Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

Goedendag,
Ik zal mijzelf even voorstellen.
Ik ben Arthur woon in Zwolle, en ben al een paar keer in de weer geweest met een mierenkolonie.
Mijn zoontje is er vooral helemaal gek van.. en hij vondt vooral die pittige mieren uit australie erg leuk.
Echter steeds niet van gekomen omdat ze moeilijk te vinden/te koop zijn... uiteindelijk kwam is ze dus vandaag
wel tegen op AntKeepingDepot.com koste wel een paar euro's maar goed.. het "vraag en aanbod verhaal" speelt ook bij
mieren blijkbaar... dus uiteindelijk een Queen besteld hier.
Echter wilde ik even kijken of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met deze mier, en of ze goede tips hebben...
Ik kon zelf niet zoveel vinden over bijvoorbeeld of je ze om kamertemp,. kan houden 18~22 graden... of dat deze downunder mieren toch een warmtematje nodig hebben. Speciaal voer nodig ? of volstaat suikerwater/druppie honing en insecten/meelwormen ook ? Afijn. Ik hoor t graag als iemand ervaring met de mooie mierensoort heeft.
( Ja ik weet dat ze lelijk kunnen steken.. en dat er allemaal verhalen rondgaan over doodgaan van een steek etc..
Ik wil er ook niet mee gaan knuffelen ofzo.. :o) )
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door emier »

voor zover ik weet houden alleen heel ervaren mierenhouder omdat de soort zo moeilijk is, of omdat het heel duur is
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Mika »

Dit zijn geen mieren voor als je kinderen hebt rondlopen.

Je houdt ook geen wespen in huis.
DUCKDUCKGO!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Hexednl »

Je weet dat ze heel moeilijk zijn om een kolonie mee te starten? En dat als het eenmaal gelukt is ze in aantal exploderen?
Daarbij komt dat ze heel pijnlijk kunnen steken.
Succes.
8-)
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

Nou, Bedankt voor de Positieve Reacties :o)
Maar ff verder Google,n dan voor extra info :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

Mika schreef:Dit zijn geen mieren voor als je kinderen hebt rondlopen.

Je houdt ook geen wespen in huis.
Ah, ik kwam een bericht uit t verleden tegen, ik zag dat je ze zelf ook gehad hebt ?... en fruitvliegjes at ze wel.. en even later was ze dood ? Jammer dat de foto\s niet worden weergegeven op t forum.
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

Hexednl schreef:Je weet dat ze heel moeilijk zijn om een kolonie mee te starten? En dat als het eenmaal gelukt is ze in aantal exploderen?
Daarbij komt dat ze heel pijnlijk kunnen steken.
Succes.
Ja,. ik kwam zelfs enorm overdreven verhalen tegen in het Guiness World records... alszijnde
"gevaarlijkste mier ter wereld" omdat er in t verleden mensen zijn overleden na een steek.. echter vergeten ze voor
t gemak erbij te vermelden dat er sprake was van een "anafylactische shock" oftewel Allergie wat inhoud dat die mensen
waarschijnelijk ook waren gestorven als ze door een Wesp of ander insect gestoken waren wat een beetje gif injecteerd.
Kortom, halve waarheden.
Ik kwam op youtube zelfs fimpjes tegen van iemand die zich opzettelijk meerdere malen voor de camera liet steken door
2 verschillende bullants... en ja dat deed wel zeer... maar daar bleef het ook bij... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

emier schreef:voor zover ik weet houden alleen heel ervaren mierenhouder omdat de soort zo moeilijk is, of omdat het heel duur is
Ok,.. ja ik heb wel mieren gehad in t verleden... maar om mezelf ervaren mierenhouder te noemen gaat wat ver...
Ik probeer het beste er maar van de maken, want ja.. ze kosten 400 Australische Dollars.. ( 245,- euro ) aan de prijzige kant.. maar ja... je vindt ze ook bijna Nergens... en al zowieso niet voordeliger... eenmalige stunt.... kijken hoe het loopt.
Tijd zal het leren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Mika »

Je houdt ze zoals een soort met verwarming. Verder loopt alles ongeveer hetzelfde. Het soort van zaken dat je al doende leert, daarmee dat men een verschil maakt tussen 'soorten voor beginners, en soorten voor gevorderden'...

Heel veel mieren hebben een moeilijk begin, en een explosieve fase... Maar deze mieren, die hyperagressief zijn, en niet leuk steken, beschouw ik zelf wel als een gevaar in huis.

Ik heb ze zelf nooit gehouden. Er was een ander lid die ze ooit had. Alle foto's zijn bij hem genomen.

Begrijp me niet verkeerd, het is een mooie soort, en ik houd me al 20 jaar voor dat er zelf ooit wel eens zal houden, maar nu bijvoorbeeld, met jonge kinderen, houd ik ze liever niet.

Mijn kinderen hebben nogal een allergische aanleg, en ik neem liever dat risico niet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Sneeuwuil »



Nee, geen ervaring mee :-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Mika »

Dat is een andere soort. Paraponera clavata. Heb ik al op mijn hand laten lopen... zonder steek.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Sneeuwuil »

Ok, ja dat klopt.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Luna »

245 euro voor een paar mieren?! :o wauw. Succes ermee, ik hoop dat het wat wordt (en ik ben benieuwd naar de foto's)
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

Ja, Tis dat ik er al een tijdje nieuwsgierig naar ben.. dus uiteindelijk maar wat dieper in de buidel getast voor 1 koningin... en het beste er maar van hopen... Ik kwam op youtube al wat filmpjes tegen van mensen die ook een Myrmecia Pyriformis hadden besteld bij AntkeeingDepot.com en het was zeer goed ingepakt, en een mooie grote mier. Ik zal zodra het een beetje echte Colonie wordt, een robuust Formicarium maken dat in de wandkast hier past met een deurtje ervoor... en zal er zeker zorg voor dragen dat ontsnappen,. onmogelijk is.. want ja,... ik weet niet of mijn kinderen wel of niet een allergie voor mierensteken hebben... Zowieso in de eerste fase zolang de Koningin nog alleen is.. ergens hoog boven in een kast met slot. :)
Als het allemaal een beetje goed gaat, zal ik foto\s filmpjes plaatsen hier op t forum, en wellicht ook op youtube. :o)
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Aljosha »

Gynes van deze soort zijn extreem moeilijk in het opstarten van een kolonie, daarom dat ik mij er zelf nog niet aan gewaagd heb, en ik heb al soorten van over heel de wereld gehouden, waaronder een 200.000 werkster kolonie van Atta (Is btw nu te bekijken in Pairi Daiza, Belgische dierentuin :) ). Deze gynes zijn semi-claustraal en hebben voeding nodig in hun stichtingsfase, als er niet genoeg voedsel aangeboden wordt kannibaliseren de larven elkaar. Honing is een goede voedingsbron voor de gyne, kleine halfdode krekels zijn een goede voedingsbron voor de larven. Natuurlijk moet je een warmtematje aanschaffen, Australië heeft nu niet bepaald kamertemperatuur klimaat.. lijkt me vanzelfsprekend.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Hexednl »

Arthur schreef:
Hexednl schreef:Je weet dat ze heel moeilijk zijn om een kolonie mee te starten? En dat als het eenmaal gelukt is ze in aantal exploderen?
Daarbij komt dat ze heel pijnlijk kunnen steken.
Succes.
Ja,. ik kwam zelfs enorm overdreven verhalen tegen in het Guiness World records... alszijnde
"gevaarlijkste mier ter wereld" omdat er in t verleden mensen zijn overleden na een steek.. echter vergeten ze voor
t gemak erbij te vermelden dat er sprake was van een "anafylactische shock" oftewel Allergie wat inhoud dat die mensen
waarschijnelijk ook waren gestorven als ze door een Wesp of ander insect gestoken waren wat een beetje gif injecteerd.
Kortom, halve waarheden.
Ik kwam op youtube zelfs fimpjes tegen van iemand die zich opzettelijk meerdere malen voor de camera liet steken door
2 verschillende bullants... en ja dat deed wel zeer... maar daar bleef het ook bij... :mrgreen:
Ik wens je alsnog veel succes, het is wel een hele gave soort. Hopelijk lukt het je om een kolonie te starten, en misschien een blog bij te houden. :-D
8-)
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

Dank je, moet nog even wachten... Ze is Dinsdag de 13e aug verstuurd.. en is nu net ( Ma 19 aug ) in Den Haag aan gekomen... moet nu nog door de douane heen komen... dus met de douane post-afdelingen hier, zal t nog wel een week duren...
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

De Dame is gearriveerd vanuit Australie.... Gisteren 20-Aug is ze gezond en wel aangekomen, met ook al
8 eitjes erbij.. :)

Heb haar gelijk maar in m,n zelfgemaakte Formicarium gelegd... en ze was al snel verhuisd...
Ze is een pittige dame... vandaag heeft ze al een vlieg aangevallen... vastgegrepen, ge-injecteerd met haar achternaald.. en nu ligt ie in dr nest... ( voor als de eitjes uitkomen denk ik ) :mrgreen:
MierGuldenEitjes.jpg
MierGulden.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Arthur op 21 aug 2019, 21:03, 3 keer totaal gewijzigd.
RickMarsman
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door RickMarsman »

Bij volledige bewerker & voorbeeld naast “verstuur” kan je bijlagen uploaden
1x Messor barbarus
1x Lasius grandis
1x Pheidole pallidula
1x Odontomachus monticola
1x Goniomma hispanicum
1x Camponotus barbaricus
1x Camponotus turkestanus
2x Odontoponera transversa
1x Iridomyrmex purpureus
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Luna »

Wauw, dat is een flinke tante :shock:
Lollig die gulden :lol:
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

Goed nieuws, mijn nieuwe vriendinnetje heeft vannacht nog 4 eitjes erbij gelegd... tel en nu 12 ! :o)
Warmte matje lijkt niet zoveel nut te hebben, aangezien tut-hola precies aan de andere kant gaat zitten.

Temperatuur is daar zo\n 24 graden, andere zijde waar t matje zit zo,n 27 a 28 graden.( blijkbaar te warm voor haar )

Ze is overigens druk in de weer met het verplaatsen van het beetje zand wat op het ytong/cellenbeton-gips terecht was gekomen in t nest... misschien wil ze de eitjes niet op t zand hebben liggen ??.. gebeurt in de natuur toch ook zou je denken...
Afijn.. laat haar nu even met rust... heb 2 kleine dopjes van drinkflesjes aan elkaar gelijmd met n lange sate-prikker eraan... zodat ik het makkelijk ( en veilig ) in het aquarium/mierenverblijf kan zetten..
In het ene zit een flinke druppel suikerwater, en in de andere honingwater 1/3 verhouding... 1 deel honing 3 delen water
eens kijken of hare majesteit nog een voorkeur heeft.. :)
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

Luna schreef:Wauw, dat is een flinke tante :shock:
Lollig die gulden :lol:
Ja, het is een Flinke meid :-) Kon niet zo snel een euro of 2 euro munt vinden... maar had nog wat "ouderwets" geld liggen.
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

Een paar eitjes erbij...nu 12 stuks..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Mika »

Ik zou zeggen: succes. Je hebt ook toch gezorgd voor een vochtigheids gradiënt?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

Nee, geen vochtigheids gradiënt...
( Wat dat ook moge zijn)..
Af en toe druppel ik wat water in de nestingang..als ik het warmtematje aan zet, ontstaat er wat condens op t glas..maar dat zit aan de rechterkant van t nest...maar madam zit al vanaf dag 1 aan de linkerkant.. terwijl het 30cm lopen is .. blijkbaar vindt ze 24graden en droog, beter dan 28graden en vochtig...Afijn ze kan zelf haar keuze maken. Tot nu toe doet ze het goed.. heeft inmiddels 14 eitjes.. Gaat zo nu en dan even aan de wandel...ordert en reinigt haar eitjes..en hangt soms vreemd genoeg ondersteboven of schuin aan het nest..en maakt haar pootjes dan schoon..
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Myrmecia pyriformis Queen met eitjes temp 22 graden

Bericht door Arthur »

Gezien de warme dagen kan de temperatuur in huis aardig oplopen hier.
Zo ook in het verblijf van onze dame :)
Warmtematje is al een tijdje niet meer aan geweest.... en om de proef eens op de som te stellen heb ik "Jawel" een
koelelement uit de vriezer aan de andere zijde van het nest tegen het glas gelegd...
En wat blijkt.... de dame uit australie is helemaal niet zo,n liefhebber van hoge temperaturen.
Tot 2x toe is ze nu al verhuisd met al haar eitjes van de ene zijde van het nest, naar de gekoelde kant...
Temperatuur bedraagt daar zo 20 a 22 graden... terwijl ongekoelde kant nu rond de 27 tot 29 graden schommelt..
Kortom.. t lijkt erop dat ik voortaan helemaal maar geen warmtematje meer gebruik, want klaarblijkelijk heeft ze een voorkeur voor een gemiddelde kamertemperatuur. scheelt weer stroom
RT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door RT »

Temperatuur en vochtigheid zijn niet alleen van belang voor de Gyne maar ook voor de broed in verschillende stadia (en later ook voor de werksters). Wanneer je op save wilt gaan raad ik je aan de voorhanden zijde info niet te negeren.

Een pyriformis kan wellicht prima overleven bij 20-22 graden, dit wil echter niet zeggen dat 20-22 graden de ideale temperatuur is voor broed om zich te ontwikkelen.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Luna »

Een gyne zoekt toch zelf de ideale omstandigheden voor haar broed? Als ze kan kiezen tussen warm en koud en ze kiest de koude kant, is dat dan een verkeerde keuze van de gyne?
RT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door RT »

Mijn reactie was positief bedoeld en had voornamelijk betrekking op
Kortom.. t lijkt erop dat ik voortaan helemaal maar geen warmtematje meer gebruik, want klaarblijkelijk heeft ze een voorkeur voor een gemiddelde kamertemperatuur. scheelt weer stroom
en een eerdere opmerking
Af en toe druppel ik wat water in de nestingang..
Het proces van ei tot mier is bij de Myrmecia pyriformis wat gevoeliger dan bijvoorbeeld bij de Lasius niger. Het zal zonde zijn als het proces wordt verstoord door nonchalance m.b.t. factoren die makkelijk aan te passen zijn.
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 augustus 2019
Locatie: Zwolle
Gender:

Re: Iemand ervaring met Myrmecia pyriformis

Bericht door Arthur »

RT schreef:Mijn reactie was positief bedoeld en had voornamelijk betrekking op
Kortom.. t lijkt erop dat ik voortaan helemaal maar geen warmtematje meer gebruik, want klaarblijkelijk heeft ze een voorkeur voor een gemiddelde kamertemperatuur. scheelt weer stroom
en een eerdere opmerking
Af en toe druppel ik wat water in de nestingang..
Het proces van ei tot mier is bij de Myrmecia pyriformis wat gevoeliger dan bijvoorbeeld bij de Lasius niger. Het zal zonde zijn als het proces wordt verstoord door nonchalance m.b.t. factoren die makkelijk aan te passen zijn.
Tja, er is geen "handboek" voor Hoe breng ik succesvol een kolonie Myrmecia pyriformis groot,...
Dus kwestie van uitproberen, en inderdaad ook de Queen gewoon een keuze geven.. dus Ene zijde koel ( kamer temp ) en andere zijde zet ik weer het 2,5watt warmtematje aan... maar met die temperaturen van nu zou dat te benauwd worden als ik ook nog eens het warmtematje zou aan zetten.
Verder heeft ze water in zowel een dopje, als in een testtube met watten, en suikerwater en honingwater.
Momenteel kruipt er nog een meelworm rond die ze soms even belaagd, en dan weer met rust laat... ze heeft toch nog geen larven... en ik kan ook nergens vinden hoe lang het duurt voordat er larven uit de eitjes komen... dus ik wacht nog even met het voeren van kleine krekels/maden/meelwormen.. want zelf heeft ze liever een druppie honing of andere vloeibare dingen..
Vochtigheidsgraad ook geen idee... t koele gedeelte waar ze nu zit, zit wat condens tegen de ruit...dus vocht is aanwezig... en als ze dat te vochtig vindt, kan ze de eitjes een paar cm opschuiven... Kortom... ze zal het verder zelf moeten bepalen waar ze gaat zitten.. dat weet dat beestje zelf het beste denk ik :)
Gesloten