verkeerde eten

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
JarneH
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 juli 2019

verkeerde eten

Bericht door JarneH »

Hey

Ik heb mijn messor barbarus kolonie nu al voor een jaar. Mijn kolonie is met een mooie 20 werkers. Na mijn het terugkomen van een week vakantie zijn het er maar 5 meer.

Maar ik hebt ze denk ik te snel een te groot oppervlak gegeven. Nu eten ze super weinig, ik heb al allerlei eten geprobeerd en heb ook al naar de forum gekeken.

In het begin haf ik vogelzaad en nu vooral waterkers en paprikazaadjes.
Weet iemand wat ik moet doen want ik heb de indruk dat mijn kolonie traag groeit door de keuze van eten.

Alvast bedankt
Jarne
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: verkeerde eten

Bericht door Floris »

Je kolonie is te klein om te leven van zaden. Geef ze suikerwater op een watje en insectjes.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: verkeerde eten

Bericht door Cris »

Zit je kolonie op een koude plek?
JarneH
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 juli 2019

Re: verkeerde eten

Bericht door JarneH »

Cris schreef:Zit je kolonie op een koude plek?
Mijn kolonie bevind zich op mijn kamer. Ik laat ze altijd op kamertemperatuur
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: verkeerde eten

Bericht door deltaromeo »

Mijn kolonie heeft altijd zaadjes gegeten, ook toen ze nog klein was. Wel belangrijk dat de zaadjes dan ook klein zijn, bv paardenbloemzaadjes. Vogelzaad en paprika zaadjes zijn misschien wat groot. Geef je ook eiwitten/proteines ? probeer eens een klein stukje hardgekookt ei ( dat wel het wit, het geel sjouwen ze door de hele bak heen. ) Insecten kan natuurlijk ook, hetzij een vlieg o.i.d. die je thuis vangt of (kleine) krekeltjes/sprinkhanen die je bij een dierenwinkel kunt kopen (of online). Deze worden bij mij altijd goed aangenomen ( ik vries ze wel in om ze kunnen bewaren en tegen de mijten). Zoetigheid zoals suikerwater hebben de mijne nooit aangenomen maar dat kan per kolonie verschillen.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: verkeerde eten

Bericht door HevvieStuff »

Mijn kolonie heeft aan het begin ook niets van suiker willen hebben. Mijn messor is gaan exploderen qua aantallen nadat ik ze een goede dot paardenbloemzaden gaf. Ik geef ze dagelijks ongeveer 2 vliegen nu, zolang ze aannemen blijf ik gewoon geven. Kleine kolonie kreeg fruitvliegen, maar vond dat wel heel spannend altijd.

Probeer ongecoate zaden te vinden, er zijn nu zat graszaden te vinden en paardenbloem ook.
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
Plaats reactie