vragen messarus barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
steijng
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 september 2018
Gender:

vragen messarus barbarus

Bericht door steijng »

Ik zag dit viewtopic.php?f=26&t=14435 topic.
Een deel van onze vragen zijn hier al beantwoord.

Toch heb ik er nog een paar over, hoe snel groeit een kolonie ?

Wij geven ze nu bijna elke dag een druppel suiker of honing water.
Ook elke dag zaden en om de dag een fruitvlieg.
Is dit teveel ?

Hoe gaan wij dit straks doen met de vakantie, wij zijn 3 weken weg. Moeten wij toch wat regelen om ze af en toe bij te voeren. of kunnen ze 3 weken vanuit zichzelf overleven.
Gebruikersavatar
AbbiDabbie
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 januari 2017
Locatie: Noord-Brabant, Rucphen
Gender:
Leeftijd: 20

Re: vragen messarus barbarus

Bericht door AbbiDabbie »

Hoe snel een kolonie groeit hangt af van de soort, en de kolonie grootte. Des temeer broed hoe sneller de kolonie groeit.

Dit is teveel voor een kleine kolonie volgens mij, ik doe altijd 1x in de week iets suikerigs en iets met proteine aanbieden. Hoe bied je de zaden op het moment aan?

Een kolonie kan geruime tijd zonder voedsel overleven. Let op, dit geldt niet voor water! Voorzie steeds een watervoorraad wanneer je een tijdje niet voor de kolonie kan zorgen. Deze watervoorraad kan bestaan uit een met water gevuld proefbuisje, afgesloten met een prop watten. Zorg ervoor dat je de kolonie voor je vertrekt van net voldoende voedsel hebt voorzien.
- Gekopieerd van XToF in F.A.Q. Mieren.

Als je wilt kun je kijken in het subforum van Beginnersvragen en -informatie genaamd F.A.Q. Mieren, daar vind je je antwoorden op veel gevraagde beginnersvragen! :D
Camponotus ligniperda gyne - 5 werksters: Blog
Formica sp. gyne - ~20 werksters:
Pheidole pallidula gyne - ~10 werksters:
Lasius niger gyne - ~10 werksters:
Lasius niger 5 gyne's - Bruidsvlucht 2019
steijng
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 september 2018
Gender:

Re: vragen messarus barbarus

Bericht door steijng »

Wij leggen de zaden in het buiten verblijf, vervolgens slepen de mieren deze zaden naar binnen.

Het buisje waar de mieren in leven is voorzien van water wat afgesloten is door watje.

Wij kunnen dus gerust op vakantie, begrijp ik uit jou antwoord.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: vragen messarus barbarus

Bericht door mrMojo »

steijng schreef:Wij leggen de zaden in het buiten verblijf, vervolgens slepen de mieren deze zaden naar binnen.

Het buisje waar de mieren in leven is voorzien van water wat afgesloten is door watje.

Wij kunnen dus gerust op vakantie, begrijp ik uit jou antwoord.
En nog een extra buisje gevuld met water en afgesloten met een watje in de buitenwereld leggen. ;)
Plaats reactie