Overtuig je ouders topic

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Overtuig je ouders topic

Bericht door mn »

Je ouders overtuigen om mieren te houden is vaak een lastige taak.

Sommige ouders blijven 'koppig' bij hun standpunt en dan is er vaak geen beginnen aan. Terwijl dit voor andere ouders geen probleem is.
Iedereen is anders en dit topic zal dan ook niet voor iedereen bruikbaar zijn. Bij sommige zal uren aan een stuk vragen 'mag ik miertjes houden' al voldoende zijn, andere zullen er weer een tegen prestatie voor moeten doen. Ik kan niet zeggen hoe je ouders zullen reageren dus ik kan daar moeilijk een antwoord op geven, wat ik wel kan doen is een aantal punten geven waarom mieren zo leuk en nuttig zijn als huisdier.


1. Mieren hoeven niet duur te zijn. Zo kan je met minder dan 10 euro al starten met een mierenkolonie.
2. Mieren zijn insecteneters, dus dode vliegjes kunnen al een bron zijn van voedsel, gedaan met dat gezoem rond je oren.
3. Mieren zijn leuk om naar te kijken, je leert er ontzettend veel van, niet alleen over de mier maar ook over veel andere dingen.
4. Ze nemen niet veel ruimte in.
5. Hebben geen geuroverlast.
6. Ze kunnen niet ontsnappen omdat er anti-ontsnappings middelen bestaan waar ze niet over kunnen en dus niet in je huis gaan rondlopen.
7. Inheemse mieren hoeven niet verwarmd dus geen energiekosten.
8. Laat ze foto's en filmpjes zien en overtuig ze dat het heel mooi en leerzaam is om te zien. Niet alleen konijnen zijn leuk !
9. Je hebt de mogelijk om zelf een koningin of kolonie te vangen, wat alles nog boeiender maakt.
10. Geen geluidsoverlast.
11. Normaal geen problemen met rondvliegende mieren.
12. Een aantal maanden rust wanneer de mieren hun winterslaap houden.
13. ...

Dit is wat ik zowat meteen kon bedenken, hopelijk heeft het succes.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Extra toevoegingen ? Laat het weten
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door Floris »

mn schreef:6. Ze kunnen niet ontsnappen omdat er anti-ontsnappings middelen bestaan waar ze niet over kunnen en dus niet in je huis gaan rondlopen.
Zoals jouw Crematogaster scutellaris? :p
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door mn »

Floris schreef:
mn schreef:6. Ze kunnen niet ontsnappen omdat er anti-ontsnappings middelen bestaan waar ze niet over kunnen en dus niet in je huis gaan rondlopen.
Zoals jouw Crematogaster scutellaris? :p
Haha, maar dat moeten zij niet weten he. ;)
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door Harm »

Of L. niger. Of Messor barbarus... Een anti ontsnappingsmiddel is zo effectief als diegene die het opbrengt;)
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door mn »

Harm schreef:Of L. niger. Of Messor barbarus... Een anti ontsnappingsmiddel is zo effectief als diegene die het opbrengt;)
Idd, ik ben daar erg slecht in. :)
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
deinohawk
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 mei 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door deinohawk »

Goed topic.
Alleen waren mijn ouders helaas in het begion absoluut niet voor rede vatbaar, ik kon elk argument wel ontkrachten, maar dan bleef mn moeder bij 'omdat ik het zeg' en 'omdat het mijn huis is'.
Uiteindelijk is het wel gelukt, moest er alleen wel een zware prijs voor betalen...(moest mn kamer opruimen, en ik hou absoluut niet van opgeruimde kamers, rommel en planten zijn bij mij een vereiste om me thuis te voelen in mn kamer)
Gelukkig is dat door het uit te stellen en ondertussen wel gewoon al gynes in reageerbuisjes te hebben afgezwakt tot wat opruimen maar vooral elke hoek stofzuigen en wat afstoffen.

Ik heb [bij de weg] wel veel gezeurd, elke keer als ze me vroegen iets te doen dan zei ik 'als ik mieren mag hebben' enzovoort.
Maar ik weet nog steeds niet precies hoe het me gelukt is :P
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door Phantom »

Ik heb het aangekondigd en gewoon gedaan. Uiteindelijk bleek mijn moeder toch wel de meest geïnteresseerde :P De nieuwigheid is er nu wel vanaf, maar ze is het er wel mee eens dat de mieren niet kunnen ontsnappen. Zo wel, dan mag ze de kolonies eigenhandig afmaken.
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door BerendBassleer »

Mijn ouders stonden er van het begin achter en steunen me al de hele tijd.
Telkens als er iets nieuws is gebeurd MOETEN ze het zien :D .
Dus heb ik ze niet moeten overtuigen!

Berend
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door mn »

Ik heb het zelf gewoon aangekondigd,(zoals bij zo veel dingen), meestal vinden ze dat geen goed idee, maar wanneer het zover is kijken ze vol intresse.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
benny18
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 augustus 2009
Locatie: wevik (west-vlaanderen) (belgie)
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door benny18 »

Ik wou er vorig jaar al houden miertjes! Maar dat is er dan niet van gekomen omdat ik ze zelf wou vangen en ik te laat was. Mijn ma was er tegen. Dit jaar heb ik L. Niger gyne gevonden. En buisjes gaan halen bij de apotheek. Zo had ik ze in huis. Mijn ma kon dan geen nee meer zeggen. Toen ze een week wegwas heb ik er gewoon nog 2 bijbesteld. En nu wil ze dat ik een grotere mier ga houden. Zo dat ze beter te zien zijn. Zo heb ik ze dus overtuigt.

Weet iemand welke soort ik zou kunnen houden die (groot) is?
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door jeffrey432 »

Formica Fusca is groot genoeg voor een beginner :P
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
UndeadLuck
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 april 2013
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door UndeadLuck »

Mijn Ouders vonden het direct goed
1 kolonie lasius flavus
Gebruikersavatar
UndeadLuck
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 april 2013
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door UndeadLuck »

mijn meester die had mieren voor op school gekocht en ik vondt mieren toen ik 6 was all heel erg leuk maar nu heb ik mieren en het gaat best wel goed met ze
1 kolonie lasius flavus
TheFlash
Junior lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 september 2019
Locatie: Enschede
Leeftijd: 16
Contacteer:

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door TheFlash »

Bestel ze gewoon, dan kunnen ze niet meer weigeren
-Lasius Flavus Kolonie
-In de toekomst nog meer kolonies ;)
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Overtuig je ouders topic

Bericht door Thijmen »

Neem ze mee naar een beurs, ik wilde reptielen, en na de beurs had mijn vader een kameleon en gifkikkers... Zorg er gewoon voor dat ze zelf interesse krijgen, dat werkt het beste
met vriendelijke groet,
Thijmen
Plaats reactie