Idee: Mentor Programma

Onderwerpen die niet behoren tot de categoriën hierboven
Plaats reactie
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Idee: Mentor Programma

Bericht door Calvinier »

Goedemiddag allen,

Omdat ik het idee heb dat veel mensen dezelfde vragen op dit forum stellen en dat sommige mensen zich hier lichtelijk aan kunnen ergeren had ik een idee.

Is het niet mogelijk om een lijst te verzamelen van mensen die wel wat verstand hebben van mieren zodat beginnelingen hieraan gelinkt kunnen worden en hun talloze vragen aan hun stellen?

Wat mij betreft hoeven dit geen experts te zijn, maar gewoon mensen die de simpele vragen over de eerste 5 jaar van een kolonie te kunnen antwoorden.

Zo houd je het forum redelijk schoon, zijn er minder dubbele vragen en krijgen nieuwe leden een stuk sneller antwoord.


Groeten,

Calvin
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Idee: Mentor Programma

Bericht door emier »

ik vind het een goed idee, ik denk dat je dan ook hulpmentoren nodig zal hebben(de echte experts) maar ik meld me graag aan als mentor als het viawhatsapp kan
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Idee: Mentor Programma

Bericht door Hexednl »

Of mensen lezen eerst de beginnershandleiding en gebruiken de zoekfunctie. Daarna kunnen er altijd vragen gesteld worden.
En dan zijn de meeste ook gewoon bereid om te helpen.
8-)
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Idee: Mentor Programma

Bericht door EPPIE57 »

Hexednl schreef:Of mensen lezen eerst de beginnershandleiding en gebruiken de zoekfunctie. Daarna kunnen er altijd vragen gesteld worden.
En dan zijn de meeste ook gewoon bereid om te helpen.
Helemaal mee eens, eigenlijk zou het andersom moeten zijn, eerst je goed inlezen en verdiepen in de mieren dan pas met mieren beginnen. Met het beginnen van honden en katten en reptielen doen we het wel, eerst de theorie dan de praktijk.
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Idee: Mentor Programma

Bericht door wardvander »

Daarom dat deze forum ook bestaat. Hierop zijn al de meest gevraagde vragen reeds in detail en via discussies beantwoord.


Het nut van deze forum is dan ook om als mentor te gebruiken bij het beginnen van de mieren hobby. En inderdaad, heb je dan nog gespecificeerde vragen, dan kan je die gerust stellen en we helpen je graag.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Calvinier

Bericht door Westdijk »

Calvinier schreef:Omdat ik het idee heb dat veel mensen dezelfde vragen op dit forum stellen en dat sommige mensen zich hier lichtelijk aan kunnen ergeren had ik een idee.
In theorie klinkt het aardig, ook al is het slechts een pleister op de wonde, maar in mijn beleving is de praktijk dat mensen steeds minder tijd nemen om zich ergens over in te lezen of de zoekmachine te gebruiken. Het leid regelmatig tot het onmiddellijk stellen van vragen, die soms lastig zijn te beantwoorden omdat deze vragen bij de leden met meer ervaring juist meer vragen oproepen voor je er een antwoord op kan geven, terwijl er ook nog eens snel een antwoord wordt verwacht. Ik maak me er zelf schuldig aan eenvoudige vragen niet te beantwoorden, omdat de antwoorden met weinig moeite door de vraagsteller kunnen worden achterhaald. Je kan het luiheid van mijn kant noemen, maar ik wil het gevoel hebben dat een vraagsteller er zelf ook wat moeite in steekt om het goed te doen, voor het welzijn van de dieren. Persoonlijk ben ik dus steeds selectiever geworden in de vragen die ik wel beantwoord.
Calvinier schreef:Is het niet mogelijk om een lijst te verzamelen van mensen die wel wat verstand hebben van mieren zodat beginnelingen hieraan gelinkt kunnen worden en hun talloze vragen aan hun stellen?
En wanneer heb je verstand van mieren? Ik besef dat het geen eerlijke vraag is.
Helaas ben ik zelf ook minder actiever geworden, omdat er weinig valt te melden over mijn eigen mieren dat niet eerder door mij is beschreven. Ik kom hier te onregelmatig langs om dagelijks alle vragen langs te kunnen lopen, zelfs als ik het zou willen.
Calvinier schreef:Wat mij betreft hoeven dit geen experts te zijn, maar gewoon mensen die de simpele vragen over de eerste 5 jaar van een kolonie te kunnen antwoorden.
Het zal je moeite kosten om op het forum kolonies te vinden die zo oud zijn geworden en de lijst met vragen die gedurende deze lange tijd ontstaat zal vele bladzijden tellen. Daarnaast sta ik bij sommige vragen, die me in het begin nog zorgen baarden, helemaal niet meer stil.

Ik sluit me daarom bij Hexednl aan.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Idee: Mentor Programma

Bericht door BartR »

Ik vind dit heel erg lastig. Ik ben zelf ook beginner en heb wel degelijk veel gezocht en zelfs met winkels heen en weer gemaild om aan info te komen. Toch bleef ik met vragen zitten en als ik zo terug lees heb ik ook de ultieme beginnersvragen gesteld. Ondanks het zoeken.
Op internet is zeer veel te vinden echter hoor je de info toch liever uit eerste hand op een forum of Facebook groepen.

Persoonlijk vind ik juist goed dat hier een beginners topic is, die ook iedereen vrij is om te negeren.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Idee: Mentor Programma

Bericht door Aljosha »

Als een gevorderd lid met een goede 6 jaar ervaring heb ik al zoveel beginnersvragen beantwoord.. ik merk ook dat zo goed als niemand zelf meer wat opzoekt (luiheid?) Toen ik begon heb ik alles zelf opgezocht, waardoor ik de meeste kennis opgenomen heb, die nog altijd tot op de dag van vandaag zeer relevant is voor me. Er is extreem veel te vinden op het forum en vragen worden hier oneindig veel keren opnieuw gesteld. Als je echt hulp nodig hebt, of gedediceerd bent kan je nog altijd in een chatgroep gaan zoals Facebook en Whatsapp. Ook als dit opgesteld zou worden heb ik persoonlijk geen zin om nog eens oneindige keren dezelfde vraag te beantwoorden.. als je aan een hobby begint dan zou je beter jezelf goed inlezen en alles opzoeken. Ik denk dat dit het minste is dat je kan doen, opzoeken hoe je voor levende wezens moet zorgen. Anders begin je er gewoon beter niet aan.

De beginnershandleiding is al aanwezig, termen en begrippen zijn al aanwezig, caresheets zijn al aanwezig.. het hele internet is al aanwezig. Toch worden vragen nog zoveel dubbel gesteld, denk niet dat dit een oplossing zal zijn.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Idee: Mentor Programma

Bericht door Calvinier »

Jammer dat je het forum niet zo kan instellen dat nieuwe leden eerst de beginnershandleiding moeten vinden voordat ze vragen kunnen stellen.

Maar ik hoor dat er verschillende mensen punten hebben, dus ik trek mijn idee in.

Hier kan dus een slotje op
Plaats reactie