Miertjes vrijgelaten

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Miertjes vrijgelaten

Bericht door EPPIE57 »

Na maanden van goede verzorging en liefdevolle blikken, kwam ik toch op een punt van medelijden.
Zo leven in een buisje en als ze wat groeien in een formicarium hoe goed bedoeld ook, het kan niet tippen met de natuur zelf.
Daar leven ze 15 tot 20 jaren, onbeperkt uitbreiden, hoe en wanneer ze willen. In een formicarium leven ze hooguit 2 jaar, daarna hebben we problemen met het uitdijen van de kolonie.
Dus heb ik besloten ze onmiddellijk vrij te laten, mijn L.flavus die 7 maanden onder een nat watje leefde, mijn L.niger die zich goed hebben ontwikkeld en mijn Messor barbarus wiens koningin ik 3 keer heb gezien, paniek paniek paniek, hier heerst hetzelfde klimaat als in hun eigen heimat, ze redden het wel.
Dit is tevens mijn laatste bericht, hierna is het over en uit !!
Biopolymer
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 januari 2019
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Miertjes vrijgelaten

Bericht door Biopolymer »

Ik kan het begrijpen dat je de Lasius flavus en Lasius niger vrijlaat indien je ze in de buurt hebt gevangen of dergelijke.
De Messor barbarus daarentegen kan wel degelijk een effect hebben op de populatie van mieren in je omgeving. Ze komen van nature sowieso al niet voor in onze regio's dus snap ik niet goed waarom je dit doet. Er zijn studies gedaan naar de bacteriën op mieren, deze kunnen als voorbeeld zorgen voor een verbetering van de fitness van de mieren. Doordat deze mieren geïmporteerd zijn uit (laten we even zeggen Spanje) zijn de bacteriën hoogstwaarschijnlijk verschillend van diegene die we hier kunnen terugvinden en kunnen dus wel degelijk een invloed hebben op onze inheemse soorten.

Ook al is het vrijlaten van een mier die "redelijk" dichtbij voorkomt waarschijnlijk niet zo'n héél groot probleem, het moet maar één keer fout gaan. In Amerika hebben ze veel problemen die hebben geleidt tot een verbod om import-export van alle miersoorten met uitzonderingen voor onderzoek en dergelijke. In Duitsland hebben ze ook al serieus wat problemen met invasieve miersoorten.

Bij deze voor de mensen die het lezen: Laat alsjeblieft geen mieren die je gekocht heb vrij in de natuur, hiermee help je de natuur niet.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Miertjes vrijgelaten

Bericht door Hexednl »

EPPIE57 schreef:Na maanden van goede verzorging en liefdevolle blikken, kwam ik toch op een punt van medelijden.
Zo leven in een buisje en als ze wat groeien in een formicarium hoe goed bedoeld ook, het kan niet tippen met de natuur zelf.
Daar leven ze 15 tot 20 jaren, onbeperkt uitbreiden, hoe en wanneer ze willen. In een formicarium leven ze hooguit 2 jaar, daarna hebben we problemen met het uitdijen van de kolonie.
Dus heb ik besloten ze onmiddellijk vrij te laten, mijn L.flavus die 7 maanden onder een nat watje leefde, mijn L.niger die zich goed hebben ontwikkeld en mijn Messor barbarus wiens koningin ik 3 keer heb gezien, paniek paniek paniek, hier heerst hetzelfde klimaat als in hun eigen heimat, ze redden het wel.
Dit is tevens mijn laatste bericht, hierna is het over en uit !!
Wat ben jij <onverstandig> Je laat geen uitheemse mieren vrij!!
Waarom ben je ooit met deze hobby begonnen? Onverantwoordelijk van je...
8-)
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Miertjes vrijgelaten

Bericht door Aljosha »

Zoals je zelf al kan lezen zal zo goed als iedereen het niet waarderen dat je een uitheemse soort vrijlaat. Als hobby en liefhebber zou je zelf beter moeten weten en vind ik dit vrij teleurstellend en zeer onverantwoordelijk. Als enthousiast en mierenliefhebber zou je beter moeten weten dan uitheemse soorten vrijlaten en even moeten stilstaan en denken aan de effecten en gevolgen die hieraan verbonden zijn, is het niet net onze taak een handje bij te steken.. ? In plaats van in een bepaald gebied alle fauna en flora aan te gaan tasten. Er is een reden waarom de soort hier niet voorkomt, soorten hebben hun rang binnenin hun gebieden al eeuwen lang verzadigd.

Nederland is sowieso al een vrij groot probleem met invasieve soorten. De hele plantentrade en tropische kassen zitten ermee vol.
Dat het zielig is voor je mieren in een setup te houden is gevangenschap is misschien wat jij ervan vind. Maar in theorie dan weer niet goed uitgedacht. Als je telt hoeveel % van de gynes die elk jaar uitvliegen en hoeveel % het haalt om een kolonie te stichten, laat staan een grote of volwassen kolonie te worden door de tijd heen is de kans extreem extreem klein.

Dat je kolonies enkel 2 jaar in gevangenschap zouden leven ligt aan hoe jij ze zelf verzorgd, als je het daarna niet meer aan kan is er een optie om te verkopen of om weg te geven. Ik betwijfel of de kolonies die je uitgezet hebt nog een jaar leven. Zet ze uit in een gebied van een andere kolonie en ze worden binnen de week of paar dagen helemaal uitgemoord.
Verkoop die Messor gewoon of andere soorten, geef ze weg.. moeilijk is het niet.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Miertjes vrijgelaten

Bericht door Erikomanos »

Het was zn laatste bericht dus weinig zin om hem erop te wijzen...
Hopelijk leren nieuwe leden hier wel wat van.
Uitheemse soorten hier vrijlaten is echt een dikke vette NEE!!

Man man man...
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Miertjes vrijgelaten

Bericht door wardvander »

Er waren vast genoeg mensen die met alle plezier de kolonietjes zouden overnemen..
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Miertjes vrijgelaten

Bericht door BartR »

Ik had zeker de Messor willen overnemen.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Xanderdezwart
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 juli 2018

Re: Miertjes vrijgelaten

Bericht door Xanderdezwart »

Ook dat hij ervan uitgaat dat mieren het minder leuk vinden in een buisje dan in de grond... Ik denk dat er wel een argument te maken valt dat miertjes gewoon blij zijn als ze in goede omstandigheden en met veel voedsel leven.
Plaats reactie