Crematogaster Scuttelaris

Alle Crematogaster kolonies van de leden
Plaats reactie
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Crematogaster Scuttelaris

Bericht door wardvander »

Rond eind maart 2018 had ik mijn eerste 'exotische mier' besteld. Dit met een dubbel gevoel. Deze mier staat dan ook berucht voor zijn snelle groei en ontsnappingen. Dit gaf me schrik. Dus stelde ik wat voorbereidingen voor en gaf hier toch een kleine budget aan uit. Geen DIY. Dat durf ik niet bij deze soort. Ik kon het niet vergelijken als het houden van een Lasius niger.

Dus had ik plots een gyne met 1 werkster(van de beloofde 10+), niet veel broed en een veel te groot leeg acryl nest met buitenwereld.

Ze bleven in een proefbuis aangesloten aan een kleine buitenwereld. (Deze buitenwereld werd hun nest?)

Het viel me op dat deze koningin er zeer rustig bij zat. Ze heeft ook maar 1 voelspriet. En na een week verdween haar broed. Dit waarschijnlijk omdat ik op dat moment vol ongeduld wachtte tot er meerdere werksters tevoorschijn zouden komen, en haar hiermee net iets te veel stoor en stress bezorgde.

Dit bleef zo tot rond begin juni 2018. (Jup, twee lange maanden vol ongeduld) Toen kreeg ze haar tweedde werkster. Wat was ik blij. En vol enthousiasme gaf ik haar nog eens wat teveel aan honing. Waardoor de tweedde werkster verdronk. :(

Gelukkig kwam algauw de nieuwe tweedde werkster, en toen de derde, en de vierde en vijfde. Plots waren ze met 10+. Vanaf juli ging het enorm snel. Elke dag kwamen er 2 a vijf werksters erbij. Tot op dit moment groeien ze enorm hard. Ik kan dit met geen enkele kolonie vergelijken.

Ze waren ook verwarmd tot eind oktober. Maar dit houdt hun nu ook niet tegen(ik zie geen tekenen van een diapause, integendeel)

Natuurlijk had ik het groot acryllen nest tegen dan al aan een andere kolonie gegeven(Pheidole noda), waardoor ik genoodzaakt was vlug iets te improviseren. Maar ze wilden nergens naartoe verhuizen. Nog steeds niet.

Momenteel hebben ze een kleine kurken dop in een kleine buitenwereld als hun vaste woning verkozen tussen een vochtige proefbuis en een droge ytong nest. (Het warmste plekje)
Het ytong nest bevindt zich nog steeds in hun grotere jachtgebied, gemaakt uit een fijn laag leemzand met wat stenen. En aan de andere kant bevind zich een proefbuis vol water, waar ik wel altijd rond de vijf werksters zie drinken. Het is ook niet abnormaal om constant rond de 30 werksters te zien in hun jachtgebied. Ze zijn echt altijd bezig met honing drinken. Meelwormen, vliegen en krekels oppeuzelen.

Deze soort is en blijft mijn lievelingssoort. Tot nu toe kan ik niet zeggen dat ik het een domme beslissing vond om deze te houden. Ondanks alle waarschuwingen.

Ik zal wel nog kijken om meer hout toe te voegen, eventueel een houten nest in plaats van het ytong.

Op dit moment.
IMG_20181122_012250-01.jpeg
IMG_20181122_012329-01.jpeg
IMG_20181122_011214-01.jpeg
WRD_0107-02.jpeg
WRD_0099-03.jpeg
IMG_20181112_233631-01.jpeg
IMG_20181123_084651-01.jpeg
Zo, hiermee hoop ik sommigen onder jullie wat leesplezier te geven tijdens deze barre wintertijden. Moest u nog vragen hebben mag je deze altijd hieronder stellen. Ik hoef geen apparte pagina hier voor.

Ward
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
WilliamG
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 maart 2019
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Crematogaster Scuttelaris

Bericht door WilliamG »

Bedankt.
Hier al wat van opgestoken...

Mvg
WilliamG
Plaats reactie