Verticaal Ytong nest, 4 zijdig, compact/ruim

Vragen en info over kunstmatige nesten
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Beste Yohann,

Je nest ziet er mooi uit, een paar kleine tipjes misschien.

Heb je, voordat je het nest definitief in glas inpakt (dichtkit) het gehele blok goed uitgespoeld? Mieren kunnen zeer slecht tegen het stof.

Ik heb de bovenkant van het blok ook bewerkt (de bodem van de buitenwereld, de kop van het blok dus). Deze heb ik hobbelig gemaakt waardoor de openstructuur van het Ytong bloot kom te liggen en het ook wat natuurlijker lijkt. Het water wordt op die manier veel beter opgenomen. In het begin kun je nml. niet het watergeef buisje gebruiken dat helemaal naar de onderzijde van het blok loopt, het vocht komt dan nml. niet bij de nestkamers terecht waar de kleine beginnende kolonie op dat moment zit (meestal in de 2 bovenste kamers). Zorg ervoor dat je een soort kuiltje in de bovenkant van het blok maakt en dat kuiltje moet boven de nestkamers zitten waar de beginnende kolonie inzit. Door steeds een beetje water in dat kuiltje te gieten zal het water direkt naar beneden zakken en daarmee de dichstbijzijnde kamer bevochtigen. Het mag echter ook weer niet teveel water zijn want dan breekt er echt paniek uit....die mieren weten natuurlijk niet hoeveel water er nog gaat komen. Om geen paniek te krijgen zou je ook steeds een klein beetje in porties water kunnen geven. Aan de andere kant is de paniek ook zo weer over...in de natuur zal er veel vaker paniek zijn...daar gaan ze echt niet dood aan.

Ik zie ook dat je de kamers aan de onderzijde net zo diep hebt als aan de bovenzijde. Beter is om aan de onderzijde een kamer zo'n 1,5 cm naar binnen te laten steken en dan schuin naar boven te laten lopen. Zo hebben de mieren meer ruimte om hun broed kwijt te kunnen. Wil je de gangen en kamers wat natuurlijker laten lijken dan kun je met een schroevendraaier of beiteltje de gangen en kamers wat ruwer en ongelijker maken. Door gangen en kamers te maken met een machine worden ze vaak heel strak.

Maar nogmaals, ik vind je nest er erg mooi uitzien. Als je nog een probleem tegen komt hoor ik het wel.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Yohann »

Beste Kenneth,

Bedank voor je advies, komende week gaan mijn zoontje en ik een verticaal nest voor zijn kolonie maken, dus dan kan ik je tips mooi meenemen. Ik heb bij mijn nest het buitenverblijf bedekt met een dun laagje zand, dit gebruiken ze nu om oneffenheden in de kamers weg te werken en om de gang naar de nestkamers te verkleinen tot een hele kleine opening waar ze met moeite een fruitvliegje doorheen gemanoeuvreerd krijgen, wat er wel weer grappig uitziet. :lol:
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

De nest kamer methode bevalt mij op dit moment nog heel goed (nest met gangen en kamers). Ik heb even een tekening gemaakt zodat iedereen kan zien hoe die kamers qua vorm zijn.
DSC_1792.JPG
Nu heb ik echter een flink aantal foto's opgezocht op dit forum en op andere plaatsen waar wordt afgebeeld welke vorm de kamers en gangen hebben als de mieren zelf een nest uitgraven. Het viel mij op dat dit niet altijd gangen met kamers zijn maar soms ook gangen die volledig in elkaar overlopen en de ene keer smal zijn en de andere keer breed en hoog (hier ligt dan ook vaak het broed). Ik ben van plan een nest te maken volgens deze indeling. Volgens mij wordt ook dat heel natuurlijk uitziend. Ik moet dan nog wel uitzoeken hoe ik dat geheel in compartimenten kan indelen zodat ik weer een nest krijg op de groei.
DSC_1794.JPG
Suggesties om het concept te verbeteren hoor ik graag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Yohann »

Mooi ontwerp Kenneth, ik ben benieuwd hoe je hier een "groeinest" van kan maken. Als je het voor woensdag weet, kan ik jouw ontwerp misschien gebruiken als mijn zoontje en ik zijn nest gaan maken...
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Ik ga een schets maken van een groei nest met deze indeling en zet het zsm. in dit topic. Afgelopen woensdag ga ik helaas niet meer redden.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Yohann »

ANThousiasteling schreef:Afgelopen woensdag ga ik helaas niet meer redden.
:lol: Maakt niet uit, het is toch een leuk nest geworden en ik vond het leuk om hem samen met mijn zoontje te maken.

Ik ben wel benieuwd naar het ontwerp, ik heb wil een nieuw nest gaan maken, maar gelukkig heeft het geen haast.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Nou, deze tekening die ik Yohann had beloofd lag 7 dagen later al klaar om gepost te worden maar ik ben het helemaal vergeten. Dus hierbij. Ik ben hier dus afgestapt van het kamer (hokjes) idee en ben meer overgegaan op gangen die als kamer en gang tegelijk kunnen dienen. Dat betekend wel dat je de gang de ene keer dieper maakt dan de andere keer zodat er ruimte ontstaat om het broed vlak neer te leggen.

Ook wil ik iedereen de tip meegeven om de schotjes toch iets dikker te maken. 1mm blijkt in de praktijk echt wel te dun. Op de een of andere manier hebben de werksters door dat het een dunne wand betreft en daar gaan ze zitten graven en dan zijn ze er binnen no time doorheen. Als je je hele leven tussen 4 muren leeft dan weet je blijkbaar als mier heel goed hoe dik wanden om je heen zijn! Als je de schotjes 2 mm dik maakt hebben ze net iets meer body en zijn ze nog steeds makkelijk door te drukken. Watjes sluiten nog steeds de ruimtes af die gebruikt kunnen worden om de schotjes te bereiken om ze zo door te kunnen stoten.
DSC_2034.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 09 jul 2012, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Yohann »

Dat ziet er weer super uit Kenneth, dit ontwerp komt op een goed moment. Op marktplaats had ik een klein aquarium gekocht voor ANTertainment zijn nieuwe kolonie, na het ophalen was ik meteen doorgereden naar een bouwmarkt om een ytong blok te kopen, alleen viel het blok nog voor ik thuis was tegen het aquarium aan en sneuvelde de glazen bak :( . Ik ga dit ontwerp zeker gebruiken voor hem, erg mooi.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
Gebruikersavatar
Verduveltje
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Verduveltje »

Hoi,

Ik ben bezig met mijn eerste nest en ik vind dit hier een goed idee voor (als groter nest heb ik nog een oud aquarium waar ik ook een grote buitenwereld in wil hebben met daarin een groot Y-Tong nest). Ik start met een nest van met een rand van 5cm om de buitenwereld bovenop en ik maak een deksel.

Het enige dat ik mij af vraag en niet goed kan inschatten is hoe diep bij jou het waterreservoir is, en of hier vervolgens een bakje oid in komt?

Heb het hele nest uitgetekend op papier, tips om dit op een Y-Tong blok over te brengen zijn ook meer dan welkom!

Groet,
Verduveltje
1x Lasius Niger
1x Pheidole Pallidula
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Sorry voor de late reactie. Het waterreservoir is eerder een uitholling aan de onderzijde van het blok (zie foto's) met een kanaal dwars door het blok heen van boven naar beneden (vanaf de buitenwereld tot onder in het blok). Door water in dit kanaal te gieten stroomt het naar de onderzijde van het blok waarna het opgezogen wordt door het Ytong. Het Ytong blok moet dan wel aan alle zijden ingepakt zijn door (plexi) glas, dus ook de onderzijde. Anders stroomt het water zo weg. Er zit dus geen apart bakje onder het nest.

Je kunt misschien je nest eerst uittekenen op papier om eerst wat schetsen te maken en ideeën uit te werken. Maar uiteindelijk moet je gewoon een definitief ontwerp direct op je Ytong blok tekenen. Een andere oplossing is er niet.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Verduveltje
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Verduveltje »

Ik heb het nest inmiddels helemaal af :) is goed gelukt denk ik.

zal binnen kort wat foto's plaatsen
1x Lasius Niger
1x Pheidole Pallidula
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig, compact/ruim (Kenneth)

Bericht door dvd »

Eerst en vooral zeer mooi gemaakt!Vraagje...heb je voor deze nest doorzichtige Silicone gebruikt?Je hebt alleen Silicone aangebracht op de randen voor het glas te plakken?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig, compact/ruim (Kenneth)

Bericht door dvd »

Ik heb ook zo een nest gemaakt,maar ik zit met een probleem!het kit aan de onderzijde laat los door het water?
Olaf
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig, compact/ruim

Bericht door Olaf »

Hoi ANTousiasteling,
Ik ben erg geïnspireerd door jouw vierzijdige ytong nest. Ik ben benieuwd of je het nest nog steeds zo gebruikt? Ik vraag dit of je na al die jaren gebruik nog aanpassingen hebt gedaan en of het nest goed bevalt.
Ook was ik benieuwd of het bevochtigingssyteem goed werkt.
Ik ben uitgegaan van jouw tweede ontwerp met wel gangen en kamers, maar zonder de lange gang.
En nog een laatste vraag voordat ik in de praktijk begin.
Het plexiglas, heb je dat direct op het ytong geplakt of heb je alleen de randen vast gezet met de profielen?
Ik hoop dat je mijn vragen kan beantwoorden.
Nogmaals dank voor je heldere beschrijving en tekeningen.
Plaats reactie