Voormalig aquarium 2

Vragen en info over kunstmatige nesten
Spok
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 augustus 2015

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Spok »

Beste. Ik heb met veel belangstelling jouw bouwproject gevolgd ik vroeg me nu af hoe het zit met je formicarium en de bewoners. Misschien kan je nog wat foto's uploaden.
Ik wil ook zo een soortgelijk formicarium bouwen aangezien ik veel terrariums heb gebouwd en de bouwwijze ongeveer gelijk is!
1.1 chameleo furcifer pardalis nosy be
1.3 chameleo brevicaudatus
1.2 chameleo temporalis
1.1 chameleo calyptratus
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Spok

Bericht door Westdijk »

Spok schreef:Ik heb met veel belangstelling jouw bouwproject gevolgd ik vroeg me nu af hoe het zit met je formicarium en de bewoners. Misschien kan je nog wat foto's uploaden.
Hier kan ik heel kort over zijn, helaas voor jou. Het formicarium heeft op het moment nog geen bewoonsters. De komende winter ga ik pas met het deksel aan de slag. Volgend jaar, als mijn kolonies tenminste in goede staat uit de koelkast komen, heb ik een kolonie die groot genoeg is om hierin te passen.

Ik las dat je veel terrariums hebt gebouwd, ik heb heel veel informatie met lezen van een reptielenforum gehaald om mijn fantasie te verwezenlijken. Alleen heb ik nog geen enkele ervaring met het houden van mieren in een dergelijk nest. Het lijkt misschien natuurlijk wat ik heb gemaakt, maar laten we realistisch zijn, dat is het totaal niet. Jij daarin tegen bent waarschijnlijk veel beter in staat om de natuur in een bak na te bootsen.

Wil je nog ergens specifiek opnamen van gemaakt hebben? Het staat onaangeroerd sinds het maken van de laatste foto's nog altijd op dezelfde plank in de boekenkast.
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door JDbaas »

Ik vind het een prachtig kunstwerk en ik hoop dat u er nog veel plezier mee gaat beleven. ;)
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: JDbaas

Bericht door Westdijk »

Ik hoop met je mee en bedankt voor je reactie.
Spok
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 augustus 2015

Re: Spok

Bericht door Spok »

Westdijk schreef:
Spok schreef:Ik heb met veel belangstelling jouw bouwproject gevolgd ik vroeg me nu af hoe het zit met je formicarium en de bewoners. Misschien kan je nog wat foto's uploaden.
Hier kan ik heel kort over zijn, helaas voor jou. Het formicarium heeft op het moment nog geen bewoonsters. De komende winter ga ik pas met het deksel aan de slag. Volgend jaar, als mijn kolonies tenminste in goede staat uit de koelkast komen, heb ik een kolonie die groot genoeg is om hierin te passen.

Ik las dat je veel terrariums hebt gebouwd, ik heb heel veel informatie met lezen van een reptielenforum gehaald om mijn fantasie te verwezenlijken. Alleen heb ik nog geen enkele ervaring met het houden van mieren in een dergelijk nest. Het lijkt misschien natuurlijk wat ik heb gemaakt, maar laten we realistisch zijn, dat is het totaal niet. Jij daarin tegen bent waarschijnlijk veel beter in staat om de natuur in een bak na te bootsen.

Wil je nog ergens specifiek opnamen van gemaakt hebben? Het staat onaangeroerd sinds het maken van de laatste foto's nog altijd op dezelfde plank in de boekenkast.
Wel ik maakte steeds terrariums voor men kameleons , dwergkameleons en voor pijlgifkikkers
De manier waarop ik de bakken maakte was met turf of cocopeat of eco-earth dit gaf een bruinkleurig grond effect
Jij hebt meer een rotseffect gedaan via tegellijm en dergelijke ik kan alleen maar zeggen dat je het perfect gedaan hebt ;)
Niets op aan te merken
Ook heb ik een trucje van je geleerd om yton te kleuren via die theezakjes !
Wel als de kolonie er mag intrekken word een leuk moment
1.1 chameleo furcifer pardalis nosy be
1.3 chameleo brevicaudatus
1.2 chameleo temporalis
1.1 chameleo calyptratus
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Blue »

wat een mooi nest zeg
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Redneck »

WoW knap gedaan kerel.
Ik kreeg t vermoeden bij t doorlezen van je post dat je mogelijk in t verleden ook aquarium achterwanden heb gebouwt, hier komt namelijk n soortgelijk proces bij kijken alleen is de afwerking uiteindelijk met epoxy

Werkelijk waar knap gedaan, i take my hat off to you Sir
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Blue & Redneck

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor je reactie, Blue.

Redneck, ik heb weinig met vissen en nog nooit een achterwand voor een aquarium gemaakt, maar met lezen verzamel je al snel een heleboel informatie, daarna is het een kwestie van je goed voorbereiden en aan de slag gaan. Leuk hoor, een beetje creatief bezig zijn.
Gebruikersavatar
Redneck
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Redneck »

Ik heb er redelijk wat gebouwt in t verleden en nu ik dit zo zie kan ik mijn opgedane ervaring van die tijd dus nu weer gewoon in een nieuw avontuur gaan steken, ytong uitbikken word n nieuwe voor me maar met alle info op dit forum en jullie hulp weet ik zeker dat ik n eind ga komen

Gr Redneck
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

@redneck: Gewoon aan de slag gaan en je doet mij en ook de overige leden een groot plezier door alles wat je doet vast te leggen en met ons te delen. Zo leren we van elkaar. Veel succes.
Een nieuwe winter en dus tijd om het formicarium te voltooien. Het idee voor het deksel was een open variant met een gracht als barrière en eventueel verlichting. Ik heb van het laatste afgezien om het eenvoudig te houden en omdat ik geen ster ben met elektronica. Eerlijk gezegd er zelfs een beetje huiverig voor, vooral in combinatie met water. Het water in de gracht zal de mieren in de bak houden. De breedte en diepte van de gracht draagt daar wel zorg voor. De werksters van de Lasius niger zijn drie tot vijf millimeter groot. Een plas water dat driemaal de lichaamslengte is of groter houd weerhoud volgens mijn ervaringen mieren ervan om te trachten het over te steken.

Afbeelding

Afbeelding
De gracht loopt aan één kant schuin af en is dertig millimeter breed aan de bovenzijde, twintig millimeter aan de onderzijde en ruim tien millimeter diep.

Een eerdere poging om zelf met hout aan de slag te gaan eindigde in teleurstelling. Al leverde het mij wel enige afmetingen op, om er toch nog enigszins positief op terug te kunnen kijken. Het was reden genoeg om het uit te besteden. Een neef met veel meer talent in houtbewerking was mij graag ter wille. We hebben samen het ontwerp besproken en de rest heb ik geheel aan hem over gelaten. Ik zou toch alleen maar in de weg hebben gelopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hij heeft het gemaakt van Trespa. Het bestaat uit twee op elkaar gelijmde platen. Om de waterdichtheid van de gracht te waarborgen heeft hij gebruik gemaakt van vloeibare rubber op de bodem. Het opgedroogde rubber glimt, maar eenmaal gevuld met water levert het glimmen geen probleem meer op. Al kreeg ik wel de waarschuwing mee dat het rubber geen oneindige tijd mee gaat.

Afbeelding

Afbeelding
Het deksel steekt aan alle kanten van het formicarium verscheidene centimeters uit om een zo groot mogelijke opening te creëren. Op de foto misschien een vreemd gezicht, maar ik vind het er zelf goed uit zien. Het zal me in staat stellen om vrijwel overal in de glazen bak bij te kunnen komen met mijn handen dan wel een pincet. Het vergemakkelijkt aanzienlijk het onderhoud van de kolonie en ik hoef me tevens geen zorgen te maken over gebrek aan ventilatie.
Het deksel is aan de onderzijde buitenkant vast gelijmd aan het glas. Een noodzakelijke maatregel omdat ik geen enkel risico wil nemen met een uitbraak. Mieren hebben weinig ruimte nodig om zich ergens een weg door heen te banen en als er ergens een gaatje is zullen ze het gegarandeerd vinden is mijn ervaring. De mieren zijn immers goede verkenners, de werksters zijn met velen en ze hebben alle tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het kreeg een standplaats toegewezen op een dressoir in de woonkamer, maar voor het zijn uiteindelijke plek heeft gekregen ben ik nog in de weer geweest om de oneffenheden te overbruggen tussen het hout en steen van het dressoir met een plaat van onbekend (isolatie)materiaal en papier. Misschien dempt het mogelijk ook nog wat trillingen als ik de deuren van het dressoir open en dicht doe.

De kolonie die ik op het oog heb om te verhuizen naar het formicarium bevind zich vanwege de diapauze momenteel nog in de koelkast bij een temperatuur van 5 °C. De groei ervan was gedurende het afgelopen jaar indrukwekkend te noemen en tenzij het een tegenslag heeft ondervonden gedurende haar verblijf van verscheidene maanden in de koelkast zal het dit jaar verhuizen naar een nieuw onderkomen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Mika »

Die gracht vind ik heel mooi, ik heb zelf nog nooit zo iets gerealiseerd. Ik vraag me wel af of water voldoende gaat zijn.

Kan ik zoiets ook maken, (bijvoorbeeld voor Oecophylla, waar het zeker wel gaat werken.)
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door GvG »

Zeker interessant, ook voor mijn Atta's. Inderdaad een beetje weinig water, verversen en bijvullen zal vaak nodig zijn. Het ziet er degelijk uit, complimenten!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Mika »

Ik zou olie gebruiken, of toch iets dat ze ook niet graag ruiken. Ik heb vroeger wel eens watergrachten gebruikt (gegoten in gips en ondoordringbaar gemaakt); de Lasius niger werksters liepen daardoor, en het werd een grote smeerboel.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mika en GvG

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben heel blij met wat mijn neef voor me heeft gemaakt en het uiteindelijke resultaat. We zullen van zelf gaan zien of de gracht werkt. Ik ga het eerst proberen met water. Mijn ervaringen zal ik natuurlijk in mijn blog met jullie delen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Kegge »

dat is toch weer fraai bedacht en gemaakt. Nu nog een ophaalbrug en het is helemaal af :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Kegge

Bericht door Westdijk »

Een ophaalbrug! Daar had ik nog niet aan gedacht, Kegge. :lol: Bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door tempant »

Opnieuw erg straf gemaakt, zeg! Dat wordt een pronkstuk voor de woonkamer (of waar die ook mag komen). Net als Mika zou ik wel voor olie opteren eerder dan water. Olie verdampt veel trager dan water, maar nog belangrijker zal het de mieren er meer van weerhouden de gracht te proberen over te steken. Volgens mij zullen sommige mieren zich toch in (eerder op) het water wagen in te hoop onbekend terrein te verkennen. Houd er ook rekening mee dat ze zullen proberen de gracht te dempen met afval. Maar dat zal je snel genoeg zien, vermoed ik.

Benieuwd naar je ervaringen!!
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: tempant

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor je achtergelaten reactie. Ik ben heel blij met deze bak in de woonkamer en de rest zal geheel van de mieren af gaan hangen. Als het zover is dan kan je er over lezen in mijn blog.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door timdgd »

Ik kijk net door de foto's heen en ik moet zegen dat dit misschien wel het mooiste formicarium is wat ik ooit heb gezien! :o .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: timdgd

Bericht door Westdijk »

Zoiets is altijd leuk om te lezen, maar de toekomst moet nog uitwijzen of het formicarium ook praktisch is.

Ik heb een heleboel informatie vergaard op een reptielenforum over terrariums, alles wat ik van belang beschouwde aan informatie verzameld en waar nodig vragen gesteld voor ik zelf aan de slag ben gegaan. Dan zie je wat zij allemaal voor mooie bakken hebben en sta je pas echt te watertanden.
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door MBS »

Blijf zo gaaf hoe je dit gemaakt heb, vind het echt heel mooi gedaan,
nu vraag ik me wel af of je er nu iets in heb zitten en hoe dat gaat ?.
ook vraag ik me af hoe je de bevochtiging doe.

Nogmaals erg knap en mooi gemaakt!.
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: fylenzo

Bericht door Westdijk »

De kolonie Charlie is erin gehuisvest. De afgelopen maanden zijn wel een aantal dingen naar voren gekomen waar ik achteraf bekeken beter over na had moeten denken. De gracht is hier een goed voorbeeld van. Het werkt zoals was voorzien. Ik ben er heel tevreden over. Tijdens het aanbreken van het najaar bleek de uitdaging om een passende box van tempex te vinden te groot voor mij en degenen die mij in de zoektocht hebben geholpen. Ik had mijn neef twee deksels moeten laten maken, eentje met de gracht aan de binnenkant, zou me een heleboel werk hebben bespaard. De rest moet je maar in mijn blog lezen. ;)

Wat de bevochtiging betreft is het ontwerp voorzien van twee waterreservoirs. Elk blok is onafhankelijk van elkaar te bevochtigen. Het is hier allemaal te lezen en er zijn opnamen van gemaakt.
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door MBS »

ohh oke leuke blog over je Charlie kolonie.
erg mooi
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Luna »

Het is dan wel een heel oud topic, maar ik wilde even delen dat ik dit een prachtig project vind!! Ik had je blog al gelezen over de kolonie die deze bak ging behuizen, maar het maken ervan is ook gaaf om te zien! Complimenten.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Luna

Bericht door Westdijk »

Je bent inderdaad diep aan het graven geweest om deze naar boven te halen. Ik hoop dat je er iets aan gaat hebben. Bedankt voor het compliment. De kolonie Charlie was toch wel mijn pronkstuk.
Er is ook nog een vergelijkbaar terrarium van mij hier terug te vinden. viewtopic.php?f=11&t=9516 Deze heb ik nog steeds niet in gebruik genomen, omdat ik de mieren van de schuifdeuren weg wil kunnen houden en daar faal ik nog altijd in, maar misschien komt het bouwverslag je zelf van pas en is vergelijkbaar met deze.

Plastic wegwerp bierbekers, koekdozen, aquariums en zelfs een gloeilamp, maar deze laatste heb ik nooit in gebruik genomen. Het was een wat vreemde hersenkronkel die mij door een sombere dag hielp.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Luna »

Die gloeilamp had ik idd ook al gevonden :lol:
Plaats reactie