vraag over messor structor.

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
chrissie83
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 juli 2019

vraag over messor structor.

Bericht door chrissie83 »

Hoi

Had een vraag over messor structor wou 2 buisjes kopen met een aantal koniginen, nu vroeg ik me af of ze ik ze bij elkaar kan zetten? iemand hiermee ervaring mee? en hoeveel koniginen is dan de max? en waar moet ik op letten.

gr chris
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: vraag over messor structor.

Bericht door Floris »

Waarom zou je dat willen doen?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
chrissie83
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 juli 2019

Re: vraag over messor structor.

Bericht door chrissie83 »

omdat me kolonie dan groter is en sneller groeit.
MM04
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 juli 2017
Gender:

Re: vraag over messor structor.

Bericht door MM04 »

Met losse gynes zou het mischienn kunnen maar als er werksters bij zitten is de kans groot dat het mis gaat.
Ik denk ook niet dat je te veel gynes bij elkaar wil stoppen, zelfs met 1 groeien ze hard genoeg. Alleen in het begin duurt het mischien wat langer.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: vraag over messor structor.

Bericht door Mika »

chrissie83 schreef:omdat me kolonie dan groter is en sneller groeit.
Deze veronderstelling is verkeerd. Initieel groeit de kolonie slechts op het ritme van hoe snel de werksters voedsel kunnen aanbrengen en verwerken, en de larven kunnen verzorgen.

Beide kolonies zullen apart of samen ongeveer even snel aangroeien... Het maximale aantal werksters zal groter zijn bij een kolonie met meerdere gynes, maar maak je daar maar geen zorgen over.. Praktisch zal dat weinig verschillen.
DUCKDUCKGO!
chrissie83
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 juli 2019

Re: vraag over messor structor.

Bericht door chrissie83 »

Bedankt voor het antwoorden mika. Ik was inderdaad in de veronderstelling meer koninginnen dus snellere groei.
maar dit is inderdaad zoals je aangaf verkeert heb dit toevallig bij andere sites ook gelezen.
Heb de kolonies toch samen gevoegd om ze wat meer werksters te geven en omdat ik erg nieuwsgierig was :p
Gaat goed met kolonie ze hebben elkaar geaccepteerd na een week nog geen "uitval' gehad en al best wat broed.
Plaats reactie