Bouwen nieuw nest in oud aquarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Reiger
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 april 2012
Gender:

Bouwen nieuw nest in oud aquarium

Bericht door Reiger »

Hoi allen

Welkom bij mijn poging om een eigen nest te bouwen voor mijn messor. Het doel is om tips van jullie te ontvangen bij het maken hiervan :).

Hieronder zie je het deel waar ik het nest in ga freezen waarbij ik vanuit dit oogpunt het linkerdeel vochtig en warm wil houden.
A3076283-BDC8-400B-98FF-3C8F41CE57FF.jpeg
Om dit te doen wil ik een warmtemat plaatsen onder het ytongblok en tevens wil ik de gehele onderkant opvullen met ytong (zoals het kleine stukje ytong laat zien.

Nu heb ik natuurlijk een aantalvragen waar geheid de meer ervaring antkeeper geheid een antwoord op heeft.
A) met een warmtemat komt de warmte hoog genoeg (als in meerdere lagen als kamers of gaat er teveelwartme op deze wijze verloren door het glas bijvoorbeeld)

B) Hoe vul ik de kieren op tussen het ytong kan dat bijvoorbeeld gewoon met gips?

C) Om van de onderste stages in de bak naar de ingang van het nest te komen (bovenin)wil ik een beetje een “speelse” route maken door iets te maken zodat het niet allemaal rechttoe rechtaan is. Kan ik hiervoor gewoon klei gebruiken of zijn er betere manier?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Thorium
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Bouwen nieuw nest in oud aquarium

Bericht door Thorium »

Hooi,

Leuk idee hoor . ik ben niet de meest ervaren in dit gebeuren maar heb misschien wel wat tips die je waarschijnlijk zelf ook al hebt overwogen en misschien wel verworpen.
eerst de antwoorden die ik volgens mij weet op jouw vragen.

A) volgens mij kan een warmte mat tot ongeveer 1,5 cm door materiaal heen verwarmen. dus als je bijv minder dan een cm van de mat af een gang maakt zou de warmte moeten kunnen verspreiden door de gangen. mocht die gang op 2 cm zitten is dat volgens mij te hoog en zal het nest zelf van de mat weinig merken.

B) lijkt mij wel al kan een dun laagje snel breken .. misschien gewoon wat plamuur gebruiken ? maar geld natuurlijk wel hetzefde al bij de gips. misschien dat een aquarium kit meer wat voor je is ?

(tip ) misschien dat je de Ytong beter tegen het glas kun plaatsen en dan het midden opvult met piepschuim en dan de bovenkant afwerkt met gips of dergelijke. scheelt een boel gewicht lijkt mij :D

C) dremel of met de freez een beetje knooien zul je denk ik al een eind komen , maar zoals eerder gezegd heb ik hier niet echt ervaring mee

Hoop dat je er een beetje aan hebt.. zie met plezier volgende pics van je project tegemoet

Gr T
Messor Barbarus 10-25 verschillende formaten 2018
Lasius niger 2017 150-200 werkers
3x Lasius niger Gynes 2019

Lasius niger 2018 † Juni 2019
Camponotus ligniperda 2018 † Okt 2018
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Bouwen nieuw nest in oud aquarium

Bericht door Paarsemier »


Volgens mij is dit nest op een vergelijkbare manier gemaakt als wat jij graag wilt. Misschien kan je hier nog wat ideeën uithalen.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Arden
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 maart 2018
Locatie: België

Re: Bouwen nieuw nest in oud aquarium

Bericht door Arden »

Voor het vastmaken en afdichten van kieren tussen het Ytong kan je misschien aquarium siliconen gebruiken.
Wel zeker zijn dat je dan wel alles goed laat drogen.


Tip: vooraleer je het Ytong begint te bewerken, laat het een aantal uur (zeker 3 tot 4 uur) weken in water zodat het alles absorbeert.
Op deze manier wordt het gemakkelijker te bewerken en produceert het ook vrijwel geen stof. Natuurlijk nadien wel alles goed laten uitdrogen.
Reiger
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 april 2012
Gender:

Re: Bouwen nieuw nest in oud aquarium

Bericht door Reiger »

Dit zijn zeker een paar handige tips net zoals de YouTube video dat is inderdaad wat ik wil
Reiger
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 april 2012
Gender:

Re: Bouwen nieuw nest in oud aquarium

Bericht door Reiger »

Ik heb iets nieuws bedacht voor het verwarmen. Ik trek een kabel door de achterkant van het ytong. Ik ga dit vandaag testen hoeveelwarmte erdoorkomt daar deze kabel Volgends mij wel heel warm wordt.
B891C785-76ED-46D4-9738-85CA88FE885A.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Reiger
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 april 2012
Gender:

Re: Bouwen nieuw nest in oud aquarium

Bericht door Reiger »

Nieuwe poging bij mijn vorige kwam ik toch in de knoop met de verwarming en een instabiele constructie (lees aquarium gamel en begon uit elkaar te vallen). Ik had er wel een beetje haast mee want mijn mieren besloten dat het wegknagen van buisjes een goed idee was en zodoende ongeveer 150 mieren ontsnapt. (vrouw blij daar we om 23:00 uur mieren konden gaan vangen)

Tijdens dit avontuur hebben we wel de koningin weer gezien die besloot maar meteen een andere locatie op te zoeken

Dus ditmaal een kleinere bak om even goed te oefenen en kijken hoe het straks na de verhuizing van de mieren allemaal gaat
IMG_2497.JPG
Vervolgends met behulp van wat handige machines
IMG_2493.JPG
IMG_2494.JPG
IMG_2508.JPG
IMG_2549.JPG
Nu zit er zand in en moet ik een constructie bedenken om de bak in connectie te brengen met mijn huidige nest zodat ze snel gaan beginnen met verhuizen.

ik ben erg benieuwd hoelang dat gaat duren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Reiger
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 april 2012
Gender:

Re: Bouwen nieuw nest in oud aquarium

Bericht door Reiger »

Verhuizing gelukt
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bouwen nieuw nest in oud aquarium

Bericht door hollyghost »

Heb je fotos van het eindresultaat? ben ook benieuwd naar de andere kant met buitenwereld
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Plaats reactie