Bespreken bruidsvluchten

Waarnemingen van bruidsvluchten
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door hollyghost »

Denken jullie dat er begin volgende week bruidsvluchten zouden kunnen zijn? Ze voorspellen (In België) maandag en dinsdag +20°C e in de avond onweer, klinkt ideaal weer voor L. niger bruidsvluchten :D
Of is het te vroeg op het jaar?
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

hollyghost schreef:Denken jullie dat er begin volgende week bruidsvluchten zouden kunnen zijn? Ze voorspellen (In België) maandag en dinsdag +20°C e in de avond onweer, klinkt ideaal weer voor L. niger bruidsvluchten :D
Of is het te vroeg op het jaar?
Bruidsvluchten?daar is het nog veel te vroeg voor mene jong :D
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door hollyghost »

dvd schreef:
hollyghost schreef:Denken jullie dat er begin volgende week bruidsvluchten zouden kunnen zijn? Ze voorspellen (In België) maandag en dinsdag +20°C e in de avond onweer, klinkt ideaal weer voor L. niger bruidsvluchten :D
Of is het te vroeg op het jaar?
Bruidsvluchten?daar is het nog veel te vroeg voor mene jong :D
Ik kan maar hopen :cry:
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

Midden juni heb je al kleinere bruidsvluchten.In juli gaat het volledig los,afhankelijk van het weer natuurlijk.Nog eventjes geduld :D
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door wardvander »

Ik dacht dat sommige parasitaire Lasius spp. ietwat vroeger uitvliegen, net als sommige Formica soorten. Heb toevallig een Formica rufa gevonden vandaag.. Geen idee wat ik met haar ga doen, volgens mij heb ik te weinig ervaring met 'parasitaire' gynes.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door DJRGEN »

dvd heeft er behoorlijk wat kennis van warvander, hij had me vorig jaar heel goed verder geholpen.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

wardvander schreef:Ik dacht dat sommige parasitaire Lasius spp. ietwat vroeger uitvliegen, net als sommige Formica soorten. Heb toevallig een Formica rufa gevonden vandaag.. Geen idee wat ik met haar ga doen, volgens mij heb ik te weinig ervaring met 'parasitaire' gynes.
parasitaire gynes vliegen idd vroeger uit.Ook formica rufa ( bosmieren ) zijn parasitaire gynes.Het is niet aan geraden om bosmieren te houden!Midden juni vliegt raptiformica sanguinea uit,dit zijn ook parasitaire gynes en lijken op bosmieren maar het zijn roofmieren die formica fusca nesten leeg roven en poppen stelen ( slaven ).Tijdens de zomermaanden vliegen bv formica fusca uit dat zijn geen parasitaire gynes.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

Deze zomer wordt mijn eerste koninginnen jacht. Ik heb er heel veel zin in, en hoop een paar koninginnen te vinden. Ik weet dat er in mijn tuin een paar L. Niger en L. Flavus kolonies zitten. Bij de sport velden van mijn school heb ik Tetramorium gespot, en in de duinen zitten formica fusca en temnothorax. Voor de zekerheid altijd een reageerbuisje in mijn tas stoppen dus. :D ik hoop ook myrmica rubra te vinden, maar die heb ik nog nergens gezien. Weet iemand waar die voorkomen? En hebben mensen nog tips voor mijn eerste jacht?
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door hollyghost »

Grotfang schreef:Deze zomer wordt mijn eerste koninginnen jacht. Ik heb er heel veel zin in, en hoop een paar koninginnen te vinden. Ik weet dat er in mijn tuin een paar L. Niger en L. Flavus kolonies zitten. Bij de sport velden van mijn school heb ik Tetramorium gespot, en in de duinen zitten formica fusca en temnothorax. Voor de zekerheid altijd een reageerbuisje in mijn tas stoppen dus. :D ik hoop ook myrmica rubra te vinden, maar die heb ik nog nergens gezien. Weet iemand waar die voorkomen? En hebben mensen nog tips voor mijn eerste jacht?
Zelf nog enkel Lasius niger en flavus gevangen en per toeval een tetramorium. Wat mij vooral opviel bij Lasius niger is dat ze aangetrokken worden door warmte, met andere woorden, tijdens bruidsvluchten landen ze massaal op straat op het zwarte hete asfalt. Tetramorium was ook op straat dicht bij een klein bosgebied.
Lasius niger en flavus (geen idee voor andere soorten) vliegt meestal uit op zwoele warme dagen, met andere woorden ver boven de 20°C met in de avond onweer. Vaak in de late namiddag. Altijd al succes gehad in deze omstandigheden in juli/augustus. Dit jaar misschien wat vroeger met het zeer mooie weer begin dit jaar?

Ik loop ook al enkele weken met 2 proefbuisjes in mijn rugzak rond :lol:
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

Had je die koninginnen dit jaar gevangen?

Fijn om te weten dat de bruidsvluchten meestal in de middag plaats vinden. Dan kan ik op school dagen ook nog kijken voor koninginnen. Ik zou het super gaaf vinden om ook een Tetramorium te vangen. Goed opletten dus komende maanden.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door miel »

Dat ze op asfalt landen kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben dan de warmte. Ik denk dat ze daar landen omdat ze dan minder kans hebben gepakt te worden door andere kolonies.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

Weet iemand nog waar myrmica rubra voorkomt? En heeft iemand al een keer een myrmica queen gevangen in Nederland?
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door hollyghost »

miel schreef:Dat ze op asfalt landen kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben dan de warmte. Ik denk dat ze daar landen omdat ze dan minder kans hebben gepakt te worden door andere kolonies.
Dacht ooit eens gelezen te hebben dat ze aangetrokken worden door grote lege vlaktes die veel warmte afgeven, maar kan natuurlijke verkeerde info geweest zijn. Op voetpaden landen ze ook vaak, waar dan wel weer zeer veel bestaande kolonies zijn onder de stenen.

Ik heb vorige zomer L. niger en L. flavus gevangen. de tetramorium was in 2009 toen ik voor de eerste keer was gestart.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door dvd »

Grotfang schreef:Weet iemand nog waar myrmica rubra voorkomt? En heeft iemand al een keer een myrmica queen gevangen in Nederland?
Myrmica rubra vind je onder stenen en rotte boom stronken.Tip,wacht tot het warmer is dan komen de gynes naar boven en gaan ze onder de stenen zitten.Ik heb eens een steen omgedraaid en daar zaten meer dan 10 gynes onder.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

komt myrmica rubra ook voor in gebieden waar mensen leven? of in het bos? in de duinen?
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

Ik had vandaag op het schoolplein een lasius umbratus gezien! Helaas had ik geen reageerbuisje bij me. Maar het is niet zo erg, want lasius umbratus is een parasitaire soort. Dat zag ik al meteen aan hoe de koningin er uit zag.
Hier zijn foto's:
https://photos.app.goo.gl/H3o9iAGGWdEfovfW7
https://photos.app.goo.gl/8DHwaV9nh1fj372f9

Het zou ook een mannetje kunnen zijn, want ze was erg klein, en ze had ook nog vleugels. Maar ze was heel hard over de stenen aan het rennen, en er was geen nest in de buurt.
Gebruikersavatar
Martholomeus
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 juli 2018
Locatie: Meppel
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Martholomeus »

@Grotfang locatie aub?
1x L. Niger - ~3000+ Werkers
1x L. Niger - ~1000+ Werkers
1x L. Flavus - ~250 Werkers
1x L. Fuliginosus
1x L. Umbratus
1x Camponotus Turkestanus - 21 Werkers
1x Camponotus Turkestanus - 2 Werkers
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

Die koningin had ik gevonden in Castricum, op mijn schoolplein
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

Ik had gezegd dat de koningin lasius umbratus was, maar het was lasius fuliginosus. Ik haal de namen wel eens door elkaar :roll:
Dinorions
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2019
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Dinorions »

Hey allemaal! Nieuweling hier! ik heb er zin in om te beginnen! mnisschien nog wel dit jaar als alles mee zit! wat zijn de aanraders? Lasius niger en flavus zijn natuurlijk goeie beginenrs mieren, maar Formica fusca is een persoonlijk favo, iemand enig idee waar ik die zou kunnen vinden? Tetramorium schijnen ook erg actieve soorten te zijn?
Wanneer kan ik beginnen?
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door hollyghost »

Dinorions schreef:Hey allemaal! Nieuweling hier! ik heb er zin in om te beginnen! mnisschien nog wel dit jaar als alles mee zit! wat zijn de aanraders? Lasius niger en flavus zijn natuurlijk goeie beginenrs mieren, maar Formica fusca is een persoonlijk favo, iemand enig idee waar ik die zou kunnen vinden? Tetramorium schijnen ook erg actieve soorten te zijn?
Welkom! (ik denk dat dit misschien beter in een ander topic was gestart, maar zal je alleszinds een antwoord geven op je vraag).

F. fusca vind ik veel terug op wegen rond bossen (voetpaden, kasseiweg etc). Je kan alle soorten en hun voorkomen terugvinden op antweb: https://www.antweb.org/description.do?g ... nk=species

Ook hierop staat dat de meeste F. fusca gespot zijn in bossen en "heathlands", of m.a.w. een heide.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Dinorions
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2019
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Dinorions »

hollyghost schreef:
Welkom! (ik denk dat dit misschien beter in een ander topic was gestart, maar zal je alleszinds een antwoord geven op je vraag).

F. fusca vind ik veel terug op wegen rond bossen (voetpaden, kasseiweg etc). Je kan alle soorten en hun voorkomen terugvinden op antweb: https://www.antweb.org/description.do?g ... nk=species

Ook hierop staat dat de meeste F. fusca gespot zijn in bossen en "heathlands", of m.a.w. een heide.

Thanks!
Wanneer kan ik beginnen?
Arden
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 maart 2018
Locatie: België

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Arden »

Mogelijks een bruidsvlucht aan de gang rond ze Zuid-kant van Brussel.
Gaat over Tapinoma erraticum of Lasius brunneus.

Heb net een gyne gevangen die letterlijk tegen mijn raam is komen vliegen.
Laatst gewijzigd door Arden op 23 mei 2019, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door MiereManneke »

Lasius fuliginosus

Regio Zuidlaren (Noorden van Drenthe)

Nu aan de gang
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door BartR »

Regen, zon, wind, extreem veel beweging bij Lasius niger hier in Alkmaar.

Zou het??
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door hollyghost »

BartR schreef:Regen, zon, wind, extreem veel beweging bij Lasius niger hier in Alkmaar.

Zou het??
Ik zie hier ook al heel de maand veel beweging, maar het lijkt me nog iets te vroeg voor Lasius niger. Misschien midden-eind juni aangezien deze meestal pas in juli vliegen maar we wel een mooie lente gehad hebben.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door emier »

enorme drukke nestbouw door lasius niger hier, in 4 vierkante meter. ik gok dat er wel 500 gram zand in 2 weken tijd is uitgegraven
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

Bij mij in de tuin heeft lasius Niger de ingangen van de nesten een stuk groter gemaakt. Ze zijn heel druk bezig. Vooral met insecten zoeken en bladluizen melken.
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door salvadore »

Locatie en tijdstip:
-Datum:2-6-2019
-Tijdstip: 19:23
-Geografische ligging: Beerze, Overijsel, Nederland
-Omgeving: bos (den en naald)

Weerscondities:
-Omschrijving: luchtvochtigheid: 65%, temperatuur: 22 graden, ligt bewolkt, slecht weer opkomst

Andere bemerking:
-Opmerking(en): Enkele lasius fuliginosus q met vleugels gevonden aan de rand van het bos.
F489F480-6F34-41B8-86AE-AD596824036C.jpeg
05B05DE8-CCE9-4E85-9B77-877941D15273.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Erikomanos »

Ik was net voor Mn werk bij de fietsenmaker in Hoogeveen op het station.
Hij had last van “steekmuggen” die bij zn lamp aan het plafond druk aan het cirkelen waren.
Ik keek eventjes goed naar een paar en zag gelijk dit is een bruidsvlucht van mieren ;)
Waarschijnlijk Lasius fuli.
Erg grappig om te zien in de winkel.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Plaats reactie