Dode mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Antie
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 december 2017

Dode mieren

Bericht door Antie »

Hallo allemaal!

Sinds begin vorig jaar zijn we begonnen met mieren, met een koningin en paar werksters Lasius Niger. Liep allemaal prima!
Na de winterslaap zijn ze ook weer goed opgestart met ook een voorraad nieuwe eitjes en poppen.
Maar langzaam maar zeker vinden we steeds meer dode mieren in het verblijf. Nu ze net een paar dagen uit zichzelf verhuisd zijn naar een nieuwe reageerbuis konden we ze goed tellen.0 Waar we eerst een kleine 40 werksters telden zijn het er nu nog een stuk of 18. Er zijn ook nog maar twee poppen te zien bij de koningin. Ze nemen af en toe een ontdooide fruitvlieg aan en hebben vocht genoeg.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat we kunnen doen om de kolonie weer richting groei te krijgen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Dode mieren

Bericht door miel »

Een beetje weinig informatie om conclusies te trekken, maar misschien mijten of een ziekte? Kun je een foto van je opstelling sturen? Ik kan dan kijken of ik je kan helpen. Ik lees het wel
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Dode mieren

Bericht door Cris »

Het kan ook zijn dat de mieren dood gaan van ouderdom dat denk ik
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Dode mieren

Bericht door miel »

Lijkt me een wat te hoog uitvalpercentage, dat is denk ik niet door ouderdom.
Antie
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 december 2017

Re: Dode mieren

Bericht door Antie »

Dit is de opstelling (zie bijlage).

Ik zat er nog even over na te denken, volgens mij was kort na de winterslaap al af een mier dood. Maar ouderdom lijkt me ook erg sterk, sowieso al door het aantal, maar ook omdat ze maximaal een jaar oud zijn.
IMG_3949.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Dode mieren

Bericht door Hawkeye »

Kan het zijn dat je ineens vanuit een koude ruimte in een warme ruimte hebt gezet? Zeker gelet op de hoge temperaturen van de afgelopen tijd, kan het misschien gewoon zo zijn dat de schok van de plotselinge temperatuur wisseling te groot was?

Ik zou nu proberen de temperatuur constant rond de 25 graden te houden. 'S nachts niet kouder dan 18.
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
Antie
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 december 2017

Re: Dode mieren

Bericht door Antie »

Ik heb ze langzaam opgewarmd, naar een steeds minder koude plek in huis. En dat was al in maart.
De temperatuur is vrij constant en komt niet onder de 18 graden, zeker niet met dit weer.
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Dode mieren

Bericht door Hawkeye »

Tsja rustig afwachten en geduld hebben dan maar?
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
sjs123
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Dode mieren

Bericht door sjs123 »

Ik weet niet of dit een ding kan zijn maar zou het kunnen dat de wattenprop tusse het nest gedeelte wn het water in je proefbuis te dik is waardoor het water niet helemaal door de prop heen komt
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Dode mieren

Bericht door miel »

Ik denk het niet, want dan zou het niet plotseling zo een probleem worden.
Gebruikersavatar
AbbiDabbie
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 januari 2017
Locatie: Noord-Brabant, Rucphen
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Dode mieren

Bericht door AbbiDabbie »

Ik heb ook weleens gehad dat opeens bij een formica fusca kolonie hun werksters dood gingen, ik weet ook niet hoe dit was gebeurd. Ik denk dat het een kwestie is van temperatuur, vochtigheid, en eten. En je mieren moeten natuurlijk ook lucht kunnen krijgen! Het kan ook natuurlijk zijn dat er misschien een gevaarlijke schimmel in het testbuisje zit, waardoor je werksters kunnen sterven. Veel succes.
Camponotus ligniperda gyne - 5 werksters: Blog
Formica sp. gyne - ~20 werksters:
Pheidole pallidula gyne - ~10 werksters:
Lasius niger gyne - ~10 werksters:
Lasius niger 5 gyne's - Bruidsvlucht 2019
Plaats reactie