Mierenkolonie locatie veranderen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Bejacked
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 juli 2019

Mierenkolonie locatie veranderen?

Bericht door Bejacked »

Beste forum,

Ik heb vorig jaar +/- een mierenboederij starters set gehad. Nou is het helaas geen groot succes geworden. Nu zijn de mierenkoninginnen hier in Westzaan, Noord-holland uitgevlogen en had ik een vraagje over hoe ik deze het beste kon verzorgen om nu wel een mierenkolonie te starten.

Vorige keer had ik de mierenboerderij op zolder staan, niet in de zon en een beetje in een hoekje. Het was hier niet te warm, wat raden jullie aan? Daar weer proberen of een andere plek ergens in het donker? De mieren zijn nooit echt in de boerderij gaan wonen helaas.

Daarnaast had ik verschillende mieren destijds gevangen en wilde ik deze dus ook laten opgroeien, maar is helaas niet gelukt, de koloniën kwamen niet voorbij 5 a 6 mieren.. Hebben jullie wellicht tips? Ze werden in een kastje op mijn zolderkamer gehouden. Stond geen directe zon op dit kastje. Wat is de beste plek?

Mochten jullie mij kunnen helpen dan ben ik jullie heel erg dankbaar!

Met vriendelijke groet,
BeJacked

*AANPASSING*
Wellicht handig om te weten, de eerste kolonie was Messor barbarus en de andere kleine zelfgevangen kolonies waren Lasius niger. Deze heb ik vaak in een reageerbuisjes achtige set-up gehad en altijd hadden zij aan het einde suikerwater. Dit ging altijd schimmelen voor het op was helaas. Leek mij handige informatie m.b.t. de constatering van het probleem.
Plaats reactie