Mijn eerste winterslaap. Nog een aantal vraagjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Mijn eerste winterslaap. Nog een aantal vraagjes

Bericht door Grotfang »

Hallo.
Het is al bijna tijd voor de winterslaap. Ik heb nog niet heel lang mieren, en ik weet niet zo goed hoe ik de winterslaap voor mijn mieren voor kan bereiden. Ik heb 1 messor barbarus kolonie, 1 myrmica rubra koningin (die nog steeds geen werksters heeft na dat ik haar dit jaar heb gevangen, alleen nog wat eitjes), een lasius flavus koningin met wat poppen, +- 5 lasius niger koninginnen met rond de 6w, en 2 lasius niger kolonies van 1 jaar oud. Ik denk dat ik mijn messor kolonie in mijn kamer laat staan. Daar is het rond 15 graden in de winter.
Ik wil al mijn andere kolonies wel in een koelkast doen ofzo. Ik had in gedachten om een mini koelkast te kopen, maar ik weet eigenlijk niet of dat een goed idee is. De meeste mini koelkasten trillen vaak ook een beetje. Nu wil ik dus weten wat ik moet doen of kopen, en als een mini koelkast een goed idee is, welke moet ik kopen? Welke is het beste om mieren in te houden?

Ik wil ook graag weten wanneer het het beste is om de winterslaap te starten en te stoppen. En moet ik de kolonies nog eten geven tijdens de winterslaap? Ik hoor het graag. :)
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijn eerste winterslaap. Nog een aantal vraagjes

Bericht door Luna »

Ik pieker ook nogal over de winterslaap.. hier een la van de koelkast tot mn beschikking en daar komt dan niemand bij. Maar idd hoe zit dat met voeren en vocht enzo.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mijn eerste winterslaap. Nog een aantal vraagjes

Bericht door Westdijk »

Je zal vermoedelijk verschillende antwoorden krijgen op je vragen. De ervaringen verschillen. Zelf begin ik in oktober met het afbouwen van voedselaanbod voor de Lasius niger en breng ik de koloniën over naar een kamer of een berging waar de temperatuur lager is dan in de woonkamer. Ik doe het zelf liever stapsgewijs. In de berging is de temperatuur gedurende de winter tussen de 11 en 13°C. Soms zijn er ook uitschieters tussen. De mieren beginnen dicht op elkaar te kruipen en gaan spaarzaam met hun energie om.

Een paar weken later zal rond november alles naar de koelkast verhuizen voor de diapauze, waar de temperatuur 5°C constant is. Ik geef dan geen voedsel meer, maar blijf hen wel van water voorzien. De mieren vormen zwarte bolletjes, zo dicht zitten ze tegen elkaar aan. Een enkeling begeeft zich in de buitenwereld en loopt daar tergend langzaam rond.

Rond maart begint er een omgekeerde verhuizing. De koloniën gaan eerst naar de berging, soms nog naar een kamer, voor ze uiteindelijk in de woonkamer belanden. De zwarte bolletjes beginnen te ontrafelen, omgekomen werksters worden afgevoerd en de activiteiten in de gangen beginnen weer toe te nemen. Ik begin dan weer met het geven van voedsel, fruit en suikerdeeg.

Zo doe ik het nu. In het verleden heb ik een kolonie vanwege het aantal slachtoffers in de buitenwereld ook weleens eind januari naar de berging verhuist. Ik kan deze zorgen niet uit je hoofd praten en doe er ook geen poging toe. Na een paar winters en als de koloniën groter zijn zal je minder ongerust zijn als er een paar slachtoffers zijn te betreuren.

In het verleden voerde ik nog wel, maar na het verlies van een kolonie in de koelkast heb ik sindsdien daarvan afgezien.

Het is ook gebeurd dat de mieren in februari, in de koelkast, actiever waren geworden. Ik heb de kolonie eerder verhuist dan de rest.

Een kolonie die vanwege de grootte van de bak niet in de koelkast paste bracht deze tijd buiten door op een overdekt balkon in een afgesloten doos van piepschuim en purschuim met een kleine opening aan de onderkant voor de aanvoer van zuurstof.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Mijn eerste winterslaap. Nog een aantal vraagjes

Bericht door Grotfang »

Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Geef je helemaal geen eten meer of geef je heel af en toe nog een klein beetje als ze in de koelkast staan?

In wat voor soort koelkast zet je de mieren? Ik ben nu opzoek naar een geschikte mini koelkast, maar ik weet niet echt welke nu goed is of niet.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mijn eerste winterslaap. Nog een aantal vraagjes

Bericht door Westdijk »

Grotfang schreef:Geef je helemaal geen eten meer of geef je heel af en toe nog een klein beetje als ze in de koelkast staan?
Helemaal geen eten. Een feit is dat ik een kolonie Lasius niger tijdens de diapauze in de koelkast heb verloren. In slechts een paar dagen tijd vielen de meeste slachtoffers. Ik schat de sterkte van de kolonie op 600 werksters. Ik vermoed de uitbraak van een ziekte. Moeilijker is het voor mij om de oorzaak te achterhalen. Ik had hen sporadisch van insecten voorzien en ik vond een half verteerde mier in het drinkwater. Het bekijken van de slachtoffers leidde tot niets. Ik kan hen een ziek insect hebben gegeven, ondanks dat mijn vangst zeer levendig was en zich lastig liet vangen, dat in mijn beleving op een goede gezondheid lijkt te duiden. Het restant van de mier in het drinkwater kan het water vergiftigd of besmet hebben.
Hoe groot acht jij de kans dat inheemse mieren in de natuur gedurende de winter voedsel vinden? Belangrijker is mijn volgende vraag: durf je, als je in mijn schoenen stond, een volgende kolonie te riskeren door hen dezelfde behandeling te geven als je daarmee mogelijk de dood van een andere kolonie hebt veroorzaakt? Het zijn geen huisdieren vergelijkbaar met een hond of kat, maar ik neem eenvoudig het risico niet meer. Ik ga hierbij op mijn gevoel af.
Het waren wel de meest psychopatische mieren die ik ooit heb gehad, maar ze waren in ieder geval nooit saai.

Wat de koelkast betreft kan ik je helaas niet helpen. Ik heb één koelkast en reserveer een plank voor hen, dat ze soms moeten delen met pakken melk, flessen en blikjes. Er zijn echter andere mogelijkheden. In mijn geval heb ik in het verleden ook gebruik gemaakt van een overdekt balkon, met een plaats in een geïsoleerde doos van piepschuim en purschuim. Misschien heb je een onverwarmde schuur, als het idee van mieren in een koelkast bij je levensmiddelen of de aanschaf van een koelkast je tegenstaan.

Zoek je eigen weg in deze hobby. Mijn ervaringen hoeven niet hetzelfde te zijn van andere hobbyisten op deze site. Iedereen doet na verloop van tijd andere ervaringen op, of dezelfde ervaringen onder verschillende omstandigheden. De Lasius niger is een vergevingsgezinde soort die onze stommiteiten in de meeste gevallen wel overleeft, maar ik probeer er wel van te leren.
Plaats reactie