO!
Antlord
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Problemen met Camponotus ligniperda

Bericht door Antlord »

Nee ik denk dat de larfjes het wel overleven, een deel van het broed had ze opgegeten vermoedelijk door de stress.
Ik hoop dat het lukt want ik vind dit echt een interessante soort en het zou echt jammer zijn maar ik hou jullie wel nog op de hoogte.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Problemen met Camponotus ligniperda

Bericht door ProXi »

Weet iemand toevallig of dit soort beter gaat met een warmtematje?
Want ik probeer van alles om mijn kleine vriendjes op gang te krijgen, maar het wil nog niet echt baten
Ze eten niet goed, zijn erg schuw en als ze naar buiten komen is het omdat er eentje gek geworden is en blijft rennen en lopen tot die het begeeft en heb weinig broed steeds. Nu al tijdje geen nieuwe werker erbij gekregen en de larfjes blijven klein.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Problemen met Camponotus ligniperda

Bericht door mn »

Camponotus ligniperdus doet het bij mij ook niet zo denderend. Toen ik enkele poppen had geboost waren ze terug in gang geschoten. Maar na een probleem met mijten zijn er veel gestorven. Sindsdien heb ik hetzelfde als jou voor. Probeer eten in hun nest te leggen of in de buurt van, geef elke dag vers water en suikerwater. Ik merk dat ze sinds ik dat doe terug eitjes/larfjes heb. En als ik dan eens een werkster zie, dan loopt deze bij de eerste de beste trilling als een gek weg. De larfjes blijven bij mij ook erg klein, maar de ontwikkeling duurt dan ook tamelijk lang. Geduld dus.
En een warmtematje zou inderdaad wat helpen. :)

Veel succes.
Laatst gewijzigd door Mika op 31 okt 2009, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie