Lasius flavus verhuizen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Arie
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 december 2015

Lasius flavus verhuizen

Bericht door Arie »

Ik zag dat de buisjes van mijn L flavus aardig droog staan. Volstaat het om een nieuw buisje te plaatsen met water en wat honingdauwsurrogaat? Verhuizen ze dan uit zichtzelf? Ik vraag dit omdat L flavus niet snel het nest verlaten.

Alvast bedankt!
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius flavus verhuizen

Bericht door hollyghost »

Heb momenteel mijn L. flavus nog niet moeten verhuizen, maar ze zijn wel heel lichtschuw. Ik denk dus dat een nieuw buisje aansluiten en afdekken, terwijl je het huidige in het licht laat al genoeg zou moeten zijn om ze te laten verhuizen. Als het buisje ook aan het uitdrogen is zullen ze zelf ook al makkelijker verhuizen omdat ze dan instinctief een beter nest gaan beginnen zoeken (normaal gezien).
Een laatste redmiddel dat ik gebruik als mijn L. niger al 2 weken of langer niet wil verhuizen is warmte, maar wees daarbij voorzichtig dat je je kolonie niet beschadigd.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius flavus verhuizen

Bericht door wardvander »

Je kan inderdaad een tweedde buisje aansluiten. Let wel, het kan dagen, weken en zelfs maanden duren vooraleer ze verhuizen. Dit is geen slecht teken. Ze vinden het oud nest optimaal. Je kan het comfortabel oprichten door het nieuwe buisje af te dekken.

Hier bij mij heb ik twee kolonies die al twee maanden niet willen verhuizen. Maar ik zal ze ook niet forceren door bv te spelen met licht en warmte. Hoeft niet. Men miertjes mogen zelf kiezen.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius flavus verhuizen

Bericht door hollyghost »

wardvander schreef:Hier bij mij heb ik twee kolonies die al twee maanden niet willen verhuizen. Maar ik zal ze ook niet forceren door bv te spelen met licht en warmte. Hoeft niet. Men miertjes mogen zelf kiezen.
Het is idd beter ze zelf te laten kiezen, zeker bij dingen zoals droogte zullen ze hier wel zelf door verhuizen. Bij schimmel daarentegen verhuizen ze meestal niet en hou je ze er best niet te lang in en dan kan je soms wat extra stress veroorzaken ^^ Is niet optimaal maar voor hun eigen goed.

Laat ons weten hoe dit is gegaan trouwens, ik ben benieuwd of L. flavus sneller verhuisd dan L. niger. Meestal doen mijn L. niger kolonies (ongeveer 20 werksters) er 2 weken over voor ze verhuizen, zeer jonge kolonies zelf nog langer.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius flavus verhuizen

Bericht door Floris »

Hoe groot is de kolonie? Een erg kleine kolonie kan hulp nodig hebben.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Arie
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 december 2015

Re: Lasius flavus verhuizen

Bericht door Arie »

Ik heb nu de buisjes vlak tegen elkaar aan gelegd met de openingen. Als dit niet werkt ga ik het bij 1 kolonie met licht proberen. Ik zou ze graag zelf laten kiezen, maar hun buisjes zijn helemaal opgedroogd, dus ik vraag me af hoe lang dat nog goed gaat...
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius flavus verhuizen

Bericht door Hexednl »

Je kan altijd als laatste redmiddel ze overtikken, maar zou dat alleen als laatste optie houden.
8-)
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Lasius flavus verhuizen

Bericht door EPPIE57 »

Arie schreef:maar hun buisjes zijn helemaal opgedroogd, dus ik vraag me af hoe lang dat nog goed gaat...
Gaat toch nog goed, ze verhuizen wel als het niet goed gaat, geef ze alle tijd, kan dagen, weken duren, ze zijn intelligent genoeg . Maar zeker niet forceren, dat is het slechtste wat je kan doen.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Lasius flavus verhuizen

Bericht door BartR »

Mijne gingen niet. Bij een ultieme reddingspoging helaas al het broed verloren, dus pas op!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Plaats reactie