Naakt pop bij lasius niger in de tuin.

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Naakt pop bij lasius niger in de tuin.

Bericht door Grotfang »

Hallo.
Ik keek net even buiten naar een grote lasius niger kolonie. Mieren waren druk bezig. Ik zag een werkster met iets wits lopen, dus ik keek van wat dichter bij. Eerst dacht ik dat het een larfje was, maar toen ik dichter bij kwam beek het een naakt pop te zijn! Ik raakte met een stokje de mier aan zodat ze de pop zou neerleggen. Ik keek van heel dichtbij, en het was echt een pop. Hoe kan dit? Lasius maakt toch altijd poppen met cocon? Ik wilde het voorzichtig oppakken, maar ik kneep het arme diertje meteen kapot. Ik heb ook een lasius niger kolonie, en die maakt alleen maar poppen met cocons. Wat kan het zijn? Ik hoor het graag.
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Naakt pop bij lasius niger in de tuin.

Bericht door hollyghost »

Grotfang schreef:Hallo.
Ik keek net even buiten naar een grote lasius niger kolonie. Mieren waren druk bezig. Ik zag een werkster met iets wits lopen, dus ik keek van wat dichter bij. Eerst dacht ik dat het een larfje was, maar toen ik dichter bij kwam beek het een naakt pop te zijn! Ik raakte met een stokje de mier aan zodat ze de pop zou neerleggen. Ik keek van heel dichtbij, en het was echt een pop. Hoe kan dit? Lasius maakt toch altijd poppen met cocon? Ik wilde het voorzichtig oppakken, maar ik kneep het arme diertje meteen kapot. Ik heb ook een lasius niger kolonie, en die maakt alleen maar poppen met cocons. Wat kan het zijn? Ik hoor het graag.
Denk dat dit uitzonderlijk wel eens kan gebeuren.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Naakt pop bij lasius niger in de tuin.

Bericht door ameiseman »

De larven van soorten met dit soort cocons hebben materiaal nodig om tegenaan te spinnen. Als dat niet voorhanden is of niet gegeven wordt door de werksters, kan het dus ook zijn dat er geen cocon wordt gesponnen.
Plaats reactie