Formicarium met aarde

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Formicarium met aarde

Bericht door hollyghost »

Hallo allemaal! Nu ik mijn kolonies uit winterslaap ga halen ben ik van plan mijn eerste formicaria te proberen bouwen, maar ik kan hier wat advies bij gebruiken. Ik heb 5x L. niger en 1x L. flavus (denk ik, nog geen werksters :( )

Voor de meeste kolonies ga ik voor een uitgebreid buizennest gaan (ik ga gebruik maken van doorzichtige T en L verbindingsstukken om meerdere buisjes te verbinden en zo de kolonie meer plaats te geven.

Ik wou echter ook iets specialer proberen en heb enkele ideeën. Eerst en vooral: heeft er iemand ervaring met L. niger en rood licht? Ik dacht mss rood plexiglas te gebruiken om de wand van een formicarium mee af te sluiten. Zo moet dit niet bedekt worden en kan ik hopelijk makkelijk de kolonie bekijken.
Ik ben ook van plan een 10x10x1,5cm formicarium te maken bestaande uit houten wanden en 1 of 2 plexiglazen wanden. Deze zou ik dan willen opvullen met aarde en aan 1 van de hoeken een toegang openlaten voor een buis die naar de buitenwereld gaat. Ik hoop dan dat een kolonie hier in zou beginnen graven en een nest zou bouwen. Hier heb ik echter enkele vragen bij:

Ik was aan het twijfelen om één van de dunne wanden van gaas te maken (klein genoeg zodat er geen aarde of mieren door kunnen) voor verluchting. Is dit nodig en kan dit problemen geven met uitdroging van het nest?
Tweede punt hieraan gerelateerd, wat is een goede manier om dit systeem (volledig gesloten of deels open) bevochtigd te houden? Ik dacht eventueel in het midden van het 10x10 oppervlak een gat te boren en dit verbinden met een waterreservoir gescheiden door watten in de hoop dat dit voor genoeg vochtigheid kan zorgen zonder een overstroming te veroorzaken (waterreservoir zou dan ondersteboven staan met opening naar beneden).

Is er iets specifiek waar ik rekening mee moet houden wanneer ik aarde kies (ik ben sowieso van plan deze te "bakken" om te steriliseren). Ik heb zo bvb gelezen dat een mengeling van aarde en zand blijkbaar het beste werkt?

Is het een probleem dat ik een "lege balk" vul met aarde. Bij de meeste nesten die ik zie zijn er uitgesneden kamers in Ytong (al dan niet gevuld met aarde om het nest niet te groot te maken).

Alvast bedankt voor de hulp! Indien ik nog op vragen stoot stel ik ze hier, zal het afgewerkte resultaat ook delen op het forum :)
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Formicarium met aarde

Bericht door EPPIE57 »

Hoi Hollyghost, ik zou dit forum eens een flink aantal dagen doorspitten en bestuderen, praktisch al je vragen zullen dan beantwoord zijn. Vooral de Blogs en de afdeling 'Formicaria' zijn zeer leerzaam.
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Formicarium met aarde

Bericht door hollyghost »

EPPIE57 schreef:Hoi Hollyghost, ik zou dit forum eens een flink aantal dagen doorspitten en bestuderen, praktisch al je vragen zullen dan beantwoord zijn. Vooral de Blogs en de afdeling 'Formicaria' zijn zeer leerzaam.
Ik was al eens door de algemene topics gegaan maar vond enkel dingen terug over buizen en Ytong nest, zal ook eens door de blogs gaan. Bedankt!
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Formicarium met aarde

Bericht door BartR »

Wat betreft je buizennest: ik wilde dat in het begintijd heel graag voor mijn Formica fusca.
Ik werk op een laboratorium, dus dacht het is leuk een nest uit reageerbuizen en ander labmateriaal te bouwen. Echter ontdekte ik al vrij snel dat dit een vrijwel onmogelijke taak is. De buizen moeten een waterreservoir hebben, die je als ze er eenmaal in leven niet meer kan vullen. Ook gaat het watje schimmelen en dan kan je hem ook niet vervangen.
Op Ali ofzo hebben ze wel speciale buizen die je kan bijvullen. Dit kan wel iets helpen.

Aarde heb ik geen ervaring mee. Een wand met gaas lijkt me lastig. Hout gaat wellicht schimmelen en rotten. Ik denk dat je aarde makkelijk vochtig kan houden door voorzichtig te druppelen. Hou er wel rekening mee dat een kleine beweging je nest kan doen instorten en je kolonie dan vrijwel zeker dood is.
Hou er ook rekening mee dat je de weg naar de buis alvast maakt. Als ze eerst er naar toe moeten graven hebben ze geen eten.

Op YouTube is ook veel te vinden over formicaria met zand of aarde aan de zijkant van een buitenwereld.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gerrit1
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 december 2018
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 66

Re: Formicarium met aarde

Bericht door Gerrit1 »

Zo iets
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Formicarium met aarde

Bericht door BartR »

Nee hij bedoeld zo’n t farm idee. Twee glasplaten et aarde er tussen.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Formicarium met aarde

Bericht door hollyghost »

BartR schreef:Wat betreft je buizennest: ik wilde dat in het begintijd heel graag voor mijn Formica fusca.
Ik werk op een laboratorium, dus dacht het is leuk een nest uit reageerbuizen en ander labmateriaal te bouwen. Echter ontdekte ik al vrij snel dat dit een vrijwel onmogelijke taak is. De buizen moeten een waterreservoir hebben, die je als ze er eenmaal in leven niet meer kan vullen. Ook gaat het watje schimmelen en dan kan je hem ook niet vervangen.
Op Ali ofzo hebben ze wel speciale buizen die je kan bijvullen. Dit kan wel iets helpen.
Hey Bart

Ik werk ook in een labo, heeft zo zijn voordelen al wat labotechnieken achter de hand te hebben :D
Ik dacht voor deze buizennesten een verbindingsstuk (bvb dit: https://www.aliexpress.com/store/produc ... UYMqPZSh3c) te vullen met watten en hierop dan een rechtstaande buis met water op aan te sluiten, deze kan ik dan makkelijk vervangen zonder dat de mieren erin geraken. Als de watten beschimelen vervang ik gewoon het verbindingsstuk.

Ik bedoelde idd iets gelijkaardig aan een nest zoals dit: http://i45.tinypic.com/4gol0.jpg
Maar dan volledig gevuld met aarde (kleiner) en een buis aangesloten op een buitenwereld. Ik dacht hiervoor gewoon dit nest aan te sluiten op hun huidig buisnest en te wachten dat ze beslissen om er zelf naar te verhuizen en beginnen graven. Ik had wel nog geen rekening gehouden met het mogelijk instorten van hun zelfgemaakte gangen. Ik ga eens zien hoe groot de kans hierop is en of ik hier iets aan kan doen

Bedankt voor de input!

PS: nu ben ik zeker, mijn 6e kolonie is L. flavus, eindelijk een werkster :D
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Formicarium met aarde

Bericht door BartR »

Hahaha dat is handig ja. Ik hoop ooit nog eens bladsnijders te houden in 3 grote erlenmyers met glazen buizen er tussen :D

Die verbindingsstukjes zijn een goed idee ja. Alleen moeten ze dan verder wel in kale droge buizen leven en ik weet niet of ze dat doen? (Wellicht iemand anders ervaring mee?)

Maar zo’n zandnest kan zeker. Je ziet veel mensen die een extra gasplaat 1 cm vanaf de achterwand kitten om die vol te gooien. Het is vooral voor flavus de meest natuurlijke setting.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formicarium met aarde

Bericht door Erikomanos »

Ik wou echter ook iets specialer proberen en heb enkele ideeën. Eerst en vooral: heeft er iemand ervaring met L. niger en rood licht? Ik dacht mss rood plexiglas te gebruiken om de wand van een formicarium mee af te sluiten. Zo moet dit niet bedekt worden en kan ik hopelijk makkelijk de kolonie bekijken.
Rood licht, ik dacht even dat je een rode lamp erop wou schijnen haha
Maar l Niger kan het echt niks schelen of het licht rood, groen of geel is. Mijn nigers heb ik in onafgedekte buisjes zitten en ze gaan gewoon door met hun “taak”.
Wat wel soms “overlast” kan geven is het plotselinge dag/nacht effect, dus als mensen ze bedekt hebben en dan gaan kijken waardoor een diepe nacht opeens volop dag blijkt te zijn.
Je moet alleen wel een voederplaats hebben ergens, anders word het voeren wel wat lastiger naarmate ze met meerdere zijn en dus overal aan de wandel gaan.
Ook nu heb ik weleens werksters (kolonies van 20+ Werksters) die proberen een uitweg te vinden door de watten aan het einde. Dus gebruik afdop dopjes o.i.d. om je systeem goed af te sluiten.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Formicarium met aarde

Bericht door BartR »

Erikomanos schreef:
Dus gebruik afdop dopjes o.i.d. om je systeem goed af te sluiten.
Wel zorgen dat er zuurstof bij komt
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Formicarium met aarde

Bericht door BartR »

Erikomanos schreef:
Dus gebruik afdop dopjes o.i.d. om je systeem goed af te sluiten.
Wel zorgen dat er zuurstof bij komt
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formicarium met aarde

Bericht door Erikomanos »

Ja die dopjes natuurlijk alleen gebruiken bij het hebben van een voederplaats waar ze zuurstof van kunnen krijgen, anders gewoon met watten blijven werken :)
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Formicarium met aarde

Bericht door EPPIE57 »

Met een kopspeld gaatjes in het dopje prikken, komt geen mier doorheen, ook niet de allerkleinsten. In combinatie met andere openingen is het goed voor de doorstroming van de lucht ( lees geurtjes ).
Plaats reactie