Lasius Niger koloniën groeien niet?

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Bejacked
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 juli 2019

Lasius Niger koloniën groeien niet?

Bericht door Bejacked »

Beste forum,

Ik heb een testbuis set-up met meerdere verschillende koloniën, maar geen enkele heeft werkers of broed. Dus ik heb verschillende vragen

De oorzaak; geen goed voedsel. Maar ik weet niet wat ik ze te eten moet geven.. dus; is suikerwater voldoende? Dan lijken ze proteïnen te missen toch? Maar ik weet niet wat voor insecten ze allemaal eten, ik heb bij de viswinkel verschillende soorten gekocht maar niks werkt. Weten jullie welke insecten ik moet kopen..? Dood graag.. Want fluitvliegjes kweken ging ook niet optimaal. Iemand misschien een goede guide video ofzo? Ik zie meeste mieren kanalen met grote insecten, maar dat beschimmeld bij mij te snel helaas..

Hopelijk kan iemand mij helpen
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius Niger koloniën groeien niet?

Bericht door Floris »

Een koningin van Lasius niger heeft alleen goede nestomstandigheden nodig om eitjes te gaan leggen, geen voedsel.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Lasius Niger koloniën groeien niet?

Bericht door emier »

Floris schreef: 12 apr 2020, 13:02 Een koningin van Lasius niger heeft alleen goede nestomstandigheden nodig om eitjes te gaan leggen, geen voedsel.
ik denk dat als je lasius niger gynes nu nog geen werksters hebben je wel moet bijvoeren wil je er misschien nog iets mee kunnen.

Je zou je losse gynes een stukje ham kunnen geven. zolang het niet te zout is.
Ook kun je meelwormen proberen, redrunners, dubias. en misschien wat insecten uit je tuin die je eerst hebt ingevroren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius Niger koloniën groeien niet?

Bericht door Floris »

Je raadt aan één mier en hele kakkerlak te voeren? Of meerdere insecten?
Een druppel suikerwater en een fruitvliegje is meer dan genoeg.

Een koningin van Lasius niger moet echter op eigen kracht een kolonie kunnen stichten, anders is er iets niet in orde.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Lasius Niger koloniën groeien niet?

Bericht door emier »

nee geen hele kakkerlak, een stukje daar van. fruitvliegjes zijn ook goed maar bejacked geeft aan daar geen goede ervaring mee te hebben. vandaar de grotere insecten. Een koningin van lasius niger moet inderdaad op eigen kracht een kolonie kunnen stichten, maar als ze van de bruidsvluchten van vorig jaar zijn vraag ik me af of ze nog wel reserves hebben om zonder extra voeding nog een kolonie te stichten
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius Niger koloniën groeien niet?

Bericht door Koejj90 »

Als de koninginnen geen eitjes hebben gelegd kan het ook zijn dat ze niet bevrucht zijn geweest.
Plaats reactie