exotische mieren houden

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
JopieH
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 maart 2019

exotische mieren houden

Bericht door JopieH »

hoi, ik heb nu 2 mieren colonies. Messor barbarus en Lasius niger. ik heb er ooit aangedacht om exotishe mieren te houden als ik iets meer ervaren ben, wat moet ik doen? hangt dit van het oorspronkelijke land af? moet ik de ruimte namaken waar ze oorspronkelijk in leven?
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: exotische mieren houden

Bericht door BartR »

Hangt er van af welke soort je neemt

Je zal in ieder geval het klimaat moeten nabootsen. Maar je hoeft niet ineens Thais tegen ze te spreken ofzo ;)
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
JopieH
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 maart 2019

Re: exotische mieren houden

Bericht door JopieH »

bart wow
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: exotische mieren houden

Bericht door BartR »

Hahaha het is nogal een abstracte vraag doe je stelt.
Het ligt ligt helemaal aan de soort. Iedere soort heeft andere omgevingscondities nodig. De een leeft in een schimmel, de ander onder grond en weer een ander leeft in bomen.

Je moet je dus altijd verdiepen in een soort voordat je er aan begint. Er zijn online gelukkig zeer veel care sheets te vinden per soort.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: exotische mieren houden

Bericht door Hexednl »

@jopieH
Wat BartR zegt, je moet eerst kijken naar welke soort je zou willen en dan kijken wat die specifieke soort nodig heeft.
Zo zijn er Aziatische soorten die een hoge luchtvochtigheid en een vochtig natuurlijk nest nodig hebben(bijvoorbeeld Ponerinae soorten) . Andere Aziatische soorten kunnen juist weer heel goed in een kurkdroog nest gehouden worden(bijvoorbeeld een aantal Polyrhachis soorten) . Zo lopen de ideale nest temperaturen en omstandigheden behoorlijk uiteen, ook al komen ze uit dezelfde regio.
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: exotische mieren houden

Bericht door BartR »

Je vraag is nu een beetje te vergelijken met: Ik wil eens buiten Nederland op vakantie. Moet ik een winterjas mee?
(En dat is zeker niet lullig of grappig bedoeld)

Heb je al een idee welke soort je wil? Anders zou ik daar eerst eens rustig naar gaan kijken. Juist de verschillen in soorten op het gebied van nestbouw of bijvoorbeeld behoeften zijn uiteindelijk doorslaggevend bij je keuze voor een exoot.

Zo zag ik ooit een plaatje van Polyrhachis dives en vond het gelijk de mooiste mier ooit! Toen bleken ze nog nesten te weven ook. Toen was ik helemaal verkocht


Ik dacht die zijn mijlenver weg en dat duurt jaren voordat ik daaraan kan beginnen Maar toen ik verder ging zoeken merkte ik dat het juist een beginnerssoort is en nu een half jaar later heb ik ze rondlopen.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
JopieH
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 maart 2019

Re: exotische mieren houden

Bericht door JopieH »

wow, oke dankje voor al die reacties, ik zal erin verdiepen. thanks
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: exotische mieren houden

Bericht door BartR »

JopieH schreef:wow, oke dankje voor al die reacties, ik zal erin verdiepen. thanks
Top! Vragen zijn altijd welkom uiteraard
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Plaats reactie