Mieren lopen op en verbouwen spinnenweb

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
RFrerejean
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 oktober 2019

Mieren lopen op en verbouwen spinnenweb

Bericht door RFrerejean »

Hallo mierenliefhebbers,

Sinds een paar jaar doe ik aan macrofotografie, waardoor mijn nieuwsgierigheid naar kleinere diertje steeds groter is geworden. In mijn tuin lopen meestal veel mieren rond en eind april dit jaar zag ik er verschillende over een spinnenweb lopen. Dit wekte mijn interesse op, waardoor ik er een tijdje bij ben gaan zitten. Het was trouwens niet een normaal spinnenweb, maar eentje die tussen de bladeren, laag bij de grond zit en waarbij het eigenlijk lijkt alsof er geen structuur in zit.
De mieren waren meestal met 1 of 2 tegelijk bij het web bezig. Ze liepen over de draden en begonnen ook draden te verplaatsen met hun kaken.
Weet iemand of ze dit vaker doen? En weten jullie ook waarom?

Het gedrag van deze mieren heb ik ook gefilmd, dus als je het wilt zien kan dat hier:

Hopelijk kan iemand me hier helpen, ik ben namelijk al een tijdje opzoek naar een antwoord of iemand die hetzelfde heeft gezien.

Groetjes, Roanne Frerejean
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Mieren lopen op en verbouwen spinnenweb

Bericht door Koejj90 »

Wauw, wat een mooie waarneming en super goede kwaliteit van de beelden! Ik ben ook nieuwsgierig naar meer informatie.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mieren lopen op en verbouwen spinnenweb

Bericht door Erikomanos »

https://www.sciencemag.org/news/2019/0 ... ue-sibling

Misschien is het zoiets?
Kort samengevat:

Mieren foerageren en zetten hun leven vaak op het spel voor het welzijn van de kolonie.
Als er dan wat te eten hangt in een web en het web is niet ‘giftig’ dan kan het zo zijn dat ze het erop wagen.
En als ze vast komen te zitten dan scheiden ze een geur af die om hulp vraagt.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
RFrerejean
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 oktober 2019

Re: Mieren lopen op en verbouwen spinnenweb

Bericht door RFrerejean »

@erikomanos
Er leek geen mier vast te zitten, ook zat er volgens mij nauwelijks eten in het web. Kan het er dan nogsteeds iets mee te maken hebben?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Mieren lopen op en verbouwen spinnenweb

Bericht door emier »

gaaf!
Plaats reactie