Voedsel voor mijn Campanotus cruentatus?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Voedsel voor mijn Campanotus cruentatus?

Bericht door Cheezix »

Na veel onderzoek wil ik zeker weten of ik het goed doe.

Mijn beginnende Campanotus cruentatus kolonie met 5 werksters en een stuk of 5 larven lijkt niet erg te groeien. Ik weet dat deze soort een langzame start heeft, maar ik wil ze in ieder geval goed verzorgen, dus vandaar mijn vraag.

Ik geef ze momenteel een paar keer per week een insect (mug of bromvlieg) en ook af en toe een druppel honing op een papiertje. De muggen worden altijd geaccepteerd en de honing ook, maar de bromvliegen niet altijd, terwijl ik las dat vliegen ook behoren tot het 'zachte' voedsel dat de werksters zouden moeten kunnen verwerken. En is bloemenhoning qua suikers voldoende voor nu?

Zojuist heb ik 5 flesjes Aminobolan Mega Forte gekocht voor €8,75 (+€5,50 verzendkosten helaas), om honingdauwsurrogaat te kunnen maken.

Iemand nog speciale tips of opmerkingen? Zeer welkom!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Voedsel voor mijn Campanotus cruentatus?

Bericht door hollyghost »

Geen ervaring met Campanotus, maar de bromvlieg kan misschien te groot voor ze zijn, waardoor ze er wel wat aan knabbelen maar dat er niets zichtbaar veranderd aan de vlieg.
Honing van alle soorten bevat genoeg suikers bij mijn weten. Als ze het aanvaarden zal hier geen probleem bij zijn. Eventueel kan je het wat verdunnen in water zodat het minder stroperig is.

Voor de honingdauw zal iemand met meer ervaring met Campanotus je best verder helpen :D
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Voedsel voor mijn Campanotus cruentatus?

Bericht door emier »

ze hebben warmer dan 22 graden nodig anders ontwikkelen ze niet
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Voedsel voor mijn Campanotus cruentatus?

Bericht door Cheezix »

Hartelijk dank voor de reacties en jullie hebben zeker gelijk :). Ik heb gisteren gekeken en het oude broed is vervangen door nieuw broed. Het oude is vast opgegeten omdat het eerder niet goed ontwikkeld was door te lage temperaturen.

Sindskort heb ik naast een warmtelamp nu ook een infrarood warmtemat. Onder de warmtelamp werd het rond de 24 graden in mijn formicarium (de reageerbuis ligt in de buitenwereld, maar is nu nog gesloten. De koningin en haar 5 werksters gingen toen inderdaad met hun broed recht in het licht van de lamp zitten om warmte te vangen. Normaal vermijden ze het licht dus ik had al een vermoeden dat het te koud was voor ze. De reageerbuis lag voor in de buitenwereld en daar was het ongeveer 20-22 graden. Met de warmtemat tegen de zijkant aan wordt het nu rond de 28 graden onder de lamp en rond de 25 graden op de reageerbuis. Deze heb ik nu ook bijna recht onder de warmtemat gelegd, zodat het geleidelijk aan minder warm is verder van de lamp af zodat ze zelf de beste temperatuur kunnen kiezen dichter bij of verder van de lamp af. De warmtemat kan ik niet onder het formicarium plaatsen, wantde bodem is veel te dik daarvoor. Dus de warmtemat heb ik aan de zijkant van het glas geplakt en schijnt dus nu warm infraroodlicht van links het formicarium in en ook de reageerbuis wordt hierdoor vanbinnen verwarmt.

Weet iemand of mieren of broed last kunnen hebben van direct warm infrarood licht?

Ps. ik gebruik een laser temperatuurmeter wat echt ontzettend handig is, omdat je elke plek in je formicarium nauwkeurig kunt meten.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Voedsel voor mijn Campanotus cruentatus?

Bericht door hollyghost »

Cheezix schreef:
Weet iemand of mieren of broed last kunnen hebben van direct warm infrarood licht?
Is het nest niet bedekt dan?
De werksters zelf kan geen kwaad, in de natuur komen deze ook in zonlicht terecht. Het broed daarentegen weet ik niet zeker. Ik zou zeggen van niet, zolang de temperatuur niet te hoog wordt.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Voedsel voor mijn Campanotus cruentatus?

Bericht door Cheezix »

Dank voor het antwoord. De reageerbuis ligt met de opening richting de infrarood mat die ik tegen de zijkant van mijn formicarium heb geplakt. Zie foto's. Dus ik denk dat er wat zwak infraroodlicht in de buis komt.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Voedsel voor mijn Campanotus cruentatus?

Bericht door Cheezix »

Update: mijn kolonie is inmiddels verhuisd naar de buitenwereld en hebben een mooie broedkamer in het zandnest. Deze hebben ze tegen het glas aan gegraven aan de kant van de infrarood warmtemat, dus het broed licht bijna tegen de mat aan, maar dat heeft blijkbaar hun voorkeur. Ik zou daarom zeggen dat het niet schadelijk is voor het broed, tenzij ik op langere termijn gehandicapte mieren krijg...
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Plaats reactie