Formica sp?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Formica sp?

Bericht door Anthis »

Hey allen.
Ik heb afgelopen week deze twee gynes gevangen, in Oostenrijk. Eerst was ik vrij zeker dat het camponotus herculeanus is, maar ze zijn daar toch te klein voor?
Mede door hulp op Facebook ben denk ik nu dat dit formica (fusca) is. Ze hebben aan de onderkant wat oranje/rood maar hun megasoma is vanboven zwart Voor sanguinae zijn ze namelijk wat te donker denk ik. Formica fusca zou trouwens goed kunnen aangezien waar ik ze gevangen had over fusca nesten waren. Hopelijk kunnen jullie iets van deze miserabele foto's afleiden. (Eerste 2 gyne 1, andere 2 gyne 2.)
Alvast bedankt
Thijs
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sp?

Bericht door Mika »

Een echte bosmier denk ik. Formica polyctena? Lugubris? Ik weet niet wat de vliegtijden daar zijn, maar dat zal ook wel richtinggevend zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Formica sp?

Bericht door Anthis »

Bedankt Mika. Ik ben vrij zeker dat het lugubris is. Ze vliegen in mei juni juli. Dus dat kan zeker, de gynes lijken er sprekend op. Nu alleen nog zien uit te vissen hoe dat ik aan fusca mieren geraak. Heb me trouwens finaal vergist, het zijn rufa en niet fusca die er overal zaten.
Xanderdezwart
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 juli 2018

Re: Formica sp?

Bericht door Xanderdezwart »

Hoezo fusca mieren?
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Formica sp?

Bericht door Blue »

Omdat dit een zogeheten parasitaire soort is. Deze koningin heeft werksters van bijv. Formica fusca nodig om een kolonie te kunnen starten. Er is hier op het forum en op het internet veel over te vinden dus als je meer wilt weten weet je waar je moet zoeken.
Gebruikersavatar
Ifdip
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 juli 2018
Gender:

Re: Formica sp?

Bericht door Ifdip »

Anthis schreef:het zijn rufa en niet fusca die er overal zaten.
rufa’s kunnen mierenzuur spuiten en worden belachelijk groot.
ze zijn daarom niet geschikt voor mierenhouden.
volgens mij zijn ze wel niet meer beschermd
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sp?

Bericht door Mika »

Daar mogelijk nog wel.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Formica sp?

Bericht door Anthis »

Nee, maar eerst dacht ik dat het rufa was (in het bericht staat fusca maar dat was de vergissing) rufa kan trouwens niet want de vluchten zijn in de lente. Jammer genoeg hebben deze gynes de reis niet overleefd, had wel nog andere gynes gevangen en die hebben al wat broed.
Plaats reactie