Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Vragen over problemen van mierenkolonies
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Ik weet waar het vuil vandaag komt. Ze zijn weer in het watje aan het graven, en ik tel iedere keer 11 werksters, hoewel het er 12 zouden moeten zijn. Nog steeds geen eitjes of poppen. Ik snap er echt niets van. Als ze in het watje graven moeten ze in een nieuw reageerbuisje, maar ik heb niet zo'n reageerbuis aansluiting op een slangetje. Ik kan er wel een bestellen op mieren boerderij, maar dat is dan 1,50 + 8,00 verzending.
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door hollyghost »

Grotfang schreef:Ik weet waar het vuil vandaag komt. Ze zijn weer in het watje aan het graven, en ik tel iedere keer 11 werksters, hoewel het er 12 zouden moeten zijn. Nog steeds geen eitjes of poppen. Ik snap er echt niets van. Als ze in het watje graven moeten ze in een nieuw reageerbuisje, maar ik heb niet zo'n reageerbuis aansluiting op een slangetje. Ik kan er wel een bestellen op mieren boerderij, maar dat is dan 1,50 + 8,00 verzending.
Als je mij de diameter van je reageerbuisje kan geven kan ik jou een goedkopere oplossing geven om 2 buisjes te verbinden ;) Ik heb zelf ook nog buisjes liggen
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Het reageerbuisje is 150 mm lang, en 16 mm breed. Hij is van glas.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Het is trouwens gelukt om de nieuwe buitenwereld aan te sluiten. Ik heb het reageerbuisje ook verplaatst naar mijn kast. Het ligt nu ook op bubbeltjes plastic om trillingen tegen te houden. De nieuwe arena heb ik samen met mijn vader gemaakt. Hier zijn wat foto's.

https://photos.app.goo.gl/LoD1S8SPUDQYf2up8
https://photos.app.goo.gl/U5h2pAhHAHZyDzcKA
https://photos.app.goo.gl/dBy9qmm832NV1Yvy7
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door hollyghost »

Grotfang schreef:Het reageerbuisje is 150 mm lang, en 16 mm breed. Hij is van glas.
Check PB
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door Grotfang »

Help! Nog een dode mier, maar dan van de messor kolonie! Ik weet echt niet waarom. komt het door dat ik er geen warmte kabel bij heb gelegd, of komt het door de paardenbloem pitjes uit de straat die ik ze gegeven heb? Of komt het misschien door de trillingen? De koningin heeft veel eitjes 3 larven, en 1 pop. In het nest ziet het er prima uit. Waarom die dode mier? Of is het normaal dat er mieren dood gaan met een kolonie van 17w? Ik hoor het heeel graag
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Half dode/uitgeputte mier en koningin van de leg

Bericht door ianvlug »

Kan wel dat het een van de nanitics is. Dit zijn de eerste werksters van een gyne en leven minder lang.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Plaats reactie