Messor sp. (vermoedelijk wasmanni) - Ants_Netherlands16

Alle Messor kolonies van de leden
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Messor sp. (vermoedelijk wasmanni) - Ants_Netherlands16

Bericht door AntsNetherlands16 »

Hallo allemaal,
Vandaag start ik een blog over mijn Messor sp. gyne die ik vorig jaar op 25 oktober 2019 van een vriend uit Griekenland, samen met een ander reageerbuis met de Camponotus aethiops kolonie (zie mijn andere blog: viewtopic.php?f=68&t=15551), heb ontvangen. Ze was (en is nog steeds) prachtig! Een koningin van ongeveer 14 mm lang, glimmend zwart met donkerrood/bruine poten en kaken, zonder broed. Ik had haar na enkele minuten een klein druppel suikerwater gegeven en ze dronk het meteen op. Daarna heb ik haar met rust gelaten. Tot eind november gebeurde er bijna niets. Ze heeft halverwege november één eitje gelegd, maar die at ze na een paar dagen op. Op 25 november was het zo ver en heb ik al mijn kolonies in winterrust gebracht. Het reageerbuis met de Messor sp. gyne lag, evenals de Camponotus aethiops kolonie, in een donkere plek met een constante temperatuur van 13°C tot en met 25 februari. In die tijd heb ik halverwege de winterrust heel even gecheckt of alle mieren het goed hebben. Na de winterrust begon het reageerbuis waarin de Messor gyne zat te overstromen, dus heb ik haar moeten verhuizen naar een nieuw reageerbuis. In één dag is ze gelukkig verhuisd :) Na 3 dagen heb ik haar gedeeltelijk op een warmte mat van 28°C gezet en weer een kleine druppel suikerwater gegeven. Daarna weer met rust gelaten. Maar na een week kijken zag ik een mooie hoop eitjes voor mijn ogen verschijnen :o Yesss, succes! Ik maakte een paar foto's en wachtte weer 3 dagen af om te kijken of ze er meer zal leggen. En ja hoor, in totaal waren het er 15 :lol: ! Nu eens maar afwachten op de eerste larfjes. Ik vermoed dat het Messor wasmanni is, maar daar kom ik nog wel achter wanneer de eerste paar werksters verschijnen. Hebben ze een zichtbare donkerrode thorax? Dan is het waarschijnlijk M. wasmanni :roll:

Op de toegevoegde foto's kun je zien hoe ik de Messor sp. gyne heb ontvangen en hoe het er inmiddels nu met haar gaat. Sinds het leggen van eitjes heeft ze nu ook een flink grote gaster gekregen. Ik vermoed dat ze binnenkort er nog meer gaat leggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Messor sp. gyne naast de Camponotus aethiops kolonie voor de vergelijking van het verschil in grootte (foto was gemaakt voor de winterrust in 2019):
Afbeelding


Vragen en opmerkingen kun je plaatsen op mijn V&O via deze link: viewtopic.php?f=31&t=15608
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Plaats reactie