Help 2 kolonies zonder koningin

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Sysrq
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2019

Help 2 kolonies zonder koningin

Bericht door Sysrq »

TL;DR: ik heb wilde kolonie Lasius niger zonder koningin, wat nu?

Gegroet iedereen,

Ik las al paar dagen intensief op dit forum en besloot me aan te melden om ook rechtstreekse vragen te kunnen stellen naast alle info die ik reeds op dit forum vond.

Ik volgde antcanada op youtube maar had geen intentie te beginnen met mieren.

Toen ik in de tuin een aantal verzinkende klinkers van het terras wou herstellen stootte ik op een enorme kolonie van wat ik vermoed lasius niger.

Normaal zou ik de kolonie proberen uit te roeien met vergif, het potje stond al klaar.

Antscanada indachtig met zijn "ants love forever" besloot ik de kolonie te proberen verplaatsen en de koningin proberen te vinden. Met een schep had ik de aarde weggeschept waar ik de meeste eitjes vond in de hoop dat ik de konigin meehad.

Na het lezen op dit forum weet ik dat het allesbehalve ideaal is om wilde kolonies te vangen zeker omdat ik geen idee heb of ik de koningin heb. In dit geval had ik weinig keus omdat ik toch beton moest gieten waar ze zaten om het terras te herstellen en nieuwe mierschade te voorkomen zonder gif.

Nu zitten ze in een plastic curverbox met beetje olijfolie als anti uitbraak. Opmerkelijk hoe ze eerste dag allemaal proberen te ontsnappen maar nu niet eens meer proberen en een uitgebreid netwerk aanleggen met specifieke plaatsen voor eitjes , cocon en larven.

Ik heb minstens 100 werkers en minstens evenveel coconnen en nog meer eitjes en larven. Ze zijn 3 dagen continu bezig geweest alle broed te vinden en verzamelen op verstopplaatsen in hun snel aangelegd nest en gangen.

Mijn vragen zijn de volgende:

1) ik las verschillende max ouderdom van werksters van enkele maanden tot enkele jaren. Wat is het nu voor lasius niger in gevangenschap?
2) hoe kan ik te weten komen dat er wel degelijk een koningin bij de kolonie zit?
3) heeft het wel zin te proberen deze kolonie in gevangenschap te houden zonder koningin?
4)kunnen de mieren zonder koningin de eitjes verder verzorgen tot nieuwe werksters?
5) is het mogelijk een koningin erbij te zetten bijvoorbeeld gevangen na bruidsvlucht?
6) ik was van plan ze in het bos vrjj te laten maar ben eigenljjk vreemd genoeg gehecht geraakt aan mijn kolonie. Hebben ze kans op overleven in het bos zonder koningin?
7) algemene of specifiek tips, opmerkingen en jullie streng maar rechtvaardige mening is altijd welkom.


Met vriendelijke groeten,

Sysrq
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Help 2 kolonies zonder koningin

Bericht door Floris »

Ik heb het woord 'koningin' in je bericht vertaald uit het Engels.

Om erachter te komen of er een koningin in zit, kun je ze overzetten naar een buizennest of een ander nest waar je in kunt kijken. Je kunt de mieren zelf laten verhuizen door het zand uit te laten drogen, iets dat sowieso lastig te voorkomen is.
Een andere methode is een paar maanden wachten en kijken of er nieuw broed komt.

Of het zin heeft deze groep mieren, zonder koningin zou ik het geen kolonie willen noemen, te houden zonder koningin is aan jou. Een koningin van Lasius niger bijplaatsen kan niet. Een bijplaatsen van de parasitaire soort Lasius umbratus kan wel, naar is lastig.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Sysrq
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2019

Re: Help 2 kolonies zonder koningin

Bericht door Sysrq »

hoi floris, bedankt voor je snelle en informatieve antwoord.

Ik ben redelijk gehecht geraakt aan mijn zeer interessante beestjes.
Ik ga deze "groep" mieren zeker een aantal maanden opvolgen en verzorgen om zo te weten te komen of er nieuw broed bijkomt. Bijplaatsen van een koningin ga ik me dus niet aan wagen.

Noem je het een "groep" en geen "kolonie" alleen omwille van het feit dat ze zonder koningin geen nakomelingen kunnen produceren en dus op de langere termijn ten dode opgeschreven zijn? Of gaat het verder en beseffen de mieren dit en verliezen ze een deel van de mogelijkheid om als een geheel te denken en te werken en zorgen ze bijvoorbeeld niet even goed meer voor het broedsel en het nest?

Ik kan voorlopig niets anders doen dan hopen dat er een koningin bijzit!!!

Nog enige tips voor het houden van mieren in eigen grond met een cd-doosje ingegraven tegen de wand als geimproviseerd nest?

Insecten moeten ze blijkbaar niet maar honing zeer graag! Er ligt ook een buisje met water en een watje in dat ze al half ingegraven hebben en de bodem bedenkt met grond.

groetjes!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Help 2 kolonies zonder koningin

Bericht door Floris »

Sysrq schreef:Noem je het een "groep" en geen "kolonie" alleen omwille van het feit dat ze zonder koningin geen nakomelingen kunnen produceren en dus op de langere termijn ten dode opgeschreven zijn? Of gaat het verder en beseffen de mieren dit en verliezen ze een deel van de mogelijkheid om als een geheel te denken en te werken en zorgen ze bijvoorbeeld niet even goed meer voor het broedsel en het nest?
Ik meen dat de koningin zelf weinig invloed heeft op het gedrag van een kolonie, maar broed heeft dat zeker. Broed moet verzorgd en schoongemaakt worden, larven moeten gevoerd worden, wat fourageren veroorzaakt. Broed moet op de plaats met de beste temperatuur en vochtigheid worden gelegd, die kan variëren over de dag. Een groeiende kolonie heeft een groter nest nodig. Geslachtsdieren zorgen voor extra activiteit, denk aan de grotere nestopeningen in de stoeptegels die binnenkort weer verschijnen.

Een kolonie zonder koningin heeft (uiteindelijk) geen broed en de werksters zullen een groot deel van de tijd in het nest gaan wachten tot er weer iets te doen valt. Dit wachten vergt weinig energie, waardoor er weinig reden is naar buiten te gaan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Sysrq
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2019

Re: Help 2 kolonies zonder koningin

Bericht door Sysrq »

Ok ik begin het te snappen. Op dit forum vind ik het antwoord op het merendeel van mijn vragen. Kunnen jullie tot slot mijn vermoeden bevestigen dat het lasius niger betreft?

Gevonden: onder klinkers van mijn terras in een tuin in een bosachtig gebied.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Help 2 kolonies zonder koningin

Bericht door Floris »

Lasius niger is waarschijnlijk. Als het zeker wilt weten, mag je me een werkster opsturen.
Voor de verzorging maakt het niet uit.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Help 2 kolonies zonder koningin

Bericht door Erikomanos »

Ik vind het wel wat meer weg hebben van Lasius fuli...maar dat is puur op de zwarte kleur en het formaat. Maar lastig te beoordelen op een foto zonder herkenbaar object+formaat.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Sysrq
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2019

Re: Help 2 kolonies zonder koningin

Bericht door Sysrq »

als het voor de verzorging toch niets uitmaakt... ik heb die fuli eens opgezocht maar mijn leken oog denkt toch eerder aan de lasius niger :p

kan ik ervan uit gaan dat de groep mieren hun broed verder blijft verzorgen? En komen die zowiezo uit?

Kan iemand mij ook iets vertellen over enerzijds hoelang een lasius niger werkster leeft? en hoelang het duurt van ei tot jonge mier? Ik vind tegenstrijdige info van een maand of twee tot 2 jaar?

Als bijvoorbeeld nog maar 1/4 vh broed effectief nog uitkomen zou dat toch nog over 100+ extra werksters zijn...
Sysrq
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2019

Re: Help 2 kolonies zonder koningin

Bericht door Sysrq »

Hey iedereen,

Mijn "groepen" mieren doen het zeer goed. Ik heb zelfs een net geboren mannelijke of konigin mier kunnen waarnemen. Blijkbaar waren de eerste voorbereidingen voor de bruidsvluchten al genomen toen ik hun gevangen nam.

Ik vrees dat ik de hobby te pakken heb. Ik heb zo goed als alle materiaal om zodra de bruidsvluchten beginnen, op een goede manier te starten met het houden van mieren.

Kan iemand me zeggen welke mier dit is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Help 2 kolonies zonder koningin

Bericht door miel »

zL. flavus of L. umbratus.
Plaats reactie