Solenopsis fugax - blog (Ants_Netherlands16)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Solenopsis fugax - blog (Ants_Netherlands16)

Bericht door AntsNetherlands16 »

Hoi allemaal!

Dit is mijn 3e blog over de drie Solenopsis fugax gynes die ik ook op vakantie in Kroatië heb gevangen. De bruidsvluchten van Solenopsis fugax vonden toen plaats op een warme avond in begin Oktober 2019. Ik had geen reageerbuisjes mee, maar wel potjes met vochtige watjes om de gynes te vangen. Ik heb er in totaal drie S.fugax gynes gevangen, waarvan ik twee bij elkaar heb gedaan. Ik heb namelijk gelezen dat ze soms polygynous kunnen zijn en dat betekent dat er soms meerdere gynes samen kunnen leven in één nest. Na drie dagen begonnen de twee agressieve gedrag te tonen, dus heb ik ze er toch maar apart gezet. Drie gynes in drie buisjes was het toen geworden. In begin november heb ik de drie Solenopsis fugax gynes, net als mijn andere Crematogaster scutellaris gyne, in winterrust op een temperatuur van 15°C gezet. Ze hebben nog geen eitjes, maar ik hoop dat ze die na de winterrust gaan leggen. Alle drie gynes zijn 6-6.5 mm lang, geel/lichtbruin van kleur en zijn één van de kleinste mieren in Zuid-Europa.

Hieronder wat foto's van een de drie koninginnen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Één van de drie gynes was heel fysogastrisch:

Afbeelding

Voor vragen en opmerkingen bekijk deze link: viewtopic.php?f=31&t=15547
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Solenopsis fugax - blog (Ants_Netherlands16)

Bericht door AntsNetherlands16 »

Hallo allemaal,
Na een winterrust van 3 maanden (25 november t/m 28 februari) zijn al mijn mierenkolonies eindelijk wakker. Dat geldt ook voor de drie Solenopsis fugax gynes. Een week na de winterrust heb ik ze allemaal op een warmte mat geplaatst. Na twee weken hebben ze allemaal een hoop eitjes gelegd en sommige van de drie hebben nu ook enkele kleine larfjes. En oh man, met "klein" bedoel ik echt enorm klein! Ook heeft één van de drie gynes veel meer eitjes gelegd dan de andere twee: ongeveer 30 (of meer zelfs), terwijl de andere twee maar 10-20 eitjes hebben :o . Ik heb ze allemaal een super kleine druppel honing gegeven en weer met rust gelaten. Laten we hopen dat hier mooie kolonies uit groeien :lol: . Op de toegevoegde foto's zie je hoe het inmiddels nu met ze gaat.

Afbeelding
Afbeelding

Een korte fotoshoot :p
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'
Op deze foto kun je alle +/- 30 eitjes van de gyne zien:
Afbeelding

Ook is het mij gelukt om een foto te maken van één van de gynes tijdens het leggen van een ei :lol:
Afbeelding
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Solenopsis fugax - blog (Ants_Netherlands16)

Bericht door AntsNetherlands16 »

Zo, daar ben ik weer met een nieuwe update over mijn drie Solenopsis fugax gynes!
Sinds de laatste post heb ik ze niet gestoord en toen ik vandaag even keek zag ik dat er twee van de drie gynes al grote hoopje eitjes en larven hebben :lol: De andere gyne heeft maar een paar eitjes, dus die ga ik even niet storen voor de komende twee weken. Daarom zal ik vanaf nu alleen updates plaatsen van één van de drie gynes die de meeste eitjes + larfjes heeft en die het beste nu doet van de drie, indien er iets interessants is om over de andere twee gynes te posten. Ik zal ze alle drie ook even een voorlopige naam geven, zodat het op latere momenten makkelijk is ze uit elkaar te houden. De gyne met de meeste eitjes en larfjes noem ik even 'gyne A', de 2e noem ik 'gyne B' en de 3e 'gyne C.'

Hieronder een aantal foto's van gyne A met een hoop eitjes en larven:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk veranderen de larven binnenkort ook in naaktpoppen en daarna in prachtige nanitics (= de allereerste generatie werksters) :D
We zien wel hoe het verder met ze gaat in de volgende update over een week of twee ;)

Vragen of opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=15547
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Solenopsis fugax - blog (Ants_Netherlands16)

Bericht door AntsNetherlands16 »

Het is weer tijd voor een update!
Het heeft even geduurd, maar twee van mijn drie Solenopsis fugax gynes (A en B) hebben al poppen! Helaas heeft gyne C nog steeds alleen eitjes en ik denk zelfs dat ze onbevrucht is. Aan de andere kant heeft gyne A sinds gisteren al haar eerste werksters en ze zijn véééél kleiner dan ik dacht, namelijk zo'n 1-1.5 mm lang :roll: Momenteel leven ze allemaal in reageerbuisjes, dus ontsnappingsproblemen zal ik niet verwachten.
Onderaan kun je enkele foto's en twee video's van de 'geboorte' van de eerste werksters zien :D


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Vragen of opmerkingen? Plaats ze hier graag: viewtopic.php?f=31&t=15547 :)
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Plaats reactie