fruitvliegjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Meeskees
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 december 2018

fruitvliegjes

Bericht door Meeskees »

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over fruitvliegjes,
Ik heb een kolonie met 15 werkers en een paar eitjes nu is mijn vraag wanneer ik fruitvliegjes moet toevoegen en wanneer/of ik ze weer er uit moet halen.
Als ik ze er weer uit moet halen, hoeveel vliegjes moet ik per keer geven en hoeveel dagen er tussen tot ik weer nieuwe moet voeren

mvg mees.
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: fruitvliegjes

Bericht door ianvlug »

je kan nu al geven, je kunt ze een paar dagen laten liggen dan weer weg halen.
hebben ze veel interesse kun je ze eerder weer een geven, hebben ze geen interesse wacht je een week of zo. komt allemaal niet heel precies. het belangrijkste is kijken hoe je kolonie reageert.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: fruitvliegjes

Bericht door hollyghost »

Meeskees schreef:Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over fruitvliegjes,
Ik heb een kolonie met 15 werkers en een paar eitjes nu is mijn vraag wanneer ik fruitvliegjes moet toevoegen en wanneer/of ik ze weer er uit moet halen.
Als ik ze er weer uit moet halen, hoeveel vliegjes moet ik per keer geven en hoeveel dagen er tussen tot ik weer nieuwe moet voeren

mvg mees.
Wat Ian zei.

Welke soort heb je? Mijn L. niger draagt fruitviegjes meestal naar het broed. Indien ze blijft liggen hebben je mieren wrs dus geen interesse (naar mijn ervaring)
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Meeskees
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 december 2018

Re: fruitvliegjes

Bericht door Meeskees »

hollyghost schreef:
Meeskees schreef:Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over fruitvliegjes,
Ik heb een kolonie met 15 werkers en een paar eitjes nu is mijn vraag wanneer ik fruitvliegjes moet toevoegen en wanneer/of ik ze weer er uit moet halen.
Als ik ze er weer uit moet halen, hoeveel vliegjes moet ik per keer geven en hoeveel dagen er tussen tot ik weer nieuwe moet voeren

mvg mees.
Wat Ian zei.

Welke soort heb je? Mijn L. niger draagt fruitviegjes meestal naar het broed. Indien ze blijft liggen hebben je mieren wrs dus geen interesse (naar mijn ervaring)
Hallo,
ik heb zelf messor barbarus
Meeskees
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 december 2018

Re: fruitvliegjes

Bericht door Meeskees »

ianvlug schreef:je kan nu al geven, je kunt ze een paar dagen laten liggen dan weer weg halen.
hebben ze veel interesse kun je ze eerder weer een geven, hebben ze geen interesse wacht je een week of zo. komt allemaal niet heel precies. het belangrijkste is kijken hoe je kolonie reageert.
Hallo,

Heel erg bedankt voor de informatie,
nog 1 vraag eten ze de vliegjes op of melken ze zoals bij bladluis en nemen ze de vliegjes mee naar het nest toe of laten ze die liever in de buiten plaats.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: fruitvliegjes

Bericht door BartR »

Meeskees schreef:
ianvlug schreef:je kan nu al geven, je kunt ze een paar dagen laten liggen dan weer weg halen.
hebben ze veel interesse kun je ze eerder weer een geven, hebben ze geen interesse wacht je een week of zo. komt allemaal niet heel precies. het belangrijkste is kijken hoe je kolonie reageert.
Hallo,

Heel erg bedankt voor de informatie,
nog 1 vraag eten ze de vliegjes op of melken ze zoals bij bladluis en nemen ze de vliegjes mee naar het nest toe of laten ze die liever in de buiten plaats.

Ze zuigen ze leeg en dumpen de lijken
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: fruitvliegjes

Bericht door hollyghost »

BartR schreef:
Meeskees schreef:
ianvlug schreef:je kan nu al geven, je kunt ze een paar dagen laten liggen dan weer weg halen.
hebben ze veel interesse kun je ze eerder weer een geven, hebben ze geen interesse wacht je een week of zo. komt allemaal niet heel precies. het belangrijkste is kijken hoe je kolonie reageert.
Hallo,

Heel erg bedankt voor de informatie,
nog 1 vraag eten ze de vliegjes op of melken ze zoals bij bladluis en nemen ze de vliegjes mee naar het nest toe of laten ze die liever in de buiten plaats.

Ze zuigen ze leeg en dumpen de lijken
Ik heb de indruk dat broed soms wel kleine stukken vast voedsel echt kan opeten. Heb al meerdere malen een mug volledig zien verdwijnen op de vleugels na :) Maar werksters kunnen idd geen vast voedsel eten waardoor het meestal lijkt alsof ze niet hebben gegeten van het insect maar dat deze "uitgedroogd" lijkt.

Bij bladluizen is dit trouwens verschillend, daarbij scheiden de bladluizen honingdauw uit (wat eigenlijk "overtollig voedsel" is voor hun) dat de mieren dan opzuigen. De bladluizen blijven dus leven en worden als "vee" gehouden door sommige soorten. Vliegen worden gewoon gedood en leeggezogen :twisted:
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: fruitvliegjes

Bericht door Blue »

Je kan het nest misschien het beste aansluiten op een buitenwereld, dan kunnen ze zelf de fruitvliegen halen naar behoefte (natuurlijk niet te veel in de buitenwereld leggen).
Plaats reactie