Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Het water in mijn reageerbuisje is bijna op. Ik heb een kleine kolonie, met een boerderij en een kleine arena eraan gekoppeld. Hoe krijg ik de koningin zover dat ze naar de boerderij of een ander reageerbuisje gaat? Ik heb een Messor barbarus kolonie.
Alvast bedankt.....
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door hollyghost »

De mieren zullen zelf verhuizen als ze het nest ongeschikt vinden. Beste optie is ze op het nieuwe nest aangesloten houden en ervoor zorgen dat dit nieuwe nest zo aantrekkelijk mogelijk is, dus vochtig en donker. Het huidige buisje kan je dan onbedekt laten zodat ze het iets minder geschikt vinden.
Je moet je trouwens nog niet te veel zorgen maken, ook al lijkt het water soms op, toch blijft het watje nog een redelijke tijd vochtig genoeg voor de mieren. Je mieren merken trouwens niet dat het water "bijna op" is, het is gewoon nog altijd vochtig voor ze. Je kan eventueel wat water aanbieden in de arena maar dan kan het zijn dat ze minder snel gaan verhuizen omdat ze water nar het nest zullen brengen, maar wel veiliger voor de mieren natuurlijk.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Dank je wel, Ik heb dan 4 aangesloten dingen. Oude reageerbuis met koningin, nieuwe reageerbuis, arena en boerderij. Is dat ok?
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door hollyghost »

Abbie schreef:Dank je wel, Ik heb dan 4 aangesloten dingen. Oude reageerbuis met koningin, nieuwe reageerbuis, arena en boerderij. Is dat ok?
Is wel goed denk ik, zo kunnen ze zelf kiezen. Wat bedoel je juist met "boerderij"? Zo een acryl nest dat je online/in de action kan kopen?
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Nee ik heb er een van gips. Gekocht bij de mierenboerderij. Moeilijk vind ik de hoeveelheid water geven en ik krijg condens waardoor je het niet goed kan zien. Er zitten een paar mieren in maar niet de koningin. Die zit nog in dat buisje.
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Ik mask me eigenlijk constant zorgen of ik het wel goed doe :(. O ja ik verwarm het gips voor de helft met een warmtematje.
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door hollyghost »

Abbie schreef:Ik mask me eigenlijk constant zorgen of ik het wel goed doe :(. O ja ik verwarm het gips voor de helft met een warmtematje.
Vandaar de condens. Als je iets vochtig opwarmt krijg je verdamping en bijgevolg ook condens op de oppervlaktes die niet verwarmd zijn. Wat voor nest heb je juist en waar is de condens (foto's zouden makkelijk zijn). Indien je een horizontaal nest hebt kan je langs boven verwarmen. Voor de meeste soorten hoef je het nest ook niet echt te bevochtigen. Welke soort heb je?

Ideaal zorg je eigenlijk voor een gradient. In jouw geval zou ik dan proberen 1 helft van het nest op te warmen met het matje en de andere helft te bevochtigen (indien dit praktisch lukt). Dan kunnen je mieren kiezen welke temperatuur ze willen en welke vochtigheid en vermijd je normaal gezien condens.
Probeer sowieso altijd condens te vermijden, kan voor verdrinking zorgen. Beter een droog nest met waterbuisje in de buitenwereld dan condens in het nest.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Hi, hier twee foto's. Het ziet er triest uit allemaal vind ik. De koningin legt bijna geen eitjes, en de kolonie wordt eigenlijk alleen maar kleiner. Er zitten wel wat mieren (8 ofzo) in het gips nest met een paar eitjes, maar zodra ik het folie ophaal gaan ze die eitjes versjouwen. En door het rode folie kan ik het zo slecht zien. Ik weet niet hoe ik kan meten hoe warm het nest is en hoe nat het nest is. De koningin zit dus nog in het reageerbuisje met 3 mieren veel zaden en 3 eitjes. Ik laat de koningin met rust, kijk hoogstens heeeeeel even eens in de twee dagen. ook ligt ze op noppenfolie en zijn er geen trillingen.
Dat klontje in de tube van het reageerbuisje is dat mierenbrood trouwens?
Verwarming bovenop helpt ook niet echt. Vind trouwens dat verwarmingsmatje ook helemaal niet zo warm ik vraag me af of het effect heeft. Alhoewel ze wel graag op dat gedeelte zitten. Het is dus een Messor barbarus.
fullsizeoutput_a4e.jpeg
en
fullsizeoutput_a47.jpeg
Las trouwens net op de Spaanse Ant site (leuke nesten hebben ze daar trouwens) dat het slim is om de zaden even te pletten dan gaan ze niet ontkiemen. Want dat gebeurt ook bij mij. ;(
Dank voor jullie reacties. Ik wil het graag goed doen en ben natuurlijk ook ongeduldig. Maar ja heb dit nest al meer dan een half jaar......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door mrMojo »

Ik zou dit gipsnest voorlopig even verwijderen. Je hebt nog een te kleine kolonie en dit nest is eigenlijk wat te groot momenteel. Je kan het glas er vanaf halen zodat het terug goed kan opdrogen. Wanneer er een 100-tal werksters aanwezig zijn kan je dit nest terug aansluiten. Ik zou het dan niet bevochtigen maar zorg wel dat ze altijd water ter beschikking hebben in/aan de arena.
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Ik heb het aangesloten omdat ik het wat warmer voor ze wilde hebben. Mijn huis is 20 graden en dat is te koud om lekker voort te planten las ik. Zodra ik het gipsnest had aangesloten en het warmtematje eronder had renden ze er naar toe. Ik denk dat ik het misschien te nat heb gemaakt.

Het reageerbuisje mag je toch niet verwarmen? Ik snap dus eigenlijk ook niet hoe die koningin het dan warmer kan krijgen, per slot van rekening legt zij de eieren en dat doet ze beter in de hitte.
Nog een laatste vraag, als de koningin in het reageerbuisje blijft zitten, dan hoeft dat rode folie toch niet over dat gipsnest? De werksters, eieren en larven hebben toch geen hekel aan licht? Ik vind het zo leuk om te kijken.
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Kciroj »

Los van je keuze of je het nest blijft houden; het is veel te nat in het nest naar mijn mening. Ze kunnen nagenoeg droog de M. Barbarus, als ze maar een waterbron hebben.

*en waar liggen de rest van de zaden? Het lijken nu niet heel veel zaden.

Greetz,
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Oke thxs. Zou je nog even kunnen antwoorden op:
1. moeten larven en eitjes en werksters in het donker? Of kan ik het rode folie eraf laten en ze in het licht laten.
2. Mag je het reageerbuisje een beetje verwarmen als ik het nest afkoppel om de koningin wat warmte te geven?
Als ik hier antwoord op heb ga ik een plan maken. Thxs voor de moeite van het antwoorden..... :)
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Kciroj »

Abbie schreef: Ik laat de koningin met rust, kijk hoogstens heeeeeel even eens in de twee dagen. ook ligt ze op noppenfolie en zijn er geen trillingen.
Dat heel even is al genoeg van een verstoring voor deze uiterst (trillings) gevoelige soort. De gyne gaat dat niet waarderen.
Ik snap dat het leuk is om te kijken (heb ik ook gedaan :D ) maar ik zou alleen de arena onbedekt laten zodat je ze daar kan observeren. Als ze daar niet vaak komen dan is de kolonie nog te klein en zijn ze er niet aan toe.

Ik zou de gyne een paar weken met rust laten :roll:

Greetz
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Kciroj »

Abbie schreef: 2. Mag je het reageerbuisje een beetje verwarmen als ik het nest afkoppel om de koningin wat warmte te geven?
Als ik hier antwoord op heb ga ik een plan maken. Thxs voor de moeite van het antwoorden..... :)

Je kan het matje aan het uiteinde van de buis leggen, paar cm onder het buisje in het begin.
De gyne heeft geen warmte nodig perse (al zal ze het wel prettig vinden) de eitjes/larven komen sneller uit bij hogere temperaturen.
Succes!
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

oke mag de rest (eitjes, larven, werksters) wel in het licht?
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Kciroj »

Ook de werksters die voor het broed zorgen zullen licht vermijden, je zal merken dat ze de eitjes gaan verplaatsen waar het donker is :). Dus ik blijf bij mijn bovenstaande tips :)
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Top ik weet nu precies wat ik moet doen. Dank voor al je info. Jammer dat er geen chat is op dit forum. ;)
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Kciroj »

Hoeveel zaden heb je er nu in? Ze mogen best wel wat krijgen, als het niet zo nat is komen de zaadjes ook niet uit :)
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Ik had veel zaden in de arena, heb er juist nu wat uitgehaald zodat ik in de gaten kan houden of ze er wel wat van pakken. En ik las op het Spaanse forum dat je de zaden wat kan pletten van te voren, dan kiemen ze niet. Dus dat doe ik vanaf nu. Ik laat het nest nu flink drogen en heb bij de Spaanse ant-site een handig watervoerbakje gekocht, dan hoef ik met ook geen zorgen te maken over dat water. Leuk hoor die mieren, maar je hebt er wel een zorg bij. :)
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Kciroj »

Je kan ook een klein reageerbuisje vullen met water en een watje erin proppen en gewoon in de arena leggen. Die water trog vind ik niet zo goed werken, heb ik ook geprobeerd.
Afbeelding
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Grote bak heb je en lekker wat mieren. Leuk! Ik heb ook wat kleine buisjes gekocht en wat voederbakjes EN een mooi nieuw nest met zo'n waterreservoir erboven. Je krijgt er een mierenkolonie gratis bij, maar je betaalt wel veel bezorgkosten. Leuke site hoor. Ik ben zelf niet handig genoeg om een nest te maken.
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door hollyghost »

Nog een tip, als je graag kijkt is een jonge Messor kolonie niet ideaal. Koop bij iemand een Lasius niger of wacht tot de bruidsvluchten en vang er één. Deze soort kan je gewoon in het licht laten en zijn minder gevoelig aan stress.

Veel succes nog met je kolonie :)
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Abbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 juni 2019

Re: Het water in mijn reageerbuisje is bijna op; wat nu?

Bericht door Abbie »

Ja dat was ik ook van plan. Jammer genoeg waren ze op bij de Spaanse site waar ik net besteld heb. Miss ga ik er zelf wel 1 vangen.
Ik ga vandaag proberen ze terug in het buisje te krijgen. Dank voor alle info.
Plaats reactie