Koloniegroei

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Koloniegroei

Bericht door zaphero »

Koloniegroei leek me wel leuk om het over te hebben.
Hoe snel groeit jullie Lasius niger kolonie?
Is het normaal dat mijn kolonie vanaf maart (10 werksters) nu al meer dan 70 werksters heeft en er nu nog 40 eitjes, 30 larven en 40 poppen liggen?
Ik ben er natuurlijk wel blij mee :D .

zaphero
Laatst gewijzigd door Floris op 25 jun 2009, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: koloniegroei is een woord, geslacht met een hoofdletter
zaphero
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kolonie groei

Bericht door Mika »

Dat klopt ongeveer ja, als ze al wat larfjes hadden op dat moment. We rekenen hier in verdubbelingstijden, en een verdubbelingstijd kan in goede gevallen voor een kolonie onder de maand liggen. Dat wilt zeggen, voor jou een kolonie van 600 werksters tegen eind september.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Kolonie groei

Bericht door zaphero »

Is dat normaal in het eerste jaar?
zaphero
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kolonie groei

Bericht door Mika »

Zeker, als je een kolonie zeer goed kan voeden en verzorgen, kan ze al 500 werksters hebben in december, in het jaar van de bruidsvlucht.

In de vrije natuur zal de groei wel minder zijn, vooral door competitie van de grotere, gevestigde kolonies.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Kolonie groei

Bericht door floyd »

Mijn kolonie L.N. groeit nauwelijks aan.
De gyne is vorige zomer beginnen leggen en op het eind van de zomer (september - oktober) had ze 14 werksters.
Sinds maart (na de winterslaap) zijn er misschien 4 werksters bijgekomen en ligt er een hoopje broed van 10 eitjes.

De kolonie zit in een ferero roché-doosje als buitenwereld en leeft in een buisje met waterreservoir.
De kolonie krijgt iedere dag 1 (fruit)vlieg of krekel en er is altijd toegang tot honingwater.
Ik heb geen warmtematje.

Ik ben jaloers als ik lees dat dat sommige kolonies 50 + werksters produceren in 1 seizoen :)

Ik vraag me af wat ik verkeerd doe, want volgens mij pas ik alle regels van de kunst toe.
Enige tips misschien?
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Kolonie groei

Bericht door zaphero »

Dit had ik ook hoor, maar als de koningin ziet dat er genoeg werksters zijn, dan gaat ze veel meer eitjes leggen.
zaphero
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kolonie groei

Bericht door Mika »

@floyd: probeer dan eens een ytongnestje te maken.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Kolonie groei

Bericht door floyd »

@Mika: Een ytongnest maken heb ik al verschillende keren overwogen maar nog nooit echt aan begonnen. Ik vind zo'n nest redelijk onpraktische (en eigenlijk ook wat lelijk :)) en ik heb altijd gedacht dat mijn kolonie nog te klein was voor een ytongnest.
Ik weet dat een ferero roché doosje niet ideaal is voor mieren. Maar misschien moet ik gaan voor een soort nest zoals dit: http://www.antstore.net/shop/product_in ... rinth.html
Maar ik heb laatst gelezen op dit forum dat die nesten van antstore niet gegarandeerd uitbraak veilig zijn.
Plaats reactie