Nieuwe hobby

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Nieuwe hobby

Bericht door Luna »

Hallo,

Jaren geleden had ik allemaal beestjes in terraria, vogelspinnen, bidsprinkhanen, wandelende takken, bladeren, kevers, reuzenslakken, als het maar ongewerveld was vond ik het leuk. Toen kwamen de kinderen en verwaterde mijn hobby. Een paar weken geleden ben ik gaan zoeken naar nieuwe dieren en kocht ik via Marktplaats slakken en wandelende takken eitjes. En toen liet marktplaats mij mieren zien en werd een nieuwe liefde geboren. Ik heb dagen gegoogled en hier op het forum heel veel gelezen en donderdag mag ik mijn eerste minikolonie ophalen, een koningin met 8 werksters. Ik ben nu al enthousiast!

Wel gelijk ook een vraag, moet ik deze kolonie, koningin afgelopen zomer gevangen, nu wel of niet een winterslaap geven?

Groetjes, Luna.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Nieuwe hobby

Bericht door mrMojo »

Dag Luna, welkom op het forum.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Nieuwe hobby

Bericht door Mika »

Welkom op het forum, Luna.

Welke soort is het?
DUCKDUCKGO!
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Nieuwe hobby

Bericht door Luna »

Lasius Niger.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Nieuwe hobby

Bericht door Mika »

Wel, het is niet verplicht, maar vermoedelijk beter. Ga je voldoende voedsel kunnen geven in de winter?
DUCKDUCKGO!
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Nieuwe hobby

Bericht door Luna »

Ja, daar heb je een punt, in de winter zijn er geen fruitvliegjes zeker? Nooit op gelet eigenlijk. Maar als het beter is, mogen ze natuurlijk in winterslaap van mij.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nieuwe hobby

Bericht door Hexednl »

Welkom op het forum!
Je kan een fruitvliegjes kweek kopen, alleen zo'n kleine kolonie heeft genoeg aan 1 a 2 in de week. Nadeel is dan dat je met een fruitvliegjes kweek in 2 weken honderden vliegjes hebt..
8-)
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Nieuwe hobby

Bericht door Luna »

Tja en verder heb ik momenteel geen fruitvliegjes eters. Ik zal eens gaan nadenken over die winterslaap. Lees ook verschillende meningen daarover.
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nieuwe hobby

Bericht door KC »

Welkom op het forum! Wat ik heb gedaan voor mijn jonge kolonie is meelwormen gekocht, deze meelwormen snijd ik dan in kleine stukjes en dat bied ik dan aan.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Nieuwe hobby

Bericht door Mika »

Ik heb momenteel een tiental beginnende Lasius kolonies, die ik om beurten in een buitenwereld plaats, waar ze honingdauwsurrogaat krijgen. Vooral de Lasius emarginatus heeft dat goed door: zowel gyne als werksters zijn na een nachtje fysogastrisch... en dan kunnen ze er weer even tegen.
DUCKDUCKGO!
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Nieuwe hobby

Bericht door Luna »

Meelwormen hebben we meestal wel, die lusten de kippen ook graag!

Maar voor de koningin is winterslaap ook beter?

Morgen ga ik ze halen :!:
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Nieuwe hobby

Bericht door BartR »

Hexednl schreef:Welkom op het forum!
Je kan een fruitvliegjes kweek kopen, alleen zo'n kleine kolonie heeft genoeg aan 1 a 2 in de week. Nadeel is dan dat je met een fruitvliegjes kweek in 2 weken honderden vliegjes hebt..
Dan in de vriezer doen en je hebt een jaarvoorraad
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Nieuwe hobby

Bericht door Luna »

Vanavond heb ik de mieren opgehaald! Het is een koningin met ruim 10 werksters en eitjes. Er zat wel heel veel condens aan de binnenkant van het buisje, dat heb ik er net met een wattenstaafje uitgehaald en er waren 2 miertjes die in een druppel vast zaten en dood leken, maar vrolijk gingen rondwandelen toen het wattenstaafje de druppel wegzoog. De eitjes lijken wel nog vrij vochtig te liggen, maar ik heb nu het voorste deel van het buisje droog gemaakt en afgesloten met een droog watje. Er zat een nat watje op, maar er zit ook water in het buisje met een nat watje, dus nu aan het uiteinde een droog watje gedaan, dat lijkt me iets minder nat, kunnen ze kiezen (roep het gerust als ik iets fout doe hoor!). Nu zitten ze met hun buisje in een donker doosje en mogen ze bijkomen van de rit. Ze renden zich suf toen ik er net mee bezig was!

Ik ben nog wel steeds super enthousiast over deze beestjes al ben ik vooralsnog de enige in huis die er zo blij mee is 8-) de kinderen snapten niet wat hun moeder nu weer bezielt :lol:
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nieuwe hobby

Bericht door KC »

Gefeliciteerd en geniet er van, je kinderen gaan het denk ik leuker vinden als er wat meer zijn :)
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
ronaldShova
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 april 2019
Locatie: Turkey
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Nieuwe hobby

Bericht door ronaldShova »

Hoi San,
Hartelijk welkom. Je hebt alle ruimte om op de momenten dat je niet aan het 'moederen', werken of lesgeven bent je hier bezig te houden met je hobby
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Nieuwe hobby

Bericht door Luna »

ronaldShova schreef:Hoi San,
Hartelijk welkom. Je hebt alle ruimte om op de momenten dat je niet aan het 'moederen', werken of lesgeven bent je hier bezig te houden met je hobby
Ik denk dat je bericht in verkeerde topic is gekomen. Ik ben niet San en geef geen les :D

Mijn kleine mierenkolonie ging helaas dood. Snap er niks van, er was nog water en voedsel.
Plaats reactie