Messor barbarus werksters allemaal gestorven.

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Messor barbarus werksters allemaal gestorven.

Bericht door LillMissy »

Dag allemaal,

Ik heb een nieuwe kolonie messor barbarus gekocht een tijdje terug.
Dit was 1 koniging en een 15 tal werksters.
Jammer genoeg lagen alle werksters dood ongeveer een week later, ik heb geen idee waarom. Misschien stress tijdens de transport met GLS?
De queen heeft het overleefd, al was ze wel heel sloom op de moment dat haar werksters gestorven zijn.

Ik heb ze laten over wandelen naar een ander proefbuisje met vers water (zonder dode werksters), en daarna heb ik er een kapje rond gedaan zodat ze donker zit. Ik heb haar proefbuisje in de schuif gelegd die ik dicht laat behalve om soms eens een kijkje te nemen.

Na enkele weken was er nog steeds geen eitje te bespeuren :(.
ik heb dan een kleiner buisje vast gemaakt aan haar proefbuisje met suikerwater, ze heeft dus nu gewoon water en suikerwater.
Twee weken later was er een eitje te zien, maar dat is terug verdwenen. Misschien eet ze haar eitjes op?

Ik heb dan ook een paar kleine zaadjes en een fruitvliegje gegeven. De zaadjes laat ze met rust, naar het fruit vliegje hapt ze, maar doet er verder niets mee.

Jammer genoeg zie ik nog altijd geen nieuwe eitjes verschijnen ... .

Mijn formica fusca en lasius niger zitten wel met veel broed.

Legt messor barbarus op een ander moment eitjes?
Is er nog iets dat ik voor mijn queen kan doen buiten water, suiker, vliegjes, een paar zaadjes, donker en haar met rust laten (om de week of twee neem ik wel snel eens een kijkje)

Kan dit nog goed komen zonder werksters en eitjes?
Alle tips zijn meer dan welkom.
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Messor barbarus werksters allemaal gestorven.

Bericht door Roelants »

Ik had bijna het zelfde als jou LillMissy. Er verscheen geen enkel eitje en er zijn een paar werksters overleden, niet allemaal gelukkig. Ik had ze op een redelijk drukke plek staan, daarom heb ik ze pas naar zolder verhuist, daar is het heel rustig. De Messor Barbarus is namelijk erg gevoelig voor trillingen. Als ze bij jou op een onrustige plek liggen verplaats de dan naar een rustigere plek, als ze al op een rustige plek staan heb ik geen idee wat we aan de hand is.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus werksters allemaal gestorven.

Bericht door LillMissy »

Ze staan op een kastje waar voor de rest eigenlijk niks gebeurd, bij mijn andere mieren.
We wonen wel aan een drukke baan
Zou dat al te veel zijn?
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
Rich
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 juni 2019

Re: Messor barbarus werksters allemaal gestorven.

Bericht door Rich »

ik heb ook een messor barbarus kolonie en is het normaal dat het water in het buisje bij de mieren nog steeds halfvol is na 7 maanden?
Plaats reactie