Liometopum microcephalum

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Liometopum microcephalum

Bericht door Mika »

Ik ga me na lange tijd nog eens wagen aan een blog.

Ik had ooit, in Italië, in 1995, een gyne gevangen van deze soort, maar ik kende de soort niet op dat moment. Ze legde een aantal eitjes, maar stief zonder werksters.

Vorig jaar kocht ik een boekje over mieren

http://www.delachauxetniestle.com/ouvra ... 2603024300

en ik realiseerde me tijdens het lezen dat dat die soort moest zijn geweest.

Ze leven blijkbaar hoog in grote bomen, waar ze een zekere protectieve rol vervullen. Ik neem aan dat ze niet zo zeldzaam zijn als vermoed, maar eerder moeilijk te onderzoeken in die bomen.

De gyne is met 12 mm veel groter dan de minor werksters met 3.5 mm. Na verloop van tijd, als de kolonie veel groter geworden is zou er een major vorm verschijnen van 7 mm lengte.

Ze zijn enorm snel en actief in recruitment. Toen ik de kolonie kreeg had ze een 50tal werksters, en soms zag ik daarvan een 40tal in de arena, rondom gegeven dode vliegen. Momenteel hebben ze een 70tal werksters, met een mooie broedhoop van zeker een 40tal poppen en larven. Ze accepteren voornamelijk honingdauwsurrogaat, maar verdrinken nogal gemakkelijk, daarom durf ik ze maar kleine hoeveelheden geven. Er zijn de eerste weken zeker een 10tal werksters verdronken en overleden. Wegens de mogelijkheid van snelle aangroei ben ik van plan ze in een gipsnest over te brengen.
liometopum1.jpg

Vragen en opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Liometopum microcephalum

Bericht door Mika »

De kolonie groeit redelijk snel aan, ik tel ongeveer evenveel werksters (een zeventigtal, verder kom ik niet), maar er is nu een berg van een 40-50 poppen, naast een stapeltje broed met eitjes en jonge larven.

De gyne is zeer rustig, en beweegt nagenoeg niet, ook niet bij verstoring... Dit heeft volgens mij te maken met het leven in de bomen, versus in de grond.

Er was wat schimmelgroei in een connectie buisje; daarom heb ik de watervoorraad verschoven, zodat die niet meer verwarmd wordt, en dus de luchtvochtigheid daalt. De mieren hebben toen ogenblikkelijk het broed gesplitst naar eitjes, larven ( en gyne) tegen de watervoorraad, en poppen in het midden.

Vragen en opmerkingen
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie