Zwarte schimmel

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Jorisw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 juni 2019
Gender:
Leeftijd: 22

Zwarte schimmel

Bericht door Jorisw »

Hallo,

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met het houden van mieren. Ik heb het eerste jaar 5 koninginnen gevangen (Lasius Niger). Omdat ik nog niet zo ervaren was, zijn er nu nog 2 over. Ik heb een aantal keer geprobeerd om de mieren te verhuizen vanwege zwarte schimmel in het reageer buisje. Een kolonie is hier dood aan gegaan, omdat ik te onvoorzichtig was. Waarschijnlijk door te veel stres.
Mijn meest belovende kolonie zit nu vast aan een arena, maar er is nu ook zwarte schimmel in hun reageerbuisje. Ik heb aan de andere kant van de arena een schone reageerbuis gezet, maar ze willen nog niet verhuizen.
Kan ik er op vertrouwen dat ze uit zichzelf verhuizen voordat het te gevaarlijk word?
Gebruikersavatar
lucant
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 juli 2017
Locatie: rond Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Zwarte schimmel

Bericht door lucant »

deze zwarte schimmel zit ook bij mijn Lasius n. alleen dan wel voor zes maand lang en ook hebben ze zes maand lang een propere testbuis tot hun beschikking gehad maar ze willen maar niet verhuizen.
ik denk de de zwarte schimmel gewoon een bacterie kolonie is en ze zorgt alleen maar voor geen stres bij mijn mieren.
hopelijk willen ze bij jouw wel verhuizen veel succes
1 x Lasius niger (ca. 15)
1 x Camponotus barbaricus (32) oktober 2017
1 x Messor barbarus (50) 29 maart 2018
1 x Pheidole pallidula (20)
Plaats reactie