Kokend water?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
jobbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 juni 2018
Gender:

Kokend water?

Bericht door jobbe »

Haihai,
Laatst hoorde ik van mijn biodocente (imker) dat ze het suikerwater dat ze aan de bijen geven niet koken omdat er dan een giftige stof vrij zou komen voor de bijen(omdat het water met het suiker reageerd nadat het heeft gekookt of zoiets denk ik).

Nou vroeg ik me af of dit ook voor mieren geldt als je het water kookt en daarna suiker toevoegd of als je het water kookt voor in de reageerbuis.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of het antwoord weet? Naar mijn ervaring drinken de mieren het wel gewoon maar maybe is er hier iemand die zegt: 'kook niet het water voor je mieren want dat is schadelijk'
Ik hoop dat er iemand is die hier een antwoord op heeft, anders wordt het een wilde gok.

Groetjes :?: :D
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Kokend water?

Bericht door Floris »

Het is mij een raadsel welke stof dat zou zijn. Suiker verandert bij verhitting, maar water niet een de in kraanwater opgeloste stoffen zullen geen giftige stoffen vormen bij koken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Kokend water?

Bericht door Kciroj »

Water koken en afkoelen, en dan suiker toevoegen is iets anders dan ‘suikerwater’ koken.
Waarom zou je een van beide willen doen? Tevens denk ik niet dat het giftig kan worden.

Greetz
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Kokend water?

Bericht door Kciroj »

Je had beter door kunnen vragen wat er dan precies gebeurt na het koken want nu moet je het antwoord zelf gaan invullen....
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Kokend water?

Bericht door hollyghost »

In verband met koken van suiker:
Ik werk in een microbiologisch labo waar we oplossingen steriliseren door ze te "autoclaveren", of simpeler uitgelegd, in een snelkookpot te doen bij 121°C gedurende half uurtje. Dat komt op bijna hetzelfde neer als koken.
Bij suikeroplossingen nog nooit een probleem of verandering van de oplossing waargenomen (ga gewoon geen verzadigde suikeroplossing koken want dan krijg je natuurlijk karamel na zekere tijd). Met aminozuren moet je al meer opletten afhankelijk van dewelke. Suikers en aminozuren reageert wel (geen honingdauw koken dus), zijn zogenaamde maillard reacties en kan wel voor "giftige" stoffen zorgen, ook al is dit sterk afhankelijk van de hoeveelheid die je dan aan je mieren geeft of het ook werkelijk giftig zal zijn.

Ik zou me dus geen zorgen maken hierover. Maar zoals Kciroj al zei, kook je suikerwater gewoon niet. Kook gewoon water, laat het afkoelen tot het niet meer kokend is en los dan de suiker op. Als je deze dan snel in een gesloten potje doet blijft dit langer goed dan gewoon op kamertemperatuur gemaakt suikerwater (zolang het ongeopend blijft).
Ik maak zelf suikerwater op kamertemperatuur en steek het dan in de vriezer. Blijft maandenlang goed en nog nooit last gehad met mieren voeden.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
jobbe
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 juni 2018
Gender:

Re: Kokend water?

Bericht door jobbe »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga jullie adviesen opvolgen en dan moet het vast goedkomen!
Plaats reactie