Camponotus consobrinus (40b)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
40b
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mei 2018

Camponotus consobrinus (40b)

Bericht door 40b »

23 April 12:30 uur. De deurbel ging en stopte direct met werken, rende de trap naar beneden om de voordeur te openen om de bezorger te verwelkomen.
Hij had een mooi verpakt discreet doosje die ik maar al te graag aannam. Tijd voor lunch (of trek) had ik niet meer. Ik wist namelijk wat dit pakje inhield, want ik had de laatste dagen updates via de mail ontvangen dat het pakketje in het vliegtuig naar Amsterdam kwam, door de clearance is gekomen en overhandigd was aan lokale delivery.
Eenmaal open zag ik alleen een foam verpakking en een permit van de Australische overheid.....

Welkom op mijn blog over mijn Camponotus consobrinus (Banded Sugar Ant) uit Australie.
Door mijn voorliefde voor Australie (een geheel ander soort blog) wist ik toen ik begon met deze hobbie: Als ik genoeg ervaring heb, dan ga ik op zoek naar mieren die in Australie leven.

Met mijn ervaring met Lasius niger, Lasius brunneus, Myrmica rubra, Pheidole sp., Temnothorax sp. en opstartende Crematogaster scuttelaris ben op zoek gegaan naar Australische mieren. Behoorlijk wat verschillende soorten, maar heel fascinerend (zelfs de Lasius niger met ongeveer 300 werksters boeit mij nog enorm).

Na veel research op zowel de condities van de Australische mieren, zoals de voorwaarden van export/import kwam ik steeds terug op de website antkeepingdepot.com. Deze website heb ik maanden lang in de gaten gehouden en het aanbod.
Naast verschillende Bull Ants, Green Head Ants en andere soorten heb ik de veilige weg gekozen om voor een Camponotus soort te gaan. Zelf was ik een tijd terug al gecharmeerd van de Camponotus consobrinus door de mooie kleuren en interresante Tandem Running (Alhoewel dit niet de enige soort is dat Tandem Running doet. Met mijn huidige, en toekomst opstelling verwacht ik dit gedrag niet te zien, maar wie weet).

Doordat, zowel bekend, Australie op het zuidelijk halfrond gelegen is, hebben de afgelopen maanden bruidvluchten plaatsgevonden. Exacte periode afhankelijk van soort en lokatie uiteraard.
Langzaam aan werden er meerdere mieren beschikbaar op de website, zo ook de Camponotus consobrinus met 2 tot 4 werksters. Nog altijd vrij prijzig inclusief Express vervoer naar Nederland, kreeg ik via de nieuwbrief een kortingscode voor 25% korting op de dag van hun 1-jarig bestaan.
Dit was het teken :-) Ik ga ervoor!

Nog even mijn vrouw "overlegd" waarop zij mij beter kent en dat ik ze gewoon zal bestellen, heb ik met de kortingscode de Camponotus consobrinus besteld.
Internationale verzendingen versturen zij alleen op maandag (en een temperatuur lager dan 30 graden), en laat het nou dinsdag zijn op de dag van bestellen. Maar ik kon nog wel een paar dagen extra wachten.


Maar het wachten op hun komst is voorbij. Ze zijn gearriveerd. Goed verpakt. Spannend.
Hebben ze de zware reis hebben overleefd?
Hoeveel werksters zijn er?
Hoeveel brood is er?

Als ik langzaam de folie van de reageerbuis afwikkel, krijg ik antwoorden op mijn vragen.
Allemaal positieve antwoorden.
Er zitten 4 levendige werksters bij en brood in eitjes, larve en pop fase.!
De gyne is groot, tegen de 18mm en de werkster zijn levendig maar ogen niet gestrest.
Vol enthousiasme doe ik de folie weer terug, haal ik de prop los, en plaats ik de reageerbuis in buitenwereld. Een buitenwereld met water, jelly/esdoornsap mix en wat fruitvliegjes.
Een werkster is al eventjes de omgeving gaan verkennen, maar na een slokje water weer terug gegaan.

Huidige buitenwereld is kaal zal tijdelijk zijn en ondertussen wordt er een andere buitenwereld met nest voorbereid in "Aussie style".
Hoe of wat moet ik nog bedenken, iets met "red-dirt" en een holle steen met gips nest erin.
Maar eerst mogen ze aankomende weken bijkomen van de reis.

Uiteraard heb ik snel wat foto's gemaakt. Helaas met mijn telefoon, dus niet al te best.

Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerking:
viewtopic.php?f=31&t=13574
Laatst gewijzigd door 40b op 29 apr 2019, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
40b
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mei 2018

Re: Camponotus consobrinus (40b)

Bericht door 40b »

De eerste dagen na aankomst stonden vooral in het teken van....... RUST.

Na de eerste snelle sneak-peak van 1 van de werksters (te lezen hierboven), bleven ze lekker allemaal in de buis. Tenminste, de (vele) keren dat ik naar zolder ging om te kijken of er activiteit was in de buitenwereld was het stil.
Helaas geen enkele keer een vorm van leven.....
Bijkomen van de reis, en terecht ! Ze hebben het verdiend.

Op zaterdag (Koningsdag) ben ik weer naar zolder gelopen en gekeken in de buitenwereld. He jammer, weer niks te zien.
Toch wil ik weten of het allemaal wel goed gaat. Niet dat ik na een aantal weken er achter kom dat ik al die tijd naar een reageerbuisje opgerold in folie met dode mieren erin heb lopen kijken.... :roll:

Dus tegen mijn eigen principes in heb ik toch even een poging gewaagd om te kijken of ze de eerste dagen goed zijn doorgekomen.
Voorzichtig even de buis opgepakt en snel in het gat gekeken...... Beweging !
Ok, dat is wat ik wilde weten want ik zag zelfs de gyne bewegen. Ze leven nog !!
Snel weer neer, nieuwe vliegjes, nieuw jelly een beetje aan de rand van het buisje. En.. terug naar status RUST, geen enkel probleem meiden. Doe je ding en rust lekker uit.

En toen... nog geen minuut later, alsof Hare Majesteit zojuist te horen kreeg wat voor dag het wel niet is, kroopt ze naar de nieuwe jelly aan de rand van de buis...
Ik kon haar redelijk goed zien door de lichtval. Wauw, wat een ding ! Ze was druk aan het genieten van de jelly. Een werkster wilde ook, maar die werd snel weggejaagd.
Alsof dat nog niet genoeg was, ging ze ook nog naar de esdoornsap in de buitenwereld. Eenmaal helemaal uit de buis was het toch wel opmerkelijk hoe groot ze is.

Ze heeft rustig gedronken en ik kon niet anders dan met volle aandacht genieten, en fotos maken (met mijn telefoon helaas).
Toen kwam ze 1 van de fruitvliegjes tegen, die ze met haar kaken vast pakte en (ik gok) leeg zoog.
Door het formaatverschil realiseer ik me dat ze behoorlijk wat fruitvliegen zal verslinden, of dat toch vaker krekels moet gaan kopen.

Een paar dagen later zijn de werksters heel actief te noemen. Vrijwel constant loopt er 1 buiten om te drinken of de omgeving te bekijken. Soms zelfs met zen tweeen. Goed om te benoemen is dat elke werkster erg rustig lijkt.
Ook de werksters zijn groot, zo ongeveer de maat van een Lasius niger gyne. Ik heb nog een aantal ingevroren krekeltjes in de bak gedaan, kijken wat ze ermee doen.

Tijdens het schrijven heeft ZIJ zich ook weer laten zien. Alsof ze is ingelicht een werkster liep ze direct op een (dood) fruitvliegje af, viel ze aan en nam ze de fruitvlieg mee naar het nest tussen haar kaken.

Het is een werkelijk prachtige soort waarbij een kale buitenwereld toch niks is.
Het wordt daarom tijd om een mooie buitenwereld te maken. Voordat deze klaar zal zijn, zijn we al snel een paar weken verder.
Een nieuw bakje staat al klaar, met de connectie gaten al geboord op 10mm. Deze zal ik toch echt groter moeten maken om een bredere slang te kunnen gebruiken.
In het bakje zullen 2 holle stenen (reeds in bestelling) komen waarin ik gips zal gieten voor een nest. Deze zal ik verwerken in de bak, waarbij er 1 op/tegen een warmtemat zal komen, en andere ernaast met een slang als gang ertussen.

Even drinken van esdoornsap
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Met een fruitvliegje tussen de kaken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gyne na haar "aanval" snel terug het nest in
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie