Camponotus Nicobarensis (LP)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
LP
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Camponotus Nicobarensis (LP)

Bericht door LP »

Hallo en welkom bij mijn blog over mijn Camponotus Nicobarensis kolonie. Na een lange break van het mierenhouden ben ik weer terug en heb ik al een tijdje een Messor Barbarus kolonie en nu dus ook een Camponotus Nicobarensis kolonie waar deze blog over gaat.

Vragen en opmerkingen over deze kolonie zijn hier welkom : viewtopic.php?f=31&t=14199

Zaterdag 22 juni :
Heb net de kolonie binnengekregen in een test tube,1 koningin en 1 werkster met 3 poppen 4 larven en wat verse eitjes. Koningin ziet er goed uit met een mooie kleur maar de werkster mist wel een poot door de reis waarschijnlijk. Water is bijna op in de test tube en ga ze dus verhuizen maar eerst geef ik ze wat honingdauw en een fruitvliegje en twee dagen rust voordat ik dat doe.

Maandag 24 juni :
Oud buisje gekoppeld aan nieuw groter buisje. De werkster was op verkenning maar ging snel weer terug naar het oude buisje, nieuwe buisje is trouwens donker gemaakt met een washandje en oude buisje zit nu zonder beschutting.
LP
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Re: Camponotus Nicobarensis (LP)

Bericht door LP »

Dinsdag 25 juni :
Koningin en werkster willen niet verhuizen en water is helemaal op nu door de hitte van buitenaf. Heb er nu dus als extra motivatie om te verhuizen een zwak zaklampje op gericht. Hopen dat ze nu verhuizen.

Verdere info :
Het nest wordt gehouden op 22-26 graden met warmtematje, ze hebben nu nog alleen een test tube ga ze pas een buiten wereld geven als ze rond de 10 werksters zitten. Dit is een soort die snel groeit voor een Camponotus dus dat moet best snel gaan!

Foto’s :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LP
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Re: Camponotus Nicobarensis (LP)

Bericht door LP »

Woensdag 26 juni :
Nog steeds niet verhuisd dus had ik het warmtematje er een beetje ondergeschoven. Wat blijkt is dat deze koningin wel heel erg van warmte houdt omdat ze juist naar het warmtematje toe ging terwijl het wel iets van 33 graden was daar. Dus had ik het warmtematje er nog wat verder ondergeschoven zodat het haar nu wel te warm werd en ze ging precies hoeveel ik hem er meer ondergeschoven had achteruit van het warmtematje vandaan. Zo heb ik dus met kleine stapjes de heletijd het warmtematje er iets meer ondergeschoven en toen was ze uiteindelijk in het nieuwe buisje gegaan na een paar keer. Wel leuk om te zien dat ze echt de perfecte temperatuur opzoekt.

Donderdag 27 juni :
Ze zijn nu helemaal verhuisd en ik heb het oude buisje losgekoppeld. Heb ze nu een ingevroren vlieg gegeven en wat honingdauw en laat ze nu een week met rust omdat ze denk ik veel stress hebben gehad door de verhuizing.

Foto’s :
Hier zie je vooral de mooie kleur van de koningin :
1AE5A765-E930-41AF-808A-B1975FF0C89F.jpeg
Hier had ik ze de vlieg gegeven :
E8F179E4-4C59-462E-A472-42DEB15A84CB.jpeg
Ik had ze ook nog wat honingdauw gegeven :
BABC4505-FD11-465E-A08D-E427E26F9FBC.jpeg
De werkster ging nadat ze de honing had gedronken terug naar de koningin om haar via mond op mond de honingdauw te voeren :
24796CEE-DA5F-4B69-B205-3242CB321758.jpeg
Uiteindelijk wilde ze zelf ook nog wat drinken van de honingdauw :
F83128C8-7E1E-4CA8-9FD3-9DCB94C20438.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LP
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Re: Camponotus Nicobarensis (LP)

Bericht door LP »

Dinsdag 2 juli :
Ik heb toch besloten inplaats van ze 7 dagen met rust te laten ze 5 dagen met rust te laten. Omdat ik deze kolonie goed eten wil blijven geven zodat ze niks te kort komen en ik zelf denk dat 5 dagen rust ook genoeg is voor deze kolonie aangezien voor zover ik gezien heb ze niet heel gestrest worden van licht. Ik heb ze vandaag wat meer honingdauw gegeven en 2 ingevroren fruitvliegjes. Ik heb ook het afval dat er lag (een halve vlieg en een beetje overgebleven honingdauw) verwijdert uit het buisje. Voor de rest is er nog steeds maar 1 werkster en de koningin maar ze zien er gezond uit en hebben 3 poppen, rond de 3 larven en ongeveer 5 net gelegde eitjes. Ik denk dat de volgende keer dat ik ze eten ga geven (over 5 dagen) er waarschijnlijk wel minimaal 1 van de poppen is uitgekomen.

Foto’s :
Dit is hoe het eruitzag toen ik net de beschutting eraf had gehaald.
0E44893C-CB26-4C55-9310-80757F2FED7D.jpeg
Het honingdauw en de fruitvliegjes werden goed aangenomen.
D7EE8B25-14C7-4539-8424-74BBB285AD7F.jpeg
Ik merk dat bij deze soort het mond op mond voeden heel vaak gebeurt. Best gaaf om te zien.
D2BD70C4-F37F-457E-BABE-0DD520A7FDA9.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LP
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Re: Camponotus Nicobarensis (LP)

Bericht door LP »

Zondag 7 juli :
Ik heb besloten om ze een buitenwereld te geven. Aangezien ik vandaag het nest in keek en ik zag dat ze nu 5 poppen hadden die nu elk moment konden uitkomen en wanneer die uitkomen zijn er dan 6 werksters en aangezien ze vrij actief zijn denk ik dat het moeilijk gaat worden dan om het eten nog in de test tube te schuiven. Dus heb ik een godmorgon bakjes set gehaald en het beste bakje uitgekozen voor ze. Toen heb ik watjes op de grond van het bakje gelegd zodat ik de buitenwereld kon bevochtigen en omdat je de mooie kleur van de werksters beter ziet op wit. Toen heb ik de randjes ingesmeerd met anti uitbraak (een mengsel van talkpoeder en alcohol) en heb ik ook rond het gat dat in de deksel zit wat gesmeerd. Vervolgens had ik nog een watje in dat gat gedaan zodat ik zeker wist dat het escape proof was en er alsnog lucht binnen zou komen. Had ze erin gedaan en de werkster ging gelijk op verkenning en nam de 2 fruitvliegjes mee die ik op een van de watjes gelegd had. Helaas zag ze de honingdauw dat ik er ook gelegd had wel over het hoofd. Ik had trouwens ook nog een watje om een tube gerold en toen in de test tube gedaan zodat de ingang wat verkleint was. Omdat ik de kolonie nu niet hoef te storen om ze eten te geven ga ik dus nu ook voor een lange tijd niet kijken in het reageerbuisje. Dus totdat ik zie aan hoeveel werksters er in de buitenwereld zitten bij het voeden dat ze in een formicarium kunnen (ik wil ze pas een klein formicarium geven als ik zie dat er minimaal 10 werksters naar buiten komen bij het eten geven). Zullen er geen updates komen behalve als ik iets zie bij het voeden dat ik wil delen.

Foto’s :
DA38A371-AC42-4F74-AC69-858FAB4DD97A.jpeg
Iets dat mij opviel is dat er ook een naaktpop is.
8C463421-8EC5-40D3-8484-8B9A3822C2E6.jpeg
De setup nu :
A20C7F3A-27A8-44AB-AF92-FB1A822CCB13.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hawkeye
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 juni 2019
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Camponotus Nicobarensis (LP)

Bericht door Hawkeye »

waarom heb je zoveel wattenschijfjes neergelegd?
Bekijk mijn plannen om een mini ecosysteem te bouwen in een Paludarium. Een klein paradijs voor mijn Camponotus ligniperda. Alle tips, trucks en andere feedback zijn van harte welkom.
https://www.youtube.com/watch?v=5SRjM9vNY5Y
LP
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Re: Camponotus Nicobarensis (LP)

Bericht door LP »

Zodat ik de mooie kleur van de mieren beter kan zien op een wit watje + zodat ik de buitenwereld kan bevochtigen zonder zand te gebruiken.
Vragen en opmerkingen voortaan in viewtopic.php?f=31&t=14199
LP
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Re: Camponotus Nicobarensis (LP)

Bericht door LP »

Zaterdag 13 juli :
Goed nieuws! Terwijl ik de kolonie eten gaf zag ik een 2e werkster, dit betekent dus dat minimaal 1 pop is uitgekomen. Ik heb het gevoel dat ik hierna ook nog een derde andere werkster zag maar dit weet ik niet zeker.
Helaas heb ik geen foto’s ervan kunnen maken omdat de nieuwe werkster nog wat verlegen was en snel weer terug het buisje in ging.
LP
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Re: Camponotus Nicobarensis (LP)

Bericht door LP »

Update :
Ik ben weer terug op het forum na een tijdje. Ik was namelijk op vakantie voor 3 weken. In de tussentijd heeft mijn moeder ze 1x eten gegeven nadat ik anderhalve week weg was maar nu ben ik weer terug. De kolonie heeft het even wat mindere eten overleefd dat zag ik namelijk toen ik ze eten ging geven. Doordat er inenen heel veel lucht het bakje in kwam nadat ik de deksel eraf had gehaald raakten ze namelijk in paniek en liepen er ongeveer 7 werksters in de buitenwereld te rennen :shock: . Na een tijdje waren ze weer wat rustiger geworden en had ik ze veel fruitvliegjes gegeven met wat appel. Fruitvliegjes werden goed aangenomen maar de appel vonden ze niet zo interessant. Voordat ik op vakantie was gegaan had ik trouwens nog een test tube vol suikerwater in het bakje gelegd (waar ze flink uit gedronken hadden) en nog een verdonkerde test tube met normaal water omdat in hun oude test tube het water heel rood was. Dus gaf ik ze de mogelijkheid om te verhuizen. Weet nog steeds niet of ze zijn verhuisd of niet (ze komen namelijk uit de ingang van het oude buisje en vanuit het nieuwe buisje). Maar natuurlijk is het heel goed nieuws dat er inenen 7 werksters rondliepen want 3 weken terug waren er in totaal nog maar 2 werksters dus ze zijn flink bezig geweest. Nu ze het zo goed doen wil ik ze in een iets overzichtelijkere setup zetten waar ik ze beter in kan bekijken. Dus heb ik de antkit bundle 1 gekocht en ga ik ze daarin verhuizen omdat ik denk dat het nest en de buitenwereld precies goed is voor met hoeveel ze nu zijn (ik schat dat ze nu met ongeveer 10 zijn). Ik krijg die volgende week binnen en ga ze dan daarin verhuizen en zal daarover ook nog een bericht plaatsen. (Sorry dat er geen foto’s zijn die komen volgende week!)
LP
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Re: Camponotus Nicobarensis (LP)

Bericht door LP »

Vrijdag 16 augustus :
De kolonie is officieel verhuisd naar het schonere buisje. En het oude buisje heb ik weggehaald. Maar goed ook dat ik ze de keuze gaf om te verhuizen aangezien het oude buisje extreem vies was toen ik hem nu wat beter kon bekijken. Ik zag trouwens wel tijdens de verhuizing de koningin helemaal achterin het bakje rondrennen. Ik hoop dat ze gewoon pas net uit het buisje was gegaan en dat dit een omweg was naar het nieuwere buisje hier ging ze namelijk daarna snel in (ik kwam net mijn kamer binnen toen ze al aan het rondrennen was dus ik weet niet of ze dat al een tijdje aan het doen was). Ze zag er wel gezond uit alleen had ze een iets kleinere abdomen maar dat komt misschien omdat ze even een pauze heeft van het eitjes leggen? De verhuizing zelf heb ik niet gezien trouwens alleen kwamen ze ineen keer nooit meer uit het oude buisje lopen dus daaraan zag ik het. Nadat ik het oude buisje weggegooit had heb ik ze nog wat honingdauw gegeven die ze goed aannamen!

Foto’s :
B94F493D-2EBD-4156-9F99-536FDDD9AB1D.jpeg
DC040D0A-CACE-4330-AEF8-0A437AC43B84.jpeg
07A9CD9B-990F-40B7-BF72-415DCE9AB607.jpeg
9A392829-8277-4615-8E0B-A4247A603E05.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie