eisen formicarium?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
MAr17
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 juni 2019
Gender:

eisen formicarium?

Bericht door MAr17 »

weet iemand wat de eisen zijn voor een zelfgemaakt formicarium?
Groetjes MAr17 :D
RickMarsman
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: eisen formicarium?

Bericht door RickMarsman »

Dat hangt uiteraard af van de soort die je erin gaat houden, hoe groot deze kolonie is en wat jij uiteindelijk nog van je mieren wil zie.n

Als je graag je grote kolonie mieren van 15/20mm die graag nesten bouwen in bladeren wil zien heeft het natuurlijk geen zin een formicarium te maken met veel zand in een bakje van 10x10cm

Als ik jou was zou ik dit eerst voor jezelf bepalen
1x Messor barbarus
1x Lasius grandis
1x Pheidole pallidula
1x Odontomachus monticola
1x Goniomma hispanicum
1x Camponotus barbaricus
1x Camponotus turkestanus
2x Odontoponera transversa
1x Iridomyrmex purpureus
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: eisen formicarium?

Bericht door Hawkeye »

MAr17 schreef:weet iemand wat de eisen zijn voor een zelfgemaakt formicarium?
Ehm, als jij het formicarium maakt, bepaal jij toch wat de eisen zijn? Ik heb een Paludarium ontworpen met een hele lijst aan eisen, maar het is maar net wat je doel er mee is.

Misschien heb je wat aan de eisen die hanteerde:

- Het oppervlak waar de mieren op zoek gaan naar eten moet groot genoeg zijn ( In mijn geval voor Camponotus Ligniperda)
- De mieren moeten niet kunnen ontsnappen
- De grond in het terrarium moet een bosgrond benaderen
- De grond in het terrarium moet voldoende waterdoorlatend zijn
- De mieren moeten voldoende ruimte hebben om te kunnen graven en nog een aantal jaar mee te kunnen gaan
- De mieren moeten zelf de plek met de beste temperatuur uit kunnen zoeken ( In mijn geval zijn de randen warmer dan het midden, omdat er warm water langs stroomt)
- Ik moet in de winter de temperatuur van de grond kunnen koelen, om de winterslaap te bevorderen (dit staat nog niet in mijn posts, maar ik heb er een systeem voor bedacht)
- De planten in mijn terrarium moeten het liefst allemaal toegevoegde waarde hebben
- Ikzelf moet er makkelijk bij kunnen om voedsel te plaatsen, onderhoud te plegen of afval van de mieren op te ruimen

Voor een formicarium zou ik zeggen:

- De kamers moeten groot genoeg zijn
- De gangen moeten minimaal 3 mierbreedtes wijd zijn
- De luchtvochtigheid (en ventilatie) moet te beïnvloeden zijn (Bijvoorbeeld onderin vochtiger dan bovenin)
- De temperatuur moet te beïnvloeden zijn (Bovenin warmer dan onderin)
- Er moeten voldoende aansluitingen zijn voor reageerbuisjes, of slangen naar andere delen. (minimaal 1 voor reageerbuis met water, 1 voor een buitenruimte en 1 om in de toekomst eventueel een 2e nest aan te sluiten, maar het liefst 4 of meer)
- Ongebruikte uitgangen moet ik goed kunnen afdichten
- Als ik besluit om de kolonie te verhuizen (of eigenlijk zijzelf natuurlijk) dan moet ik makkelijk bij het nest kunnen om het schoon te maken (glasplaatje dus bijvoorbeeld niet verlijmen?)


Ik hoop dat je daar iets aan hebt? Hier is de link naar mijn ontwerp: viewtopic.php?f=26&t=14275
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Plaats reactie