Trillend gaster L. niger

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Trillend gaster L. niger

Bericht door hollyghost »

Ik heb net een zelfgemaakt recept voor honingdauwsurrogaat gegeven aan mijn L. kolonies. Bij 1 van deze kolonies moest dit door omstandigheden aan de ingang van hun proefbuis ipv in de buitenwereld. Ik merkte hier dat een werkster die dit ontdekte onmiddellijk begon te drinken en met haar gaster te trillen.
Dit is buiten wat suikerwater het eerste wat ze krijgen sinds hun winterslaap. Heeft dit trillen met het gaster iets te maken met "opwinding" van na zo lang eiwitrijk voedsel terug binnen te krijgen/snel te drinken of ligt dit eerder aan het feit dat ik een druppel vloeistof aan de ingang van hun nest heb geplaatst (soort van waarschuwing aan het nest)? De werkster heeft zich alleszins fysogastrisch volgedronken dus het recept lijkt in de smaak te vallen.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Trillend gaster L. niger

Bericht door Floris »

Dat heet stridulatie en is inderdaad een vorm van communicatie.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Trillend gaster L. niger

Bericht door EPPIE57 »

Hoi hollyghost, heb er, sinds je bericht, er op gelet bij mijn Lasius niger en inderdaad hier ook een trillend achterlijfje richting een nieuwe druppel honing. Heel interessant te weten dat dit een communicatiemiddel is.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Trillend gaster L. niger

Bericht door Hexednl »

Doen meer soorten, bij sommige hoor je ook echt een tikkend geluid. Best geinig om te aanschouwen.
8-)
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Trillend gaster L. niger

Bericht door EPPIE57 »

Zouden ze ook tegelijkertijd feromonen spuiten ??
Plaats reactie