Verhuisgedrag mieren

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Verhuisgedrag mieren

Bericht door Phantom »

Vandaag zijn mijn mieren eindelijk hun vuile buisje aan het verlaten, en ze laten mij nog wel getuige zijn van het hele proces.
In eerste instantie maakten ze (myrmica rubra, 10/11 werksters, 3 gynes) niet veel aanstalten om te verhuizen, tot een grote bromvlieg zonder kop (hun voer voor een paar dagen) bij hun nest kwam. Eén mier nam die mee naar binnen, maar het bleek nog te bewegen dus het hele nest in rep en roer. Allemaal gingen ze voor in het buisje zitten op twee werksters na, eentje houdt het bromvlieglijk nu in "bedwang" door een poot stevig vast te houden. Een andere staat als "backup" te wachten.
Het buisje in kwestie is niet verduisterd en lastig toegankelijk. Een ander buisje in de buitenwereld is wel verduisterd en erg gemakkelijk bereikbaar voor de mieren. Na nog wat angstige momenten van de vlieg vloog er eentje direct het nieuwe buisje in. Na tien minuten verkennen kwam er nog een tweede werkster, die communiceerde met de andere die reeds in het buisje aanwezig was. De tweede mier liep een paar keer heen en eer tussen het nieuwe en oude buisje. Weldra volgde er nog een werkster. Na weer een kwartier lijkt het buisje toch wel veilig.
Een mier keerde terug naar het oude nest en probeerde daar wat werksters te overtuigen om mee te komen, geen gehoor. "Dan neem ik je zelf mee", moet ie gedacht hebben, en de werkster werd zonder moeite opgetild en het nieuwe buisje in gedragen. Die bleef daar lekker zitten met de drager. Een andere mier uit het nieuwe buisje ging ook naar het oude nest en leek een tweetal mieren "aan te stoten". Deze liepen direct achter de mier aan naar het nieuwe nest. Niet veel later ging er een kleine stroom van mieren naar het oude nest om hetzelfde aanstoot-trucje uit te halen. Achter elkaar gingen er weer een paar mieren weg, inclusief gynes. De broedhopen werden door de "wachtster" verdeeld en door vier afzonderlijke mieren meegenomen naar het nieuwe nest. De laatst overgebleven gyne werd met veel moeite naar het nieuwe nest gedragen. Veel tegensputteren door haar poten gewoon op de grond te zetten.

Op dit moment zit alleen de "bedwinger" van de vlieg nog in het nest, de dode vlieg in bedwang te houden. De rest is in een tijdsbestek van een 5-10 minuten in het geheel verhuisd.



Opvallend gedrag bij (mijn) myrmica rubra:
- Broed wordt altijd door één (en dezelfde?) mier bewaakt, dit noem ik de wachtster. Die hangt, ongeacht het gevaar, altijd over het broed heen en loopt afentoe naar elders met het pak dat groter is dan de mier zelf.
- Social carrying, niet echt vreemd, maar wel leuk om te zien. Niet alle mieren gaan hier blijkbaar mee akkoord en gaan tegenstribbelen. Hierdoor is niet altijd duidelijk welke mier welke nou eigenlijk draagt. :lol:
- Aanstoten van mieren. Dit gaat vrij heftig, lijkt het wel. De aanstoter en ontvanger schudden alle kanten op en lopen bijna gelijk achter elkaar aan. Helaas heb ik dit niet op camera gekregen, maar van dit gedrag was ik mij nog helemaal niet bewust.
- Bedwingen van een immobiele vlieg zonder kop. De mier is erg toegewijd aan d'r werk, al vraag ik me vooral af waarom die dit doet. De vlieg is overduidelijk gewoon dood. Alle mieren lijken overigens bang van de vlieg, waarvan hooguit een enkel pootje nog een onregelmatig spasme vertoont.
Plaats reactie