Ytong insmeren met beton

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Ytong insmeren met beton

Bericht door Jobg »

Hallo allemaal,
Kzat eens te denk hoe ik kan voorkomen dat messor barbarus door ytong heen graaft en ik had ergens gelezen dat ze niet door gips kunnen graven.
Dus ik dacht wat als je de kamers van het ytong iets groter/dieper maakt en dan insmeert met bijv een halve cm beton?
Je kan het nest dan slecht tot niet bevochtigen maar bij messor is dit toch ook niet nodig?
Dan doe je bijv gwn een reageerbuidje met warer aan 1 kan van het nest maken en op een andere plek de slang naar de buitenwereld.
Is dit een goed idee of helemaal niet?
Graag reageren op iets wat fout is maar ook juist goed.
Groetjes Jobg
Laatst gewijzigd door Jobg op 09 apr 2020, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Ytong insmeren met beton

Bericht door emier »

door gips kunnen ze wel graven, door beton niet. ik denk dat je het ytong beter een omhulsel kan geven van beton. messor kan al hun vocht van reageerbuisjes etc. halen als de kolonie groot genoeg is(100/200+). maar als je kolonie door ytong gaat graven zullen de condities niet goed zijn, het nest te klein, ze krijgen te weinig voer etc.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Ytong insmeren met beton

Bericht door Jobg »

Oh oke dus al ik goed voor voer zorg en het nest steeds groot genorg maak gaan ze als het goed is niet graven
Nog een vraag,
Binnenkort krijg ik een barbarus kolonie van 40 tot 60 werksters kunnen die het 'bevochtigen van het nest echt nog niet zelf ookal zit er miss 3 cm van het nest een reageerbuisje met water?
(Tegen de tijd dat ik ze in ytong doe moeten ze btw sws met 100+ zijn)
En wat is nou de beste manier om ytong te bevochtigen zonder dat ze echt naar het vocht toe gaan graven?
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Ytong insmeren met beton

Bericht door Jobg »

Sorry ik bedoelde ook beton inplaats van gips. :roll:
Heb het verandert :oops:
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Ytong insmeren met beton

Bericht door emier »

je kolonie met 60 werkster zal zelf nog niet voor voldoende vocht in het nest kunnen zorgen, dat kunnen ze pas vanaf 100 werksters dacht ik. voor de zekerheid zou ik het pas gaan testen als ze 150 werkster hebben(Als je kolonie 100 werksters heeft duurt het niet lang meer voordat ze de 150 werksters hebben). Ik heb nog nooit gehoord dat mieren naar het vocht zouden graven. Maar het ytong zou je kunnen insmeren met acrylverf zodat het vocht minder nsle verdampt. ook zou je het blok ytong in een bakje met water kunnen leggen. persoonlijk zou ik afhankelijk van de grote van het nest in het nest een paar afgesloten 'kamers' maken waarboven een gaatje in het plexiglas zit. via dat gaatje in het plexiglas kun je dan de kamer vullen met water en zal het ytong nest bevochtigt worden. als je het hele ytong nest dan van buiten insmeert met acrylverf of iets dergelijks zal het vocht minder snel ontsnappen waardoor je minder hoeft te bevochtigen
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Ytong insmeren met beton

Bericht door Jobg »

Danku
Ga ik zeker gebruiken👍
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Ytong insmeren met beton

Bericht door Jobg »

Is acryl lak ook te gebruiken?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Ytong insmeren met beton

Bericht door emier »

Ik denk het wel, de verf is vooral om te zorgen dat er zo min mogelijk vocht verdampt
Plaats reactie